Archief voor 'Circuit en rallyrijden'
14 gave action camera montagepunten voor je auto
Kijk terug waar je tijd laat liggen tijdens een snelle ronde op het circuit. Analyseer hoe en waar je betere rijlijnen kunt kiezen. Laat anderen zien hoe jij ronde over de Nürburgring of Circuitpark Zandvoort rijdt. Allemaal mogelijk met een HD action camera. Maar hoé en waar bevestig je 't cameraatje voor de meest gave beelden? We leggen je het uit én bespreken de 2 meest populaire camera merken.
Action camera? Montagevoet!
Als je de beslissing hebt genomen om een action camera aan te schaffen om in en op je auto te gebruiken, dan is een mount met zuignap een 'must'. Pas dan kun je nl. pas écht mooie beelden gaan vastleggen. Deze zuignap (montagevoet met zuignap) bevestig je feitelijk overal waar je wilt. Je autoruit, motorkap of dak. Wil je maximaal gave beelden maken is een draaibare montagevoet de enige optie. Via dit artikel willen we je graag wat inspiratie bieden over wat mooie plekken zijn om de camera te plaatsen zodat jij toffe beelden kan gaan schieten!
GoPro camera op je auto monteren: fluitje van een cent.
Racehandschoenen: optimale grip achter het stuur!
Racehandschoenen zijn onmisbaar voor zowel de professionele racer als de fanatieke recreant. Een goede grip is nl. van levensbelang. In onderstaand artikel vind je antwoord op de vraag wat de voordelen zijn van een goede racehandschoen. Ook vertellen we je waar zo'n handschoen aan moet voldoen en hoe je je eigen maat bepaalt!
Voordelen racehandschoenen
Het voornaamste voordeel van racehandschoenen is, zoals gezegd, de verbeterde grip op het stuur. Zelfs bij hoge snelheden of onverwachte manoeuvres zorgen goede racehandschoenen ervoor dat je te allen tijde de controle over het stuur blijft behouden. Een mogelijk nadeel van race handschoenen zou kunnen zijn dat ze je 'voeling' met het stuur verminderen, hetgeen je prestatie tijdens een race negatief zou kunnen beïnvloeden. Daarnaast bieden ze een stuk bescherming tegen hitte dat vrij kan komen bij een mogelijke brand. Iets wat je natuurlijk nooit hoopt!
Racehandschoen i.c.m. een suède stuur: TOP!
Racelicentie op Zandvoort halen? De mogelijkheden:
De droom van elke Nederlandse coureur in wording is racen op Zandvoort. Voordat je die baan daadwerkelijk op mag in competitie verband zal je eerst een racelicentie moeten behalen. En dat is maar goed ook. Hier vind je alle tips terug om zo snel mogelijk te een racelicentie te halen zodat competitie racen op Zandvoort binnen handbereik ligt!
Bleekemolen
Dan is er nog Bleekemolens Race Planet. Zij bieden drie verschillende cursussen aan. Voor de beginner is er de flying start. Dit kost voor 3 zondagen €1.195. Voor de gevorderde coureur is er de master class. Deze vervolgcursus kost je €875 en behaal je in 2 zondagen. Mocht je ook eens op een nat wegdek willen scheuren, dan is een drift control les wel handig. Ook dit is mogelijk bij Bleekemolen. Twee middagen oefenen kost je €495. Prijzen kunnen natuurlijk variëren, check voor de actuele tarieven de site van Bleekemolens Race Planet.
Tijdens een race experience rijd je in diverse soorten auto's.
Vrij rijden op Nürburgring-Nordschleife
Legendarisch, ingewikkeld, lang, gevaarlijk en elke keer uitdagend. De
Nürburgring-Nordschleife is mischien wel het meest populaire circuit ter wereld.
Er zijn talloze dagen om daar vrij te rijden. Een 20.1 km lange uitdaging!
Tips voordat je heen gaat
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig.
1) Zorg voor voldoende profiel op je banden.
2) Zorg voor een goede bandenspanning.
3) Zorg er voor dat de autoremmen nog goed zijn.
4) Warm je banden op Dus niet meteen voluit gaan.
5) Kijk goed in je autospiegels je bent er niet alleen!
400 meter sprints, ook wel 1/4 mile sprints
Dragracen is een snel in populariteit groeiende sport. Een Dragrace wordt in een
rechte lijn over een afstand van 1/8 mile (201,14 mtr) of over een afstand van
1/4 (402,29 mtr) gereden door 2 deelnemers.
Kwart mile sprints op circuit
In Nederland wordt alleen over een afstand van 1/8 mile gereden en over het algemeen op een afgezet stuk op de openbare weg. De bedoeling is deze afstand zo snel mogelijk af te leggen, en diegene die de finish als eerste passeert is winnaar.
Een wedstrijd kent allereerst enkele voorrondes de zogenaamde kwalificaties. Uit deze tijden wordt een dragraceboom samen gesteld waaruit blijkt welke deelnemers tegen elkaar moeten rijden.
Racen op het circuit van Assen
Ben je verzot op de Formule 1 en zou je wel eens willen ervaren hoe het is om op het circuit te rijden? Of ben je zelf in het bezit van een raceauto en heb je al wat ervaring op het circuit? Kom dan eens naar het circuit van Assen. Dit circuit is natuurlijk bekend van de TT Assen, de naam van de MotoGP race. Maar je kunt hier ook zelf lekker racen!
Vrij scheuren
Wil je zelf kennismaken met het circuit van Assen, dan zijn er verschillende opties. Prodrive Race & Rally organiseert er zogenaamde trackdays. Samen met andere raceliefhebbers mag je dan een halve dag vrij over het circuit scheuren. Je hoeft niet op elkaar te wachten, maar kunt zo veel rijden als je wilt. Sommige enthousiastelingen rijden in vier uur tijd meer dan 250 kilometer!
Aquaplaning: plots verlies van wegcontact in regen
Aquaplaning is de situatie als er tussen de autoband en het wegdek een dun laagje water ontstaat. Gevolg is dat de auto gaat 'zweven. De auto wordt in feite tijdelijk onbestuurbaar. Lees hier de tips hoe te handelen om weer grip te krijgen.
Aquaplaning
Een autoband verplaatst water op een natte weg, in feite snijdt hij zich een baan door plassen en water. Deze werking wordt door een groot deel mogelijk gemaakt door het profiel op de band. Hoe hoger de snelheid hoe moeilijker de banden het krijgen om het water goed af te voeren.
Goed wegcontact
Goed contact met het wegdek is van groot belang. Wat weer grote invloed heeft op de bestuurbaarheid van de auto. Het water wordt deels opzij geduwd en deels door de profielgroeven afgevoerd worden. Goede profieldiepte van essentieel belang om aquaplaning te voorkomen.
Aquaplaning: je rijdt als het ware tijdelijk op ijs.Dit maken je banden mee.
Leer zelf driften in een driftauto op het circuit
Driften heeft de laatste tijd een enrome groei doorgemaakt. Vrijwel elk circuit
biedt drift cursussen aan. Leer zelf de basis drift-technieken in eendag. Eind
van de dag glij jij ook door de bocht als een volleerd drifter!
Driften = wagenbeheersing
Driften is die vorm van wagenbeheersing waarbij de bestuurder de achterkant van zijn auto laat uitbreken, waarna hij de wagen met opzet zo lang mogelijk dwars houdt. Je glijdt als het ware van de ene naar de andere bocht. Het is de bedoeling dat de auto niet spint. Dit unieke gevoel kun je zelf bij uitstek gaan ervaren tijdens een driftdag. Super tof!
Driften gaat makkelijk met achterwiel aandrijving.
Heel and toe: het betere pedalen werk in de auto
Heel-and-toe wordt voornamelijk door coureurs toegepast. De rechtervoet verricht twee functies tijdens het terugschakelen: remmen én gas geven tegelijk. Hierdoor blijft de motor op toeren bij terug schakelen. Je kunt sneller optrekken vanuit de bochten, zonder toeren terugval.
Heel and toe voetenwerk
Heel and toe voorkomt dat er schokkend op de motor wordt afgeremd. Het
terugschakel proces verloopt soepeler voor de aandrijflijn.
Door het toerental the matchen met het toerental van de aandrijflijn wordt dit bewerkstelligd.
Deze besparing gaat via de versnellingsbak en aandrijfassen die op hun beurt de wielen aandrijven.
Heel and toe: hogeschool pedalen werk!
Vrij rijden op Circuitpark Zandvoort
Zelf rijden op Zandvoort? Dat kan! Een 'track day' ook wel circuitdag genoemd
begint in Nederland steeds populairder te worden. Het is een ideale manier om de
rijvaardigeheid op hogere snelheden te verhogen. Leuke bijkomstigheid is het
racegevoel te ervaren in je eigen auto! Een auto huren behoort ook tot de
mogelijkheden.
Voorbereiding
Een juiste voorbereiding van je auto en jezelf is belangrijk. Schade rijden is zonde, en vaak te voorkomen. Hou er rekening mee dat als je in je eigen auto over het circuit gaat, je ook nog heelhuids over de openbare weg naar huis moet rijden.
TOER klasse
TOER klasse: voor de toerrijders met standaard straatauto's en weinig tot geen circuitervaring.Instructie is mogelijk, een tweede passagier is toegestaan. TIP: Circuitrijden, is leuk, maar wees voorzichtig.
Haal een rally licentie in 5 dagen!
Altijd al eens zoals de grote mannen in Mitsubishi Lancer Evolution's, Golf kitcars of de legendarische Subaru Impreza's willen rallyrijden? De rallysport is niet zonder gevaren, wil je deelnemen aan een kampioenschap zul je een aantal examens en tests moeten doorlopen.
Prodrive Rally
School Sinds 1990 leiden zij équipes om verantwoord aan de rallysport deel te nemen.
Rallycoureur of navigator wordt je niet zomaar. Daarom brengt o.a. Prodrive Rally School je onmisbare vaardigheden en ervaringen bij. De meeste deelnemers op de Nederlandse rallypaden zijn door hen opgeleid! Daarna heb je dan ook wel een KNAF rallylicentie. Hier lees je hoe het in zijn werk gaat.
Zelf achter het stuur van een rallyauto!