Hoofdreden voor het verlagen van een auto is is veelal om de auto er strakker uit te laten zien. Daarnaast verbetert het de wegligging. Het zwaartepunt van je auto komt .nl dichter bij zijn duikcentrum te liggen. Dit verbetert de grip en verkort de remweg.
Als dit gecombineerd wordt met een veerpootbrug of stabilisatorstang zal dit het overhellen van je auto flink verminderen. Dit verbetert het contact met de weg aanzienlijk, gevolg is een snaarstrakke besturing!
In de regel kun je van 20 tot 60 mm verlagen zonder ingrijpende aanpassingen aan het bodywerk te doen.
Wil je verder dan kan het gebeuren dat je banden tegen de wielkas tranden aan gaan schuren. Schroefsets zijn in hoogte af te stellen, praktisch, maar wel prijzig.
Een sportonderstel maakt een wereld van verschil uit, wil je alleen je auto verlagen? Of ga je voor een betere wegligging en zijn de coole looks mooi meegenomen? Als je auto (te) slap geveerd is zal het erg moeilijk worden om hard een bocht te nemen. Lees hier de tips voor onderstelmodificaties.
Als de afstand tussen de wielkast en de banden te groot is lijkt het net alsof je in een SUV rijd, en dat wil je zeker niet! Denk er om als je extreem gaat verlagen het een kwestie van tijd is voordat je de voorbumper of spoilerlip een keer aan de stoep schaaft...
Je auto dichter bij de grond brengen doe kun je op verschillende manieren doen:
1) Vervang de huidige veren en vervangt deze door een alleen verlaging veren. Dit is de goedkope oplossing, dit is niet aan te raden bij zware auto's. Door aftermarket verlagingveren te monteren zullen de schokdempers meer te verduren krijgen. Hier zijn je schokbrekers eigenlijk niet op berekent. Het kan, maar als je het goed wilt doen ga je voor een verlagingset.
2) Vervang de huidige veren en schokdempers voor een complete verlagingset. Duurdere oplossing, de set bestaat uit veren en schokbrekers.
Voordeel is dat de deze twee elementen perfect op elkaar zijn afgestemd. Een goede set kan je zelf (dus niet in de garage) in rijhoogte aanpassen.
Als er verlagingveren gemonteerd worden zal de veerweg gereduceerd worden. Ook de aerodynamica en ook de as-geometrie van de auto zal veranderd. Door de verkorte veerweg verandert dus ook de schokdemperbelasting waardoor high performance schokdempers zeer zeker geen overbodige luxe zijn. De hoge zijdelingse belasting, die ook tijdens het sportief rijden op de openbare weg optreedt, zorgt voor een versterkt doorbuigen van de zuigerstang.
Dit kan leiden tot verminderde rijveiligheid en rijdynamiek. Door een compleet onderstel te monteren kan er een optimale afstelling gemaakt worden die een gulden middenweg kan vinden tussen rijveiligheid, rijdynamiek en comfort. Na montage
van een dergelijk onderstel zal de stabiliteit direct toenemen. De auto zal 'compacter' aanvoelen en eenvoudiger te beheersen zijn. Een compleet onderstel staat garant voor sportief rijplezier! Het is de kunst een balans tussen optische verlaging en behoud van comfort te vinden.
Na het monteren van een veerpootbrug voel je dat de auto iets stijver is geworden aan de voorkant. Met een strutbar er bij zal je meer gevoel in je bolide krijgen. Huh wat? typ 'strutbar' in het zoekvak en check it out. Beiden stangen verminderen de neiging van de carrosserie om te gaan rollen in de bochten, hierdoor ontstaat een strakker stuurgedrag en betere grip.
Bekend van de autosport, daar worden swaybars ingezet om de beste balans en stugheid in het onderstel aan te brengen. Dus wil je net zo kneppelhard een bocht nemen als de rallygoden voeg je dit -ook- aan het onderstel toe.
Via een kit vervang je de originele stabilisatorstangen. Vaak zijn de swaybar-kits zowel op originele als sport-onderstellen te monteren. Zonder dat je een ophanging hoeft te verlagen creëer je een flink sportiever onderstel.
1. Minder remmend vermogen
Als je remt drukt de remzuiger tegen de remblokken aan. De remblokken worden tegen de remschijven aangedrukt en je remt af. Als schokbrekers versleten zijn zal gedurende het remmen het autogewicht te veel van achter naar voren verschuiven. Dit komt omdat de schokdempers te ver ingedrukt kunnen worden. worden. De auto 'duikt' naar voren, de auto krijgt een lichtere kont. Hier door wordt de remcapaciteit van de achterremmen verkleint. De totale remcapaciteit wordt kleiner, gevolg: langere remweg.
2. Grotere kans op aquaplaning
Als een schokbreker bijna op is oefent deze minder druk uit om het wiel. Aquaplaning is de situatie waarin er tussen de band en het wegdek er een dun laagje water bevindt. Een band snijdt door het water, het profiel heeft dezelfde werking als de kartels van een scherp mes. Goede schokdempers oefenen druk uit waardoor de band beter 'snijdt'.
3. Meer slijtage
Hobbels worden minder goed geabsorbeerd, er worden meer trillingen doorgegeven aan de carrosserie. Een bekend gevolg is dat draadjes van koplampen los trillen. Ook autobanden krijgen meer voor hun kiezen. Immers zijn nemen voor een groot deel de dempende werking over. Gemiddeld zouden deze 20% sneller slijten. APK eisen en verlagen Als je gaat verlagen moet je rekening houden met de APK regeltjes op het gebied van 'je auto dichter op het asfalt' te krijgen. Het laagste punt van je vaste carrosserie dient hoger te zijn dan het voorgesteld minimum volgens de APK-normen. Bij aanzienlijke verlaging (60mm) zal de koplampenstand wellicht ook aangepast dienen te worden.
Als je gaat verlagen moet je rekening houden met de APK regeltjes op het gebied van 'je auto dichter op het asfalt' te krijgen. Het laagste punt van je vaste carrosserie dient hoger te zijn dan het voorgesteld minimum volgens de APK-normen. Bij aanzienlijke verlaging (60mm) zal de koplampen stand wellicht ook aangepast dienen te worden.
Veel mensen bedoelen met de term 'ophanging' en 'schokdempers' vaak hetzelfde. Dit is niet het geval. De ophanging van een auto is een verzameling van onderdelen: veren, veerpoten en anti-rol stangen.
De schokdemper is hier ook onderdeel van. Een schokdemper vangt hobbels en kuiltjes in de weg op. Ook zorgen ze er voor dat de banden op de weg gedrukt worden.