Home Circuit rijden Heel and toe

Heel and toe: het betere pedalen werk in de auto


Heel-and-toe wordt voornamelijk door coureurs toegepast. De rechtervoet verricht twee functies tijdens het terugschakelen: remmen én gas geven tegelijk. Hierdoor blijft de motor op toeren bij terug schakelen. Je kunt sneller optrekken vanuit de bochten, zonder toeren terugval.

 

Heel and toe voetenwerk

Heel and toe voorkomt dat er schokkend op de motor wordt afgeremd. Het terugschakel proces verloopt soepeler voor de aandrijflijn.

Door het toerental the matchen met het toerental van de aandrijflijn wordt dit bewerkstelligd.

Deze besparing gaat via de versnellingsbak en aandrijfassen die op hun beurt de wielen aandrijven.

heel and toe techniek
Heel and toe: hogeschool pedalen werk!


Remmen


Als je moet remmen voor een bocht zul je op een gegeven moment moeten ontkoppelen.

Lager toerental

Hierdoor zal het motor toerental verminderen naar een niveau dat aanzienlijk lager is dan het toerental van de aandrijflijn. De wielen zorgen ervoor dat deze op toeren blijft.


Lagere versnelling

Als je vervolgens de koppeling laat opkomen in de lagere versnelling, zonder gas bij te geven, zal de motor (door de koppeling) ineens met de aandrijflijn abrupt op toeren worden gebracht.

Dit wordt het zgn. 'remmen op de motor' genoemd. De fors remmende werking kan een onbalans in de auto teweeg brengen. Door het op toeren houden van de motor voorkom je dit. Dit heeft ook positieve gevolgen voor de balans in de bochten.

Heel-and-toe techniek 

Door de heel-and-toe techniek techniek kan je terugschakelen zonder af te remmen op de motor.

Gecontroleerd remmen

Je kan goed gecontroleerd remmen. Dit realiseer je door met de bal van je voet te remmen en met de hak of rechtergedeelte van je voet gas te geven. Natuurlijk overbodig maar dit doe je dus met het juiste schoeisel, dus nie tmet slippers in de auto

race pedalen voor heel and toe
Brede pedalen maken 'Heel toe-en' gemakkelijker.

Pedaalstand

Het zal duidelijk zijn dan het remmen het belangrijkste is. Als je juiste pedalen stand dan bereikt is pas gas te geven.

Niet elke pedalen set leent zicht voor het 'heel and toe-en'. Als je pedalen te ver uit elkaar staan kun je een bredere pedalen set monteren.

Bredere schoenen zijn ook een optie. Maar of dat het pedaal gevoel te goede komt valt te betwijfelen.


Pedalen niet goed te bereiken 

Als heel and toe niet mogelijk is, maar wel de voordelen er van wilt hebben kun je standgas schakelen of tussengas toepassen.

Standgas

Bij standgas zet je dan gaspedaal-voet vast en ontkoppel je. Het toerental van de draaiende (ontkoppelde) motor zal daardoor toenemen en globaal gelijk zijn aan die van de aandrijflijn in de lagere versnelling. Hier zal bij het laten opkomen van de koppeling er niet meer op de motor geremd worden.

smalle race pedalen
Via de standgas methode heel and toe simuleren.

Tussengas

Net voor het aankoppelen voor de lagere versnelling geef je een dot gas, hierdoor is het onzuiverder dan standgas. Timing is cruciaal. Voor beiden methoden rem je eerst en wordt daardoor de snelheid vermindert. Pas daarna schakel je terug.



Bij Heel and Toe combineer je dit. Op het circuit kun je daarom ook het beste deze techniek leren.

Ga er maar vanuit dat je wel even zoet bent voordat je een de heel-and-toe meester bent!  biedt racecursussen aan.

" Heel and toe is afkomstig uit de racerij, op het circuit leer je deze techniek het beste. "

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Zelf op circuit Assen rijden
Circuitdagen informatie, zelf racen op het ciruit van Assen
Rally cursus
Rally rijden via Prodrive Rally School
Racehandschoenen
Racehandschoenen: voor een betere grip op het stuur
vrij rijden Zandvoort
Circuitdagen informatie, zelf racen op circuitpark Zandvoort
Zelf op Nürburgring rijden
Circuitdagen informatie, zelf rijden op de Nurburg Ring
Meer
Alle Circuit rijden artikelen lees je hier
Ook leuk
Racelicentie halen Racelicentie op Zandvoort halen? De mogelijkheden:
Heel and toe Heel and toe: het betere pedalen werk in de auto
Racehandschoenen Racehandschoenen: optimale grip achter het stuur!
vrij rijden Zandvoort Vrij rijden op Circuitpark Zandvoort
Driften Leer zelf driften in een driftauto op het circuit

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl