Door het toerental the matchen met het toerental van de aandrijflijn wordt dit bewerkstelligd.
Deze besparing gaat via de versnellingsbak en aandrijfassen die op hun beurt de wielen aandrijven.
Hierdoor zal het motor toerental verminderen naar een niveau dat aanzienlijk lager is dan het toerental van de aandrijflijn. De wielen zorgen ervoor dat deze op toeren blijft.
Als je vervolgens de koppeling laat opkomen in de lagere versnelling, zonder gas bij te geven, zal de motor (door de koppeling) ineens met de aandrijflijn abrupt op toeren worden gebracht.
Dit wordt het zgn. 'remmen op de motor' genoemd. De fors remmende werking kan een onbalans in de auto teweeg brengen. Door het op toeren houden van de motor voorkom je dit. Dit heeft ook positieve gevolgen voor de balans in de bochten.
Heel-and-toe techniek
Door de heel-and-toe techniek techniek kan je terugschakelen zonder af te remmen op de motor.
Je kan goed gecontroleerd remmen. Dit realiseer je door met de bal van je voet te remmen en met de hak of rechtergedeelte van je voet gas te geven. Natuurlijk overbodig maar dit doe je dus met het juiste schoeisel, dus nie tmet slippers in de auto
Het zal duidelijk zijn dan het remmen het belangrijkste is. Als je juiste pedalen stand dan bereikt is pas gas te geven.
Niet elke pedalen set leent zicht voor het 'heel and toe-en'. Als je pedalen te ver uit elkaar staan kun je een bredere pedalen set monteren.
Bredere schoenen zijn ook een optie. Maar of dat het pedaal gevoel te goede komt valt te betwijfelen.
Pedalen niet goed te bereiken
Als heel and toe niet mogelijk is, maar wel de voordelen er van wilt hebben kun je standgas schakelen of tussengas toepassen.
Bij standgas zet je dan gaspedaal-voet vast en ontkoppel je. Het toerental van de draaiende (ontkoppelde) motor zal daardoor toenemen en globaal gelijk zijn aan die van de aandrijflijn in de lagere versnelling. Hier zal bij het laten opkomen van de koppeling er niet meer op de motor geremd worden.
Bij Heel and Toe combineer je dit. Op het circuit kun je daarom ook het beste deze techniek leren.
Ga er maar vanuit dat je wel even zoet bent voordat je een de heel-and-toe meester bent! biedt racecursussen aan.