Vooral kleinere 'bommetjes opwielen' zijn vaak uitgevoerd met een trommelremsysteem op de achterwielen. De voorwielen worden wel geremd door schijfremmen. Van die roestige trommelrem wordt je niet vrolijk, dus ga je de trommel verven. Met onze tips gaat dat helemaal goed komen!
Vaak zien de trommels er na verloop van tijd grijs en grouw uit. Zonde, met een likje verf maak je er zo wat mooi's van!
Bij trommels is gelukkig geen demontage nodig. Krik de achterkant op, zet er assteunen onder en haal de wielen eraf Ga nu aan de slag met de staalborstel en schuurpapier (om het oppervlak glad te krijgen). Spuit daarna de remmenreiniger op en wrijf alles goed schoon.
Bij het verven van de remtrommels is geen demontage nodig. Krik de achterkant op, zet er assteunen onder en haal de wielen eraf. Ga nu aan de slag met de staalborstel en schuurpapier (om het oppervlak glad te krijgen). Spuit daarna de remmenreiniger op en wrijf alles goed schoon.
Plak het gedeelte af waar de wielbouten zitten. Het heeft geen zin om dingen te gaan lakken die waar het wiel toch voor zit een dik
verfspoor in de boutgaten is ook geen goed idee. Snij het afplakband netjes af met een mesje om een mooie rand te krijgen. Dek ook
het achterste gedeelte af (het deel dat niet draait).
Je ziet de rand nauwelijks met het wiel erop. Het lakken van de trommels is veel makkelijker dan de lastige klauwen. Een tip: gebruik voor de trommels een dikkere en betere kwast dan misschien in de kit zit. Dat geeft een veel nettere afwerking. Ook hier zijn twee lagen verf beter. Laat de handrem eraf zodat je de trommel af en toe een halve slag kunt draaien tot de verf droog is. Dat voorkomt lelijke zakkers!
Als je problemen hebt met het terugplaatsen van de remmen heb je waarschijnlijk teveel verf gebruikt. Overtollige verf is makkelijk met een mesje te verwijderen nadat deze volledig is opgedroogd.
Schijfremmen kunnen zowel op de voor,- als achterwielen als remmerij worden gebruikt. Trommelremmen daar in tegen zitten altijd op de achterwielen. Een beetje auto heeft voor remschijven en achter trommelremmen.
Trommelremmen beperkt
De betere, lees sportievere auto's, zijn vaak rondom voorzien van schijfremmen. Alhoewel er diverse trommelremsystemen zijn, functioneren zijn allemaal vrijwel gelijk.
Het voordeel van trommelremmen is de kleinere kracht die op de rempedaal moet uitgeoefend worden. Maar door de rembekrachtiging is het nut daarvan sterk verminderd.
Zodra de remvoet van het rempedaal is neemt de hydraulische druk in de wielremcilinders direct af. De trekveren zorgen ervoor dat de remschoenen van de remtrommel komen.
Trommels zijn behoorlijk zwaar, hebben niet de performance van schijfremmen (langere remweg). Tevens zijn ze lastiger te onderhouden, en voeren ze de hitte moeilijker af dan schijf-remmen. Trommels zijn goed als je veel in het modder en zand rijdt. De remdelen worden nl. goed beschermd door de rembehuizing.