's Winters heeft de accu het zwaar. Ongeacht of je de auto stalt of ermee rijdt. Na een langere periode van stilstaan, kun je vervelend verrast worden: een lege accu. Opladen kan helpen, maar lang niet altijd. Als je pech hebt, verliest je accu zijn spanning meteen weer. Dan zit er niets anders op: je moet een nieuwe accu kopen. Hieronder bespreken we diverse soorten accu’s: loodzuuraccu, startaccu, AGM-accu en de Gel-accu.
Intelligente acculader auto
Moet je een nieuwe accu kopen? Ai! Naast de (hoge) kosten, kan het ook even duren voordat je weer op weg kunt. Gelukkig kun je veel ellende voorkomen door een moderne acculader of accu booster te gebruiken. Er zijn de afgelopen jaren veel ontwikkelingen geweest in de consumentenelektronica. Hierdoor zijn acculaders betaalbaar geworden. Zelfs acculaders met een zogeheten intelligent laadprofiel. Deze zijn goedkoper dan een nieuwe accu én ze kunnen de levensduur van je huidige accu flink verlengen. Win-win!
Het motor management systeem dient hiervoor te zorgen door continu het ontstekingsmoment en de ingespoten brandstofhoeveelheid en inspuitmoment te bewaken en te regelen. Bij sommige auto's wordt zelfs de nokkenastiming elektronisch geregeld.Via chiptuning pak je in 1x veel pk's!
Bij motor tuning worden de parameters opnieuw afgesteld, maar dan meer ideaal.
Bescherming
Naafdoppen hebben dus voornamelijk een decoratieve functie. Ze geven de velgen - en in één moeite door je hele auto - een fraaier aanzien door de slotbout en de gaten aan het zicht te onttrekken. Aan de praktische kant bieden ze bovendien bescherming en zorgen ze ervoor dat er geen vuil in de naaf komt.
De originele naafdoppen
De originele velgen van een auto zijn doorgaans voorzien van naafdoppen met ofwel het logo van het automerk ofwel het logo van het velgenmerk. Ook als je nieuwe fabrieksvelgen koopt dan worden deze meestal opgesierd door een van deze twee logo's. Alleen lichtmetalen velgen worden niet altijd geleverd met inbegrip van nieuwe naafkappen.
Carterpan
De carterpan bevindt zich aan de onderkant van het motorblok. Als je onder de voorbumper kijkt kun je de oliepan zien zitten. Het kan ook zijn dat er een kunststof de onderkant van het blok extra beschermt.
Dit is een extra stukje bescherming voor je carterpan. Wist je dat de oliepeilstok uitkomt in de oliepan?
Omdat de pan ook voor koeling van de olie zorgt is deze vaak van dun plaatstaal of aluminium gemaakt.
Een dumpvalve of blow off valve dient voor een snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. Bij het schakelen, gas terugnemen of loslaten, ontstaat er een overdruk in het luchtsysteem. Hierdoor ontstaan er compressie schommelingen die zorgen voor een daling in de omwenteling van de lucht. Deze compressie schommelingen kunnen de turbo beschadigen. Met een dumpvalve worden deze compressie schommelingen voorkomen.
Velgenlak aanbrengen
Wist je dat je ook zelf (lichte) velgschade kunt verwijderen? Wij leggen je uit hoe!
Er zijn een aantal stappen, schuren vormt een belangrijk onderdeel, de stappen zijn:
1. Velg goed schuren, korrel 400
2. Lichte velgschade(s) verwijderen met polyplamuur.
3. Goed schuren, korrel 400.
4. Primer opbrengen (motip primer)
5. Weer goed schuren, Korrel 800
6. Velgen lak opspuiten
7. Weer licht schuren, korrel 800
8. Nog een laag velgenlak aanbrengen. Vervolgens direkt de blanke lak erop.
Als remmen te warm worden..
Zodra ze te warm worden (lees: zodra er te vaak en te hard geremd wordt, op het circuit) wordt de temperatuur te hoog, en doen ze hun werk niet naar behoren. De wrijving tussen blok en schijf neemt af, en dus ook de remkracht. Tevens hebben standaard remblokken een kleine nuttige oppervlakte. Meer oppervlakte betekent meer wrijving, en dus meer remkracht. Remblokken hebben een slijtage indicator, een metalen stripje. Vergeet ook de juiste remolie niet.
Als je de auto alleen gebruikt om af en toe eens hard te rijden, maar ga je niet het circuit op, dan heb je heel andere eisen dan iemand die alle trackdays bezoekt en daar fanatiek zijn remmen gebruikt om snelle rondetijden neer te zetten.
Er zijn grofweg 4 upgrade mogelijkheden, van eenvoudig gebruik tot circuit gebruik of extreem straatgebruik. Van klein naar groot zijn dat onderstaande upgrades:
1. Remvloeistof en stalen remleidingen
2. Remblokken
3. Remblokken & schijven
4. Big brake kit
Wanneer moeten we een auto overschrijven? In de volksmond zeggen we al snel dat we 'een auto overschrijven'. Officieel is de goede benaming van deze handeling 'een auto op kenteken zetten'.
Een auto overschrijven doe je als een auto van eigenaar wisselt. Dus als jij jouw auto aan iemand anders verkoopt of als je de auto van iemand overneemt. Hiervoor heb je het ´oude´ papieren kentekenbewijs nodig, of je kentekencard plus de tenaamstellingscode.
Niet iedere speaker is zomaar een speaker. De zeer lage tonen worden weergegeven door subwoofers. Je zult een overdreven grote versie van zo'n ding vast wel eens gehoord hebben. Als een auto met een beetje subwoofer door je straat rijdt, ben je bang dat de ruiten spontaan barsten, zoveel trillingen worden ermee veroorzaakt. Voor normale lage tonen is er de woofer en hoge tonen hoor je dankzij tweeters.
De thuiskomer
De naam zegt het al. De 'thuiskomer' is vaak een stuk smaller dan de standaard band die onder je auto gemonteerd is. Hierdoor wordt er opslag ruimte en gewicht (denk ook aan de krik) bespaard.
Een thuiskomer wordt tijdelijk gebruikt. Dit staat ook uitdrukkelijk op de band. Ook zal er een advies op de band staan m.b.t. snelheid: 80 km/h is 'maximaal'. Probeer je hier aan te houden, het is voor je eigen veiligheid.
Aluminium raamslinger
Maak een onderscheidende look. De alumimium slingers zijn in diverse kleuren beschikbaar. Worden vaak in een set geleverd door de 3 adapters zijn de raam slingers 99% passend op elke auto te maken.
Geen duf gedoe
Geef toe: een plaatje zegt meer dan 1000 worden. Ziet er toch 10x beter uit dan zo een plastiken fabrieks af variant?!
Koplamp styling
Steeds meer auto's krijgen standaard al een een scherpere voorkant door de auto koplampen strakker vorm te geven.
Koplamspoilers
Koplamspoilers dienen wel nog in de kleur van de auto gespoten te worden.
Als je handig bent kun je dat zelf. Als je dan toch bezig bent neem je je remklauwen ook mee.
Hoe werkt een interkoeler?
Hoe werkt zo'n interkoeler nou eigenlijk en wat is het nut ervan? Een turbomotor zuigt lucht aan naar de turbo in plaats van direct richting de motor zoals dat bij een atmosferische motor het geval is. De turbo perst de lucht samen, waardoor hij meer zuurstof richting de motor kan brengen. Doordat de lucht gecomprimeerd wordt, wordt hij warmer, terwijl een motor juist
beter presteert als de lucht koud is.