Als remmen te warm worden..
Zodra ze te warm worden (lees: zodra er te vaak en te hard geremd wordt, op het circuit) wordt de temperatuur te hoog, en doen ze hun werk niet naar behoren. De wrijving tussen blok en schijf neemt af, en dus ook de remkracht. Tevens hebben standaard remblokken een kleine nuttige oppervlakte. Meer oppervlakte betekent meer wrijving, en dus meer remkracht. Remblokken hebben een slijtage indicator, een metalen stripje. Vergeet ook de juiste remolie niet.
Als je een piepend snerpend geluidje hoort bij het remmen, is de indicator bloot komen te liggen en dien je de blokken te vervangen. Om geen remdruk te verliezen en een direct remgevoel te hebben plaats je stalen of RVS remleidingen.
Voor personenauto's zijn er twee soorten remsystemen. Het schijfremsysteem en het trommelremsysteem. Vaak worden beide systemen gecombineerd op een auto gemonteerd. Het schijfrem-systeem bestaat uit een remschijf, een remklauw en remblokken. Tijdens het indrukken van het rempedaal worden de remblokken door hydraulische druk tegen de remschijf gedrukt. Hierdoor ontstaat de wrijving die nodig is om af te remmen. Lees hier tips om je remschijven te sparen.
Bij trommelremmen, waarbij het systeem bestaat uit een hydraulische wielremcilinder, twee remschoenen en een remtrommel, worden de twee halvemaanvormige remschoenen die aan de buitenkant van wrijvings-materiaal zijn voorzien, door de wielcilinder tegen de binnenkant van de draaiende remtrommel gedrukt. De wrijving die zo ontstaat zorgt ervoor dat u stopt.
Symptomen slijtage remblok
Het is heel moeilijk op tijd slijtage aan uw remmen te signaleren. Het slijten gaat heel geleidelijk, uw remweg wordt ongemerkt steeds langer en bij een noodstop wordt pas duidelijk dat u een probleem hebt. Gelukkig waarschuwt in de meeste auto's een indicatielampje op het dashboard voor remproblemen.
Maar u kunt ook op andere manieren zelf slijtage aan uw remmen bemerken. Vaak ligt het ook aan het aanwezige bandenprofiel en de juiste bandenspanning.
Een schurend geluid bijvoorbeeld, van metaal op metaal, duidt vaak op versleten remvoering of -blokken. Ook een blik onder de motorkap kan verhelderend werken. Als het rem-vloeistofniveau gedaald is, kan dat een indicatie zijn van een lekkende hoofdremcylinder of remcylinder.
Wanneer je nieuwe schijven en blokken steekt, kun je ze niet gelijk volwaardig gebruiken. We adviseren om ze de eerste 100km zeer gelijkmatig te gebruiken.
Inremmen, hoe dan?
Maak geen noodstops als het niet nodig is, houd veel afstand tot je voorganger, rij niet op hoge snelheid, en laat de remmen geheel afkoelen voor een volgende remactie. Topmerken zijn: Brembo, AP Racing en Stoptech en Movit. En niet te vergeten Tarox (voor remschijven). Bouw dit langzaam op in de volgende 100km, waarbij de schijven telkens iets zwaarder belast mogen worden. De schijven krijgen hierdoor een gelijkmatig oppervlak en raken gewend aan steeds hogere temperaturen. Via spoorverbreders geef je het geheel een dikkere look en met slotbouten zorg je er er voor dat de lichtmetalen velgen niet gestolen worden.
Houd nooit je rempedaal ingedrukt als je stilstaat. De remschijf koelt overal af, behalve ter plaatse van het remblok en zal sneller kromtrekken. Als je op een helling stil staat, gebruik dan desnoods de handrem. Laat altijd de remmen goed afkoelen (door rijwind) voordat je de auto stil zet.