Als er nieuwe blokken en schijven op de 'ride' zitten is het zaak deze op de juiste manier te laten wennen.
Ga dus nooit kort na de montage fout inremmen. Dit kan permanente nadelige prestatie gevolgen hebben.
Doe je voorzichtig aan! De eerste paar keren dat je remmerij gebruikt zal er niet veel gebeuren.
Rem een paar keer zacht op lage snelheid, zo maak je wat 'bite'. Als met 80km/h rijdt en je moet opeens voor het eerste remmen kun je voor een minder aangename verassing komen te staan.
Rempedaal ingedrukt
Een tip willen we alvast meteen meegeven: Zeker na een aantal pittige remacties hou je nooit het rempedaal ingedrukt als je stilstaat. Een remschijf koelt zichzelf (met name door rijwind).
Als je op de rem staat zal het gedeelte achter de remblokken de warmte niet kunnen afvoeren. Gevolg kunnen kromme remschijven zijn.
Dit kan trillingen tijdens toekomstige rempartijen als gevolg hebben. In heuvelachtig terrein gebruik je daarom altijd de handrem.
Elke leverancier zal instructies meeleveren bij haar rem onderdelen. Er is ook een zgn. 'race auto' inrem variant. Het is natuurlijk niet mogelijk een circuit auto even 100 km in goed in te remmen.
a) 4 x van 80 km/h naar 50 kmh rustig afremmen. De remmen goed laten koelen door rustig te gaan rijden. 5 minuten is voldoende.
b) 4 x van 100 km/h naar 50 km/h hard afremmen. Wederom je remmen weer goed laten afkoelen.
Movit.nl adviseert een nieuw remsysteem tussen de 500-1.000 km te laten wennen.
Werkwijze: 10-15x vanaf 80-100 km/h naar 20km/h met weinig remdruk. Trek tussen de remacties normaal weer op naar de 80-100 km/h.
Het is zaak te blijven rijden tijdens dit werkje. Daarnaast zullen evt. achterliggers niet begrijpen wat je aan het doen bent. Doe dit op een rustige B-weg.
De laatste rem oefeningen kunnen gepaard gaan met lichte rookvorming vanaf schijfremmen.
Rookvorming van je stoppers hoort er bij en heeft geen nadelige gevolgen voor de remvertraging. Tevens kunnen de remmen gaan faden. Dit is normaal en verdwijnt zodra de remblokken zich aan de remschijf aangepast hebben. Daarna remmen wassen? Doe dit alleen als je kompleet afgekoeld zijn, een plotselinge temperatuurverschil kan scheuren of barstjes in de remschijf veroorzaken!
Een lichte blauwe gloed over de remschijven is het teken dat ze goed zijn ingeremd. Een evt. licht grijze laag is van de afzetting van de remblokken, het streven is dit zoveel mogelijk egaal op de remschijven te constateren. Inremmen doe je allen tijdens droge rij-omstandigheden.