Meer remvermogen kun je realiseren op een aantal manieren. We bekijken diverse remmen upgrade opties en geven aan welke van deze het beste en meest effectief zijn. Betere schijven en blokken zijn de eerste stap naar een betere remprestaties.
De montage van een big brake kit is het allerbeste. Deze kits bevatten stalen remleidingen, goede remblokken, grote remzuigers en flinke remschijven bij. Verken hier alle mogelijkheden!
Remmen zijn een van de meest belangrijkste veiligheids aspecten van je auto. Wil je sneller stoppen? Wel een een noodstop van 100 km/h naar 0 km/h gemaakt? En wat als jij wél het ongeluk ziet aankomen, kun je het dan be-remmen? Als je motorisch flink getuned bent is een vitaminekuur voor je remmen een must. Wij helpen je op weg, of het nu voor race of straatgebruik is.
Of als je gewoon de beste remmen wilt hebben? Wij hebben de beste tips & trucks voor sportieve rijders die het beste rem vertraging willen. Kan een potencieel ongeluk voorkomen of net die snellere rondetijd op de klokken zetten. Je kunt een hoop rem onderdelen zelf monteren als je het juiste gereedschap hebt! Geef toe , een set potente schijven achter het lichtmetaal gemonteerd ziet er ook stukken dikker uit.
De remmen van je auto verbeteren kun je op op twee manieren doen, hetzij bepaalde delen vervangen (remleidingen, remblokken) of direct een Big Brake remmen monteren. Van woord 'kit' kun je al afleiden dat het een totaal pakket oplossing is. (remleidingen, remblokken, remschijven, remklauwen, remolie)
Geperforeerde of gegroefde remschijven helpen het faden van de remmen voorkomen. Korte uitleg over fading: Door een ophoping van warmte bij heftig remmen is het contact tussen de remschijf en remblok niet optimaal. Gevolg is dat het remvermogen plotseling (tijdelijk) verdwijnt.
Hierdoor voelt het pedaal sponzig aan. Een geperforeerde of gegroefde remschijf voert de warmte veel beter af. Dus kun je langer, meer en harder remmen. Wist je dat de schijfrem bedacht is in 1901 door de Britse uitvinder Frederick William Lanchester? In de jaren '50 was het Chrystler die voor het eerst een auto voorzag van dit soort remmerij. In de jaren '80 was het Posche die haar auto's standaard van schijfremmen ging voorzien.
Trommelremmen of peperdure keramische remmen, iedereen heeft te maken met een reactietijd. Dit is de tijd die verstrijkt die een bestuurder nodig heeft om zijn voet vanaf het gaspedaal te verplaatsen naar het rempedaal. Zonder daadwerkelijk te remmen.
Vervolgens verstrijkt er ook tijd voordat het rempedaal is ingedrukt en de auto tot een stilstand is gekomen. Deze twee elementen kost enkele seconden. Dan ben je wel al ruim 66 meter verder als je 120 km/h rijdt! Vandaar de '2 secondenregel'. Tijdens regen is dat 3 seconden; remafstand & stopafstanden zijn dan langer.
Ook trommelremmen kun je aanpakken. Dezelfde verf die je voor het verven van je remklauwen gebruikt kun je ook over je buitenkant van je trommelrem verfen. Alle auto's in Nederland zijn uitgerust met schijfremmen bij de voorwielen. Een aanzienlijk deel van de kleinere auto's worden nog steeds uitgevoerd met trommelremmen bij de achterwielen. Tijdens het remmen zal het gewicht vande auto naar voren verplaatsen, gevolg is dat circa 70% - 80% van het remvermogen wordt verricht door de remmen aan de voorzijde van de auto. Daarom slijten de voorremmen altijd sneller.
Door het monteren van schijfremmen aan de voorwielen van de auto en trommelremmen aan de achterwielen halen autofabrikanten het meeste uit de voordelen van schijfremmen, tegen relatief lage kosten. Trommelremmen zijn nl. goedkoper om te produceren dan schijfremmen. Dit komt grotendeels door het feit dat trommelremmen ook ingezet kunnen worden als handrem, schijfremmen hebben dit voordeel niet en er zal dus een apart handrem mechanisme aanwezig moeten zijn.
Trommelremmen hebben dus ook een positief effect op de nieuwprijs van een auto. Realiseer dat zowel schijfremmen als trommelremmen de afgelopen 20 jaar enorm zijn verbeterd, de huidige trommelrem systemen op auto's leveren meer vertraging dan schijfremmen in de jaren 70. Op zich dus helemaal niet zo gek dat de trommelrem nog steeds zo vaak wordt gebruikt om de achterwielen te vertragen...Als je echt een dikke remmerij look wilt maken kun je een een kunststoffen kap over je bestaande remklauw heen plakken. Immitatie big brake!
Het verlies van remvermogen is van vaak van tijdelijke aard. Als je fading hebt gehad kun je het beste remmen laten afkoelen door zacht en kort te remmen. De rijwind zal het remsysteem afkoelen. Geboorde remschijven en geventileerde remschijven zullen sneller afgekoeld zijn.
Probeer nooit direct stil te gaan staan, door de hitte ophoping kan het remsysteem spontaan gaan branden. Na meerdere malen fading te hebben gehad is het raadzaam het remsysteem van verse blokken en schijven te voorzien.
Keramische remmen opereren het beste bij een zo hoog mogelijke temperatuur. Fading komt niet voor. Op een gegeven moment zijn keramisch remmen ook aan vervanging toe natuurlijk. Nadeel van dit soort stoppers is (vooralsnog) de torenhoge aanschaf prijs.
Is je auto nerveus en/of zoekerig bij remmen? De juiste verlagingset zal er voor zorgen dat je auto koersvast wordt tijdens vertragen. Het onzekere gevoel bij flink remmen zal tot het verleden behoren. Bij het flink in de ankers gaan zal de auto horizontaler blijven. Het inveren op de vooras zal gecontroleerder gaan. Gevolg is dat je beter kunt doseren. Je voelt veel beter wat de voorbanden aan het doen zijn.
Ook tijdens het accelereren zal je auto minder in de achterveren gedrukt worden. Hierdoor heb je meer tractie en kun je gecontroleerder op het gas. Je auto zal zich beter, preciezer maar vooral zekerder bochten laten insturen. Rolneigingen zullen grotendeels verdwijnen. Besturing zal veel directer worden. M.a.w. de balans en stabiliteit zullen aanzienlijk verbeteren.