Motorkap roosters geven de motor extra koeling
Zien er goed uit, die roosters op de motorkap. Ze geven je auto een echte sportieve look. Maar wist je dat motorkap roosters ook helpen de prestaties van je auto te verbeteren? In dit artikel lees je hoe dat in zijn werk gaat. Ook vind je hieronder enkele tips over hoe je je eigen motorkap roosters kunt maken.
Motorkaprooster & lucht
Een hoge temperatuur van de inlaatlucht is niet best voor je vermogen. Dit komt doordat warme lucht minder zuurstof bevat. Zeker wanneer je hoge snelheden haalt, warmt de boel onder de motorkap snel op en kan de motor niet anders dan de warme lucht naar binnenzuigen, hetgeen een hoop kracht kost. Pas na een kilometer of drie bereikt het motorblok de buitenluchttemperatuur en kan de motor weer normaal functioneren. Wanneer je echter steeds moet stoppen en weer moet optrekken, kan het zelfs zo zijn dat het motorblok deze ideale temperatuur nooit bereikt.
Motorkap roosters: ga je voor echte, of nep varianten?
'Bonnet vents'
Een uitstekende manier om je motor van extra frisse lucht te voorzien, is het aanbrengen van motorkap roosters, ook wel, naar het Engels, 'bonnet vents' genoemd. Mits goed geplaatst zorgen deze motorkap roosters voor een constante koude luchtstroom door de intercooler, die op zijn beurt de temperaturen in het motoblok laag kan houden. Sommige fabrikanten hebben om deze reden bij enkele van hun modellen de intercooler vooraan in de motor geplaatst en de motorkap voorzien van een of meerdere roosters.
De kans groot...
De meeste auto's zijn echter niet standaard voorzien van motorkap roosters. Daarom besluiten steeds meer autoliefhebbers om zelf motorkap roosters te maken. Looks zijn dus echt niet de enige reden om voor motorkap roosters te kiezen!
Koude lucht van het grootste belang
Koude lucht is de beste vriend van de automotor. Koude lucht bevat meer zuurstof; zuurstof die de motor nodig heeft voor een goede verbranding. En goede verbranding betekent meer power! Daarnaast zorgt koude lucht voor verkoeling van het motorblok. Hierdoor neemt de kans op oververhitting af. Tot slot vermindert verkoeling de druk op de motorolie.
Het compressieproces
Bij motoren die zijn voorzien van een turbo of supercharger wordt de inlaat verder verhit door het compressieproces. Bij een zgn. 'top mount' intercooler kan de hete lucht door een intercooler gepompt worden. Om zijn werk goed te doen, heeft een intercooler zo koud mogelijk lucht nodig; zonder warmt ook het intercoolerhuis snel op, waardoor de intercooler niet langer optimaal kan functioneren.
Motorkap roosters maken?
Een zaag of boor in de motorkap van je eigen auto zetten? Dat vraagt toch om een grote mate van koelbloedigheid. Als je het verpest, zit je met een lelijke schade die de nodige reparatiekosten met zich mee zal brengen. Toch is zelf motorkap roosters maken is aantrekkelijk, omdat het de goedkoopste optie is. Wel gaat het hier om een relatief lastige klus die de nodige concentratie en nauwkeurigheid vergt.
Zelf luchtgaten in de motorkap maken?
De voorbereiding
Ga daarom altijd goed voorbereid en secuur te werk. Bepaal voordat je begint op de millimeter nauwkeurig waar je de motorkap roosters wilt aanbrengen. Teken de contouren van de bonnet vents af aan de binnenkant van de motorkap met een goede viltstift of markeer ze met tape. Ga dus nooit zagen of boren met de motorkap naar beneden. De kans is groot dat je de motorkap, het motorblok en/of jezelf ernstige schade toebrengt. Het is nog het beste om de motorkap helemaal van de auto te halen; zo krijg je het beste, meest symmetrische resultaat.
Waar de motorkap roosters te plaatsen?
Op welke plaatsen op de motorkap heb je het meeste profijt van de motorkap roosters? Liefst in de buurt van de intercooler; zo voorzie je de motor op de meeste rechtstreekse manier van de koeling die het zo hard nodig heeft. Een andere goede plek is in de buurt van het inlaatspruitstuk, zodat koude lucht makkelijk naar binnen gezogen kan worden. Met enige creativiteit kun je de luchtstroom zo kanaliseren dat ook de hoge temperaturen van onder de motorkap de inlaat niet inkomen. Die hoge temperaturen worden onder meer veroorzaakt door het uitlaatspruitstuk van de motor. Hier komt veel warme lucht naar buiten. Een rooster enkele centimeters achter de motoruitlaat kan het motorblok daarom een aanzienlijke verkoeling verschaffen.
En waar niet?
Waar je in ieder geval geen motorkap roosters moet aanbrengen, is direct boven de radiateur. Het koelingseffect zal in dat geval alleen maar afnemen. In principe kun je 50% van het oppervlak van je motorkap voorzien van motorkap roosters. Echter, hoe groter de roosters, hoe groter de invloed op de aerodynamica - in negatieve zin. Maak het dus niet al te bond!
Universele motorkap luchtroosters
Zagen, bevestigen, afwerken
Zodra je de locatie waar je wilt zagen hebt gemarkeerd, begint het spannende werk: het zagen zelf. Gebruik hiervoor een ijzerzaag of decoupeerzaag. Na het zagen verwijder je de scherpe randjes zodat je de luchtroosters naadloos kunt bevestigen met behulp van dubbelzijdig tape of de juiste lijm. Ook kun je ervoor kiezen een aantal gaten te boren - wederom: vanaf de onderkant van de motorkap - en de roosters met schroeven te bevestigen. Let er bij het uitzoeken van de motorkap roosters wel op dat ze passen bij het merk en type van jouw auto; ze moeten immers aansluiten bij de ronding van de motorkap. Tot slot is het erg belangrijk dat je de roosters afwerkt met een goed, stevig, roestvrij racegaas, zodat het motorblok is beschermd tegen opspattende steentjes en ander vuil.
Kant-en-klare motorkappen
Lijkt dit hele proces je veel te veel gedoe? Of zet je liever niet de zaag in je eigen auto? Dan is het misschien nog het beste om een volledig nieuwe motorkap aan te schaffen, met geïntegreerde motorkap roosters. Op deze manier heb je zonder twijfel de mooiste afwerking en hoef je niet te schilderen. Het enige dat je zelf nog moet doen, is het aanbrengen van beschermend gaas. Enige minpunt: je bent een stuk duurder uit.
Grille met racegaas
In de zoektocht naar meer koeling voor de motor zou je ook kunnen overwegen de standaard grille te verwijderen, of aan te passen, en er dan racegaas voor te plaatsen. Hierdoor creëer je ook meteen compleet andere voorkant van je bolide.
22B Impreza rooster
Alleen voor decoratie?
Dat motorkap roosters de prestaties van je motor verhogen is natuurlijk mooi, maar niet iedereen gaat om die reden aan de bonnet vents. Sommigen onder ons gaan puur en alleen voor de looks. Speciaal hiervoor zijn er motorkap roosters op de markt die je met behulp van dubbelzijdig tape eenvoudigweg op je motorkap kunt plakken. In dit geval heb je er alleen nog een hele klus aan om de grilles op een mooie, natuurlijke manier te laten samenvallen met het verdere design van je motorkap. Daar moeten nog een flink aantal rondes schuren en sprayen overheen. Het harde werken levert doorgaans echter een schitterend resultaat op!
Impreza scoop
Ideale koeling voor de top mount intercooler bij de Subaru. Een veel gedane upgrade bij de Subaru is het monteren van een front mount intercooler. Deze geeft meer koelcapaciteit. Via deze scoop krijgt de top mount intercooler de benodigde extra koele lucht voor meer vermogen.
Impreza STI scoop