Archief voor 'Remmen'
Juiste remvloeistof laat je sneller en beter remmen
Zonder remvloeistof kan het remsysteem van je auto niet functioneren. In de gemiddelde personenauto zit zo tussen de 0,25 en 0,5 liter remvloeistof. Maar wat is deze vloeistof nou precies? Wat is zijn functie? En wanneer, waarom en hoe moet je de remvloeistof bijvullen? Antwoord op deze en op andere vragen vind je in dit lekker lange artikel.
Functie remvloeistof
Wanneer je op de rem trapt zorgt de remvloeistof ervoor dat de kracht op het rempedaal wordt doorgegeven aan de wielremcilinders. Hier is een vloeistof voor nodig omdat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn; elke samendrukkende kracht wordt daardoor direct doorgegeven. Daarnaast is remvloeistof erg dun waardoor ze zich makkelijk door nauwe leidingen en doorgangen kan verplaatsen. Erg belangrijk is tot slot dat remvloeistof een hoog kookpunt heeft. Wanneer de remvloeistof niet goed op peil is, kunnen er vervelende situaties ontstaan, maar daar vertellen we je verderop in dit artikel meer over.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden.
Velgen reinigen in 8 stappen: onze tips & tricks!
Gepost op 28-05-2014
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Een goede velgenreiniger is noodzakelijk om je velgen mooi schoon te krijgen. Hardnekkig remstof is op geen enkele andere manier te verwijderen en het is juist remstof die het grootste gevaar vormt voor je velgen. Dit verbrande remslijpsel, dat van de remschijf en de remblokken wordt geslepen bij iedere rembeurt, is loeiheet en brandt zich vast in het oppervlak van je velgen. Verwijderen is een lastige klus, maar bittere noodzaak: anders ben je veel geld kwijt aan dure reparaties. Wij geven je het stappenplan om je velgen weer zo goed als nieuw te krijgen!
Velgen reinigen in wasstraat?
Onze advies: niet doen! Je velgen reinigen bij de wasstraat is verre van ideaal. Een goede velgenreiniger is namelijk een uiterst krachtig middel; de inwerkingstijd mag onder geen beding overschreden worden. In de wasstraat kan het zo zijn dat je zo lang moet wachten dat de inwerkingstijd van de eerste band die je onder handen hebt genomen veel langer is dan die van de laatste.
In het ergste geval kan het middel zelfs gaan indrogen, met alle gevolgen van dien. Beter dus om deze klus thuis op je te nemen of op een andere geschikte waslocatie. Zo heb je alle tijd en ruimte om de klus tot een goed einde te brengen. Je velgen zullen geen schade oplopen!
Zo maak je velgen niet goed schoon! Enkel met de juiste velgenreiniger maakt je velgen weer zo goed als nieuw!
Remklauw reviseren? Lekke remcilinder vaak oorzaak!
Gepost op 02-01-2014
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Heb je last van piepende remmen of is je remvloeistof binnen de kortste keren op? Dan is er vast iets is mis met je remklauwen. Roestvorming is een veel voorkomend probleem bij remklauwen en de andere gedeeltes van een rem. Het is dan de hoogste tijd om dit te reviseren. Je kunt dit uitbesteden maar je kunt dit ook gemakkelijk zelf doen als je hier onze handleiding leest.
Remklauw reviseren
Wellicht heb je het zelf weleens gemerkt tijdens het remmen: je auto komt veel minder snel tot stilstand dan je gewent bent. Een typisch voorbeeld van verminderde remkracht. Dit kan komen doordat een van je remklauwen langzaam vast is gaan zitten. Hierdoor kan je auto tijdens remmen scheef gaan trekken.
Soms wil hard remmen nog weleens helpen, maar als dit ook niet meer de oplossing is, dan weet je hoe laat het is: de hoogste tijd voor een remklauw revisiesetje. Want zelf je remklauw reviseren is ten eerste een eenvoudig klusje en ten tweede bespaar je enorm op de kosten van een geheel nieuwe remklauw.
Een nieuwe remklauw is namelijk een flinke greep in je budget terwijl het net zo gemakkelijk is om zelf even de handen uit de mouwen te steken.
Deze remklauw is duidelijk aan revisie toe!
Rotordisc remschijven: voor verbeterde remprestaties
Remmen is van levensbelang. Zeker op het circuit wil je geen onnodige risico’s lopen. Met Rotordisc remschijven heb je meer remkracht dan de gewone remschijven en daarnaast zijn ze een stuk lichter en passen ze ook nog eens onder vrijwel elke auto. Combineer dit met een apart design, klinkt toch meer dan ideaal?
Rotordiscs zijn lichter
Als je veel op het circuit rondrijdt of zo af en toe meedoet aan een dragrace, dan is het verstandig om een zo licht mogelijke auto te hebben. De Rotordisc remschijven zijn een stuk lichter dan de normale remschijven die je onder je auto vindt. Het gewicht kan per schijf kan met met 10 procent afnemen. In totaal zal dat ongeveer een besparing van 3 kilo zijn. In het kader van gewichtsreductie van een auto is elke kg er eentje.
Rotordisc remschijf: betere remmen én apart design.
Remmenreiniger: de multifunctionele musthave!
Remmenreiniger is een onmisbaar middel voor elke autobezitter. Het spul is naast goedkoop ook nog eens multifunctioneel. Wat kun je allemaal doen met remmenreiniger en wat moet je vooral laten? Tuning-gids.nl zocht het voor je uit.
Remmenreiniger
Remmenreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee je vuil, vet, olie en remvloeistof kunt verwijderen van je auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remmenreiniger met name bedoeld voor het reinigen van je remonderdelen. Vuil en vet is in een mum van tijd verdwenen!
Maar je kunt nog veel meer met deze vloeistof. Remmenreiniger is een echte alleskunner!
De kracht van een remmenreinigingsmiddel is onbekend
Afremmen op de motor: slim en veilig remmen!
Afremmen op de motor zorgt ervoor dat je soepel, comfortabel en veilig remt. Afremmen op de motor spaart je remsysteem en bovendien bespaar je brandstof met deze remtechniek!
Afremmen op de motor
Wanneer kun je afremmen op de motor? Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af. Meestal is afremmen op de motor alleen niet voldoende en moet je bovendien het rempedaal gebruiken.
Trommelrem tips: slijtage en onderhoud nader bekeken
Gepost op 23-09-2013
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Trommelremmen komen we alleen nog bij langzamere en kleine auto's tegen. Deze worden dan enkel op de achterwielremmen toegepast. In dit artikel informeren we je hoe een trommelrem werkt en demonteert. Ook vertellen we je hoe je ze controleert op slijtage en lekkage. We hebben ook de voor,- en nadelen van de trommelrem bekeken ten opzichte zijn grote broer; de schijfrem. Kortom, na dit artikel ben jij ook een trommelrem-goeroe!
Werking trommelremmen
Trommelremmen voor auto's wekken de remkrachten op aan de inwendige oppervlakte van een remtrommel (inwendige remschoenen). Ze worden bij auto's alleen op de achterwielen toegepast. Van deze remsoort zijn er zeer veel varianten die zich ten aanzien van functie en werking gedeeltelijk duidelijk van elkaar onderscheiden. Het vaakst wordt in de auto de 'simplexrem' toegepast. Trommelremmen vereisen ofwel een mechanisch-handmatig of automatisch bijstellen.
Niet te missen: een licht verroeste trommelrem
Kromme remschijven: onveilig en irritant!
Gepost op 10-04-2013
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Trilt je stuur of rempedaal tijdens het remmen? Of hoor je vreemde geluiden als je remt? Check meteen of je kromme remschijven hebt! Kromme remschijven gaan ten koste van je veiligheid en je comfort tijdens het rijden. Wat kun je doen om te voorkomen dat je remschijf krom trekt? En wat doe je als het leed al geschied is?
Kromme remschijven
Normaal gesproken werken je remblokken en remschijven perfect samen. Komt er een kink in de kabel, dan kun je dat meestal goed merken. Natuurlijk zijn we altijd gespitst op problemen met ons remsysteem, omdat het tot stilstand kunnen brengen van je auto essentieel is voor jouw veiligheid op de weg. En voor die van de andere weggebruikers. Houd je remmen dus goed in de gaten en wees alert op kromme remschijven.
Als je remschijf krom is, dan kun je dat merken doordat je stuur en/of rempedaal trilt tijdens het remmen. Ook kun je daar piepende of knarsende geluiden bij horen. Naast onveilig zijn kromme remschijven ook nog eens erg storend.
Remschijven: essentiële onderdelen van je auto!
Remleiding vervangen? Stalen remleidingen zijn beter!
Eindelijk kunnen de noodzakelijke, maar vaak oerlelijke standaard remleidingen vervangen worden door een fraai, strak en beter remmend systeem. Kies voor stalen remleidingen, want die barsten van de voordelen! We zetten ze voor je op een rijtje.
Slechte remleidingen
Ben je inmiddels gewend aan een sponzig gevoel in het rempedaal, de aanblik van die oerlelijke standaard remleidingen en remmen die niet optimaal hun werk doen? Tijd voor een wake-up call!
Remmen horen perfect te werken, óók in een oude auto. Het is echt de moeite waard om de standaard remleidingen te vervangen door de stalen variant.
De rvs remleiding is goed zichtbaar
Remmen ontluchten kan op twee manieren
Gepost op 30-03-2012
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
Als de remmen leidingen gedemonteerd zijn geweest komt er lucht in de remleidingen. Al deze lucht dient uit het remsysteem gepompt te worden. Hierdoor ontstaat er weer een hard en goed doseerbaar pedaal. Remmen ontluchten moét goed gebeuren. Het kan via een rem-ontluchtingsapparaat of via het rempedaal.
Remmen ontluchten auto
Na het loshalen van remleidingen dringt er direct lucht in de remleidingen. In een auto remsysteem zit normaal alleen remvloeistof, als je op de rem trapt wordt de druk in de leidingen verhoogt. Dit zorgt er voor dat de remblokken tegen de remschijven gedrukt worden, en je afremt.
Ontluchten is dus eigenlijk niets meer dan het er uit persen van lucht uit het hydraulische circuit.
Remmen ontluchten: zorgvuldigheid is gewenst.
Fading van remmen komt door te warme remschijven
Fading tijdens remmen ontstaat doordat de remmen overbelast worden. Je zal veel minder remkracht ervaren door oververhitting van het remsysteem. Hoe je fading voorkomt? Je leest het hier!
Sponsachtig remgevoel
Bij normaal rijgedrag zal fading niet snel voorkomen. Als het voorkomt zal dit bijv. gebeuren op bochtige bergpassen, waar de remmen extra worden aangesproken.
Als je een circuit dag met je eigen auto doet en je flink de remmerij gebruikt kan je er op wachten...
Als je een big brake kit hebt kun je echt véél langer en harder remmen voordat je fade gaat voelen. Er zijn 2 soorten fading:
AP Racing remmen kits zijn een van de beste ter wereld.
Remblokken: waar moet je op letten?
Standaard remblokken zijn geschikt voor gewoon gebruik. Als je meer performance wenst, lees dan onderstaande eens. Meer 'bite'? Langere levensduur? Geen 'fading'? Na lezen van dit stuk ben je een stuk wijzer op het gebied van remblokken.
Als remmen te warm worden..
Zodra ze te warm worden (lees: zodra er te vaak en te hard geremd wordt, op het circuit) wordt de temperatuur te hoog, en doen ze hun werk niet naar behoren. De wrijving tussen blok en schijf neemt af, en dus ook de remkracht. Tevens hebben standaard remblokken een kleine nuttige oppervlakte. Meer oppervlakte betekent meer wrijving, en dus meer remkracht. Remblokken hebben een slijtage indicator, een metalen stripje. Vergeet ook de juiste remolie niet.
Grotere remschijven? Check deze 4 remmen upgrades!
Wanneer je de remmen wilt verbeteren, moet je je eerst afvragen wat het doel is wat je wilt bereiken. Realiseer je dat het de som der delen is: de juiste schijven, juiste blokken, remolie en remleidingen. In dit artikel nemen we een kijkje naar deze remonderdelen.
Wat voor remmer ben je?
Als je de auto alleen gebruikt om af en toe eens hard te rijden, maar ga je niet het circuit op, dan heb je heel andere eisen dan iemand die alle trackdays bezoekt en daar fanatiek zijn remmen gebruikt om snelle rondetijden neer te zetten.
Er zijn grofweg 4 upgrade mogelijkheden, van eenvoudig gebruik tot circuit gebruik of extreem straatgebruik. Van klein naar groot zijn dat onderstaande upgrades:
1. Remvloeistof en stalen remleidingen
2. Remblokken
3. Remblokken & schijven
4. Big brake kit
Big brake kit: als extreem vertragen noodzakelijk is.
Voorkom en verhelp piepende remblokken zo!
Gepost op 16-03-2012
door
Mart
in
Remmen,
Remmen onderhoud
80% van piepende remmen wordt veroorzaakt door onjuiste montage of het niet goed inremmen van de je nieuwe remmenset. Lees hier hoe je
de remmen weer piepvrij maakt.
Piepende remmen
Ga bij een rally kijken en dan hoor je pas echt wat piepende remmen zijn. Prestaties gaan daar voor comfort.
Rustig de tijd nemen om het zaakje in te remmen is er niet, dus hoor je regelmatig 'hiieeeehhh' herrie van de remmen afkomen. Op de openbare weg is dat een andere zaak, daar is het vervelend. Rijd niet te lang door als de remmen aan het piepen zijn. Ze worden er nl. niet beter van!
Piepende remmen? Laat deze dan direct controleren.