Home Verlaging sets Auto gewicht verlagen

Auto gewicht verlagen voor nóg betere prestaties

Hoe lichter je auto hoe sneller hij is. Daarnaast verbetert het de wegligging. Dit zijn de belangrijkste redenen om je auto op een dieet te zetten. Het zal je zeker de nodige prestatiewinst opleveren. We zetten de gewicht besparende tips hier op een rijtje.


Auto gewicht verlagen

Een auto (extreem) op dieet zetten doe je feitelijk alleen als je regelmatig op het circuit te vinden bent. Je auto zal er van binnenuit Spartaans uitgaan zien, kaal en onpraktisch; alles voor betere een betere wegligging en rondetijden. Op de openbare weg heeft verlaging van het gewicht echter ook een groot voordeel: een lichtere auto is zuiniger.

100 kg lichter!

Wij geven tips om je auto dik 100 kg lichter te maken. Waarom zou je een zo licht mogelijke auto willen hebben? It's all about de pk/kilo verhouding.

 

auto lichter maken
Lotus Elise: lichtgewicht auto! Het gewicht terugbrengen verbetert prestaties aanzienlijk.


Motorrijtuigenbelasting

Nog een voordeeltje: het gewicht van de auto is medebepalend voor de te betalen motorrijtuigenbelasting. Een zwaardere auto zorgt namelijk doorgaans voor meer vervuiling. Dus hoe lager het gewicht, hoe minder belasting je hoeft te betalen. Let wel: het strippen van je auto heeft geen gunstige gevolgen voor de hoogte van de motorrijtuigenbelasting! Maar wel voor je rondetijden, we zetten een aantal gewichtsbesparende tips voor je op een rijtje.


PK/kilo verhouding

Even kort door de bocht: hoe meer pk per kilo, hoe beter de prestaties - mits je de gewichtsbesparing handig hebt aangepakt. Een auto met een zware motor is zo bezien zeker niet de snelste oplossing. Om die zware motor heen zijn naar alle waarschijnlijkheid ook een zwaar chassis, remmen, ophanging enz. gebouwd.


Meer tuning of minder gewicht?

Het gewicht van je auto verlagen kan hetzelfde resultaat leveren als de bijvoorbeeld de montage van een grotere turbo op een zware auto. Een voorbeeld. Bugatti Veyron: 1001pk/1.968kg = 0,50 pk per kilo en een Carterham: 270 pk/520kg = 0,52 pk per kilo. Een iets betere pk/kilo verhouding, maar het gaat om de gedachte. Een lichte auto kan met relatief weinig vermogen zeer gunstige cijfers realiseren.



Top Gear Circuit

Op het inmiddels wereldberoemde Top Gear circuit was de Caterham sneller dan de Veyron. Dat heeft voor een groot gedeelte met de karakteristieken van het circuitje te maken. Maar het geeft aan dat je met een lichte auto het zware jongens behoorlijk lastig kunt maken. Voor een fractie van het budget!! Hier wat suggesties met uitwerkingen.

auto zonder interieur
Binnenkant volledig gestript; klaar voor de rolkooi


Zwaartepunt

Dit wil overigens niet zeggen dat elke gewichtsverlaging, elke verwijdering van een onderdeel, automatisch prestatieverbetering met zich meebrengt. Je dient bijvoorbeeld ook rekening te houden met het zwaartepunt van de auto. Wanneer je bijvoorbeeld het achterinterieur uit een auto verwijderd, verschuift het zwaartepunt naar voren. Hierdoor zullen de acceleratietijden weliswaar verbeteren, maar de bochtsnelheid neemt juist af doordat de auto minder stabiel is bij fluctuaties in de snelheid. Op een bochtig circuit zullen de prestaties hierdoor naar alle waarschijnlijkheid tegenvallen. 


Gewichtsbesparing in verschillende fases

Er zijn vele verschillende manieren waarop je het gewicht van je auto omlaag kunt brengen. Voor welke manier je kiest, hangt af van wat je met de gewichtsbesparing wilt bereiken. Wil je slechts op een goedkope manier gewicht besparen, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort? Dan volgen hier een aantal basistips. De hieronder gegeven modificaties zijn makkelijk door te voeren. Terugplaatsing is, indien gewenst, eveneens eenvoudig.

Zonder reservewiel rijden

Hoe vaak heb jij een lekke band gehad? Juist, de band en velg wegen toch gauw een dikke 10 kg. 10 pakken melk. Wel eens aan een bandenplakset via een spuitbus gedacht? Toe te passen op elke autoband. Geschikt voor vrijwel iedere soort lekke band. Een klapband is natuurlijk wel een ander verhaal...

kofferbak
Een reserveband brengt onnodige massa met zich mee.


Benzinetank halfvol 

Als je per tankbeurt minder benzine in je auto gooit, zeg zo'n 20 liter per tankbeurt, neem je toch een kleine 30kg minder aan gewicht mee dan met een volle tank. Dat zijn wel 30 pakken melk. Als echt lange ritten gaat maken gaat de winst verloren door het vaker stoppen. Dan kun je 'm beter volgooien. Het maakt heel wat uit of je enkele tientallen kilo's extra moet meezeulen. Dat gaat ten koste van de remmen en banden.


Overige tips

Enkele andere onderdelen die je gemakkelijk zou kunnen verwijderen om het auto gewicht te verlagen zijn onder andere, wat interieur betreft: de vloermaten, de achterpanelen, de dakhemel, de autoradio en de speakers voor. Wat de buitenkant betreft kun je overwegen de volgende onderdelen te demonteren: de spoilers, de mistlampen, de spatlappen, de logo's en badges. Ook in het motorruim is winst te behalen. Denk aan het demonteren van de plastic kappen en van het stoffen schot tussen schutbord en motorkap. 


Iets minder comfort?

Wanneer het comfort voor jou minder belangrijk is en het je ook niet uitmaakt meer moeite te doen voor de gewichtsbesparing, kun je er voor kiezen de achterbank en de passagiersstoel te verwijderen. Ook de airbag kan eruit. Aan de buitenkant zijn onder andere de ruitenwissers, de ruitensproeiers en de koplampsproeiers demontabel. Het onderstel zou je nog kunnen ontdoen van onder meer de stuurbekrachtiging en de rembekrachtiging. Ook kun je de radiator vervangen door een kleiner exemplaar.

Auto gewicht besparen: gevorderden

1) Carbonfiber motorkap
2) Lichtere velgen
3) Kleine accu
4) Lichtere autostoelen / kuipstoelen
5) Fibreglas autoramen i.p.v glas
6) Elektrische raambediening verwijderen
7) Rolkooi inbouwen

Hieronder volgt een korte toelichting bij enkele van deze tips.

carbon motorkap
Carbon motorkap met spoilerlip op een Lancer EVO.

Kunststof motorkap

Als je de motorkap in je handen hebt, zul je realiseren dat een carbon variant aanzienlijk lichter is, en het oogt vaak ook nog vele malen beter. Hetzelfde geldt voor de kofferbak klep. Matched goed met je carbonzijspiegels. Vind je carbon toch te duur? Dan plak je toch gewoon carbon folie over je spiegels. Voegt wel wat extra gewicht toe. Als je voor echt carbon gaat adviseren we je wel naar een specialist te gaan!

carbon kofferklep
Carbon kofferbak klep: mooi en functioneel!


Velgen gewicht

Alle beetjes helpen, als een velg een paar kilo lichter is, doe je dat keer 4 en heb je je totale gewichtsbesparing. Velgen zijn draaiende (onafgeveerde massa) massa. Voor de snelste acceleratie maak je de draaiende massa zo klein mogelijk.

Onafgeveerde massa: bewegende massa tussen de weg en veer, onder andere dus de velgen. Het verkleinen van de 
onafgeveerde massa komt de driveability ten goede.

Afgeveerde massa: Alles boven de veer, onder andere de carrosserie, de motor enz. Het verkleinen van de afgeveerde massa zal positief zijn voor je acceleratie. Alles dat rust op de autoveren.


Lichte autostoelen
Goede kuipstoelen verlagen je autogewicht aanzienlijk. Denk er dan wel aan dat sommige varianten niet ideaal voor straatgebruik zijn. Een aantal stoelen zijn niet verstelbaar. Sommige ook niet van voor naar achter als je het op rails zet. Dan moet je de stoel los schroeven en een gaatje opschuiven in het stoelframe waar de stoel op staat.


Fibreglas autoramen 
Voor de 'die hards'; je kunt ook de autoramen voorzien van fibreglas. Dit soort ramen zie je vaak in de rallycross en Parijs Dakar.

Rolkooi in de auto

Uiteraard zal een rolkooi in eerste instantie gewicht toevoegen aan je auto. Maar de aangebrachte kg's ga je dubbel en dwars terugverdienen. Naast het feit dat een rolkooi je leven kan redden, kun je vrijwel al het interieur gaan strippen

Ook zal het chassis stugger worden. Dit komt de wegligging weer ten goede. Gewichtswinst: 40 pakken melk.

rolkooi
Rolkooi met schuimbescherming voor inzittenden.


Aanpassingen voor raceteams

De allerlaatste mogelijke aanpassingen zijn eigenlijk alleen nog interessant voor professionele raceteams, vooral met het oog op de kosten. Na deze modificaties mogen de auto's bovendien naar alle waarschijnlijkheid niet langer de openbare weg op. Denk hierbij aan de aanschaf van velgen, carrosserie, remmen en ophanging van carbon of kevlar, en de aanschaf van een lichtgewicht versnellingsbank en motorblok. 


Wetgeving

In hoeverre is dit allemaal legaal? Zoals gezegd mogen auto's die op de meest gevorderde manier onder handen zijn genomen de openbare weg niet meer op en zijn ze puur en alleen geschikt voor het circuit. Toch is er binnen de Nederlandse wetgeving nog een hoop mogelijk. Mistlampen aan de voorkant zijn bijvoorbeeld niet verplicht, evenals airbags, terwijl je ook zonder bumpers mag rijden zolang er geen uitstekende delen zijn. Het demonteren van de voorbumper is echter niet bevorderlijk voor je aerodynamica. Bovendien zul je snel naar de kant worden gehaald, omdat men zal denken dat je betrokken bent geweest bij een aanrijding. 


Voor iedere aanpassing geldt: check eerst goed wat mogelijk is binnen de wet en wat niet. Een verkeerde beslissing is zonde van het geld en de moeite. Bovendien kun je jezelf en anderen in sommige gevallen in gevaar brengen. Een goed vooronderzoek is dus vereist voordat je aan de slag gaat!

"Het autogewicht verlagen is de goedkoopste manier om een auto sneller te maken."

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Verlagingsveren
Verlagingsveren - verlagen met of zonder nieuwe schokbrekers? Lees het hier!
Veerpootbrug
Veerpootbruggen - overzicht van stabilisatorstangen en dwarsbalken
Stabilisatorstang
Stabilisatorstangen - verbeter bochtenstabiliteit via dikkere stabilisatorstang
Schokdempers
Schokdempers - overzicht van schokdempers en schokbreker tips
Strutbar
Strutbars - versterk je chassis via een strutbar
Meer
Alle Verlaging sets artikelen lees je hier

Ook leuk
Schokdempers Schokdempers, verlagingssets en verlagingsveren
Spatbordverbreders Via spatbordverbreders een bodykit look!
Bumpstops Bumpstops vangt doorslaan schokdemper op
Rolkooien Gelaste rolkooi of een schroefkooi? De voors en tegens
Auto gewicht verlagen Auto gewicht verlagen voor nóg betere prestaties

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl