Home Verlaging sets Verlagingsveren

Verlagingsveren monteren? Lees onze tips & tricks!

Verlagingsveren zijn een goedkope, effectieve manier om je bolide een strakke uitstraling te geven. Maar hoe ver kun je verlagen met alleen de veren en wanneer is het verstandiger om ook de schokbrekers te vervangen? Tuning-gids.nl zet het voor je op een rij.


Verlagingsveren


Verlagen met alleen veren is een goedkope manier om je auto te verlagen en een strakke look te geven. Doordat je auto lager bij de grond komt, verbetert de wegligging. Je hebt tevens minder last van overhellen in de bochten en het duikeffect bij remmen. Bovendien profiteer je van een verbeterde stabiliteit.

Het nadeel is dat je kortere veren combineert met dempers die voor langere (lees: originele) veren ontworpen zijn. Dit zorgt voor deinen op de snelweg bij lange bulten en kan leiden tot een verhoogde slijtage van de originele schokdempers. Vooral bij zwaardere en oudere auto's is dit een probleem. 

verlagingsveren
Verlagingsveren van Koni

De voordelen op een rij:


  • Verlagingsveren geven de auto een sportieve uitstraling.
  • Verlagingsveren brengen het zwaartepunt van de auto dichterbij de weg. 
  • Verlagingsveren verbeteren wegligging stabiliteit.
  • Verlagingsveren gaan niet ten koste van het rijcomfort.
  • Verlagingsveren geven een stuk verlaging met behoud van originele dempers.


Kies voor kwaliteit!

Iedere kwaliteit heeft zijn prijs. Een de goedkope verenset heeft dus een mindere kwaliteit dan een topmerk verenset, bijvoorbeeld van Intrax. De kwaliteit is merkbaar aan de levensduur, wegligging, prestaties en het comfort. Je wieldoppen zullen gaan protesteren bij een goedkope set. Schroefveren geven overigens de meeste afstelmogelijkheden.

Monteren

Ben je een doorgewinterd sleutelaar, dan kun je je nieuwe verlagingsveren wellicht zelf monteren. Wat je ook doet, ga NOOIT de originele veren afzagen of een stukje afslijpen, want dan komt de wagen niet meer door de APK keuring. Bovendien is het levensgevaarlijk als je veren niet goed in de veerschotels liggen! 

Ben je geen expert, laat het klusje dan over aan een professional, die beschikt over het speciale gereedschap dat je hiervoor nodig hebt. De veer staat onder hoge spanning, en je moet natuurlijk niet hebben dat het ding in de richting van je gezicht springt. 

Waar ligt de grens?

Je kunt ervoor kiezen om je wagen maximaal te verlagen met alleen veren, binnen de haalbare grenzen van de originele schokdempers, zonder al te veel concessies te doen aan het comfort. Wil je alleen verlagen middels de veren, ga dan maximaal 2 tot 3 centimeter verlagen. Volgens sommige 'kenners' kun je met alleen veren nog wel lager gaan, maar als je geen risico's wilt lopen houd je het op maximaal 3 centimeter. Wat ons betreft ligt daar echt de grens! 

Wil je nog lager, dan kun je beter kiezen voor een complete verlagingsset en ook de standaard schokbrekers vervangen door een aftermarket set. Dit kost natuurlijk wel een paar centen...


Complete verlagingsset

Wil je het beste van het beste, niet alleen qua looks maar ook qua comfort, dan zorg je ervoor dat je een verlagingsset hebt waarbij de veren en de schokdempers perfect op elkaar afgesteld zijn.

Veel betere merken verkopen zelfs geen losse veren meer, maar alleen verlagingsveren in combinatie met bijpassende schokdempers. Losse veren komen vaak niet goed uit de verf als ze gecombineerd worden met de fabrieksdempers. 

Eibach-verlagingsveren
Verlagingsveren van Eibach


Maak het af!

Nieuwe, lichtere auto's rijden kunnen in veel gevallen prima rijden met alleen verlagings- veren, zolang je niet te laag gaat.

Het monteren van bumpstops kan voorkomen dat de schokdempers doorslaan en dat brede autobanden aanlopen in de wielkasten. Een stabilisator stang geeft meer stijfheid in bochten en zorgt voor een verbeterd stuurkarakter.


Controleren en afstellen

Verder is het verstandig om de belasting afhankelijke remdruk regelaar op de achteras te controleren en zonodig bij te stellen, en ditzelfde geldt voor de ABS sensor. Laat de wagen ook opnieuw uitlijnen, of doe dit zelf.

Tevreden over je nieuwe veren of verlagingsset? Maak de facelift van je wagen compleet en maak die sportieve look helemaal af met een dikke wieldoppenset!


Drempeltjes


Als je auto verlaagd is en helemaal naar wens, is het met rijden in het begin natuurlijk wel oppassen geblazen. Rijd niet te enthousiast over de drempels en schildpadden in de weg! Dikke kans dat je flinke beschadigingen veroorzaakt aan bijvoorbeeld je carter en uitlaat!




verlaagde-auto
Staat wel strak, zo'n verlaagde auto!
Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Veerpootbrug
Veerpootbruggen - overzicht van stabilisatorstangen en dwarsbalken
Stabilisatorstang
Stabilisatorstangen - verbeter bochtenstabiliteit via dikkere stabilisatorstang
Schokdempers
Schokdempers - overzicht van schokdempers en schokbreker tips
Strutbar
Strutbars - versterk je chassis via een strutbar
Meer
Alle Verlaging sets artikelen lees je hier

Ook leuk
Aerodynamica auto: 9 tips! Aerodynamica race auto: 9 onderdelen nader bekeken
Strutbar Strutbars geven meer stijfheid in bochten
Rolkooien Gelaste rolkooi of een schroefkooi? De voors en tegens
Schroefveren Schroefveren: rijhoogte aanpassen tijdens het rijden!
Veerpootbrug Veerpootbruggen en stabilisator stangen

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl