Home Auto remmen Rembekrachtiger

Rembekrachtiger: versterkt 3 a 4 keer de remdruk

Het remsysteem van een auto bestaat uit circa 11 aspecten. Hier lees je alles over autoremmen. We zoomen nu verder in op de rembekrachtiger. Wat, en vooral hoe werkt het rembekrachtiging systeem van een auto?

Rembekrachtiger 

Na een kijkje onder de motorkap vind je de rembekrachtiger snel. Het is het zwarte ronde geval dat aan het einde van het motorblok.

Via een stang staat deze in verbinding met het rempedaal. Rem bekrachtigers zijn aan het schutbord gemonteerd. Het schutbord is de afscherming tussen het motorcompartiment en de binnenkant van de auto. Zonder rembekrachtiging wordt remmen loodzwaar!

rembekrachtiger
Zonder rembekrachtiger wordt remmen ondoenlijk.


Trappen op rempedaal

Vroeger, toen de meeste auto's met trommelremmen uitgevoerd waren, was rembekrachtiging niet echt noodzakelijk. De trommel rem creeërde genoeg remdruk van zichzelf.

Vandaag de dag zijn de meeste auto's voorzien van remschrijven. In iedergeval op de voorremmen. Waarom dat is? Lees dan de informatie over rembalans pagina eens.


Zwaar rempedaal

Om de remblokken fors tegen de schijven te duwen is behoorlijk wat kracht nodig. Zonder rembekrachtiging wordt remmen 3 a 4 keer zo zwaar! Veel automobilisten zouden snel zeer vermoeide benen krijgen!

Hoofdremcilinder

De rembekrachtiger zorgt ervoor dat de zuigers in de hoofdremcilinder worden verschoven. De hoofdremcilinder vervormt de kracht van het rempedaal (via de remvloeistof) om in hydraulische kracht.

Vacuümaansluiting

Bij benzinemotoren wordt het vacuüm voor de rembekrachtiger gelevert door het motorvacuüm. Dit wordt via een slang via het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger geleid.

Bij dieselmotoren is er onvoldoende onderdruk in het inlaatspruitstuk. Dit wordt opgelost door het plaatsen van een speciale vacuümpomp.

rembekrachtigers systeem
Onmisbaar in elke auto.

Rembekrachtiger testen

1. Trap -met een niet draaiende motor- 5x de rem in. (het vacuüm verdwijnt)
2. Bij de laatste trap houd je het pedaal ingedrukt.
3. start de motor.
4. Bij een correct werkende rembekrachtiger zal het rempedaal voelbaar zakken.

Dit brengt ons bij het volgende probleem. Om rembekrachtiging te hebben moet de motor draaien.


ls de motor afslaat of er mee stopt terwijl je aan het rijden bent is er een kleine 'power' reserve. Je kunt dan nog ongeveer 3 keer op kracht remmen. Daarna zul je echt hard moeten trappen om te vertragen. Ooit in een auto gezeten die gesleept werd? Dan heb je een idee hoe zwaar 't dan gaat.

Een remmenbekrachtiger vervangen is een redelijk simpele klus. Je koppelt deze van het rempedaal in de motorruimte en schroeft deze van de hoofdremcilinder. De stang die van de bekrachtiger naar de hoofdremcilinder loopt heeft een kleine speling. Check de autohandleiding voor hoeveel dat mag zijn.

Soorten rembekrachtigers

Naast de vacuüm rembekrachtiger zijn er nog twee varianten. De hydraulische rembekrachtiger, en de elektrische rembekrachtiger. De hydraulische variant wordt nauwelijks gebruikt in auto's. De elektrische variant wordt in een klein gedeelte van de auto's gemonteerd. Daar gaan we nu niet verder op in.

Rem niet ingetrapt

In de linker (1) en de rechterkant (2) van de cilinder is er een onderdruk. De vacuumsluiting zuigt lucht uit de cilinder (bekrachtiger). Dit gaat via de aansluiting op het inlaatspruitstuk. Als er dan geremd wordt zal de verbindingsklep (4) naar rechts gedrukt worden. Gevolg is dat het linkergedeelte van de bekrachtiger gedeeltelijk gevuld zal worden met normale luchtdruk. De onderdruk zal verdwijnen. Links van de zuiger ontstaat een lagere druk dan de buitenlucht.

rembekrachtiger tekening
Dwarsdoosnede rembekrachtiging

Als het rempedaal dieper wordt ingedrukt zal er een permanent openstaande verbinding ontstaan. De gehele linkerzijde wordt met buitenluchtdruk gevuld. Aan de rechterkant is er een maximale onderdruk. Er is maximale remkracht.

Zodra de voet van het rempedaal verwijderd wordt schuift de zuiger in de rembekrachtiger weer naar links. De buitenluchtdruk verdwijnt uit de linkerkant en er treedt weer een onderdruk op. De rembekrachtiger zal weer in de ruststand komen te staan.

Falende rembekrachtiger

De ruimtes in rembekrachtiger wordt door een membraan (3) gescheiden. Dit membraan vervult een belangrijke functie. Als deze scheurtjes bevat, of deze lekt, zal het vaccuum niet meer gehouden worden. Dit heeft als gevolg dat het systeem niet zoveel remberkrachtiging kan leveren.

Lek in hoofdremcilinder

Een lek in de hoofdremcilinder kan er voor zorgen dat remolie in de rembekrachtiger terecht komt. Als er remolie in vacuum aanlsluiting is zal dit hoogstwaarschijnlijk aan een lekkende hoofdremcilinder liggen. Nattigheid aan de achterkant van de hoofdremcilinder kan ook een aanwijzing in dezelfde richting zijn.

"Als er echt geen bekrachtiging meer is zul je veel harder moeten trappen op het rempedaal. Het pedaal zal bikkelhard aanvoelen. Er is geen vacuüm meer. Je zult zelf de remdruk pompend moeten opbouwen. "

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Remmen ontluchten
Remmen ontluchten - zelf remleidingen ontluchten doe je zo
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Remblokken
Auto remblokken - overzicht van remblokken en schijven
Remleidingen
Remleidingen - de voordelen van stalen remleidingen op een rijtje
Remklauwen
Standaard remklauwen Big brake kit-look geven
Meer
Alle Auto remmen artikelen lees je hier

Ook leuk
Remblokken Remblokken: waar moet je op letten?
Remklauwverf Geef remklauwen een kleur met remklauw verf: onze tips!
Rembalans Rembalans: de meeste remkracht op de voorremmen!
Remvloeistof Juiste remvloeistof laat je sneller en beter remmen
Rotordisc remschijven Rotordisc remschijven: voor verbeterde remprestaties

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl