Een auto (extreem) op dieet zetten doe je feitelijk alleen als je regelmatig op het circuit te vinden bent. Je auto zal er van binnenuit Spartaans uitgaan zien, kaal en onpraktisch; alles voor betere een betere wegligging en rondetijden. Op de openbare weg heeft verlaging van het gewicht echter ook een groot voordeel: een lichtere auto is zuiniger.
100 kg lichter!
Wij geven tips om je auto dik 100 kg lichter te maken. Waarom zou je een zo licht mogelijke auto willen hebben? It's all about de pk/kilo verhouding.
Motorrijtuigenbelasting
Nog een voordeeltje: het gewicht van de auto is medebepalend voor de te betalen motorrijtuigenbelasting. Een zwaardere auto zorgt namelijk doorgaans voor meer vervuiling. Dus hoe lager het gewicht, hoe minder belasting je hoeft te betalen. Let wel: het strippen van je auto heeft geen gunstige gevolgen voor de hoogte van de motorrijtuigenbelasting! Maar wel voor je rondetijden, we zetten een aantal gewichtsbesparende tips voor je op een rijtje.
PK/kilo verhouding
Even kort door de bocht: hoe meer pk per kilo, hoe beter de prestaties - mits je de gewichtsbesparing handig hebt aangepakt. Een auto met een zware motor is zo bezien zeker niet de snelste oplossing. Om die zware motor heen zijn naar alle waarschijnlijkheid ook een zwaar chassis, remmen, ophanging enz. gebouwd.
Meer tuning of minder gewicht?
Het gewicht van je auto verlagen kan hetzelfde resultaat leveren als de bijvoorbeeld de montage van een grotere turbo op een zware auto. Een voorbeeld. Bugatti Veyron: 1001pk/1.968kg = 0,50 pk per kilo en een Carterham: 270 pk/520kg = 0,52 pk per kilo. Een iets betere pk/kilo verhouding, maar het gaat om de gedachte. Een lichte auto kan met relatief weinig vermogen zeer gunstige cijfers realiseren.
Op het inmiddels wereldberoemde Top Gear circuit was de Caterham sneller dan de Veyron. Dat heeft voor een groot gedeelte met de karakteristieken van het circuitje te maken. Maar het geeft aan dat je met een lichte auto het zware jongens behoorlijk lastig kunt maken. Voor een fractie van het budget!! Hier wat suggesties met uitwerkingen.
Hoe vaak heb jij een lekke band gehad? Juist, de band en velg wegen toch gauw een dikke 10 kg. 10 pakken melk. Wel eens aan een bandenplakset via een spuitbus gedacht? Toe te passen op elke autoband. Geschikt voor vrijwel iedere soort lekke band. Een klapband is natuurlijk wel een ander verhaal...
1) Carbonfiber motorkap
2) Lichtere velgen
3) Kleine accu
4) Lichtere autostoelen / kuipstoelen
5) Fibreglas autoramen i.p.v glas
6) Elektrische raambediening verwijderen
7) Rolkooi inbouwen
Hieronder volgt een korte toelichting bij enkele van deze tips.
Kunststof motorkap
Als je de motorkap in je handen hebt, zul je realiseren dat een carbon variant aanzienlijk lichter is, en het oogt vaak ook nog vele malen beter. Hetzelfde geldt voor de kofferbak klep. Matched goed met je carbonzijspiegels. Vind je carbon toch te duur? Dan plak je toch gewoon carbon folie over je spiegels. Voegt wel wat extra gewicht toe. Als je voor echt carbon gaat adviseren we je wel naar een specialist te gaan!
Uiteraard zal een rolkooi in eerste instantie gewicht toevoegen aan je auto. Maar de aangebrachte kg's ga je dubbel en dwars terugverdienen. Naast het feit dat een rolkooi je leven kan redden, kun je vrijwel al het interieur gaan strippen
Ook zal het chassis stugger worden. Dit komt de wegligging weer ten goede. Gewichtswinst: 40 pakken melk.
Aanpassingen voor raceteams
De allerlaatste mogelijke aanpassingen zijn eigenlijk alleen nog interessant voor professionele raceteams, vooral met het oog op de kosten. Na deze modificaties mogen de auto's bovendien naar alle waarschijnlijkheid niet langer de openbare weg op. Denk hierbij aan de aanschaf van velgen, carrosserie, remmen en ophanging van carbon of kevlar, en de aanschaf van een lichtgewicht versnellingsbank en motorblok.
Wetgeving
In hoeverre is dit allemaal legaal? Zoals gezegd mogen auto's die op de meest gevorderde manier onder handen zijn genomen de openbare weg niet meer op en zijn ze puur en alleen geschikt voor het circuit. Toch is er binnen de Nederlandse wetgeving nog een hoop mogelijk. Mistlampen aan de voorkant zijn bijvoorbeeld niet verplicht, evenals airbags, terwijl je ook zonder bumpers mag rijden zolang er geen uitstekende delen zijn. Het demonteren van de voorbumper is echter niet bevorderlijk voor je aerodynamica. Bovendien zul je snel naar de kant worden gehaald, omdat men zal denken dat je betrokken bent geweest bij een aanrijding.
Voor iedere aanpassing geldt: check eerst goed wat mogelijk is binnen de wet en wat niet. Een verkeerde beslissing is zonde van het geld en de moeite. Bovendien kun je jezelf en anderen in sommige gevallen in gevaar brengen. Een goed vooronderzoek is dus vereist voordat je aan de slag gaat!