Kromme remschijven: onveilig en irritant!
Trilt je stuur of rempedaal tijdens het remmen? Of hoor je vreemde geluiden als je remt? Check meteen of je kromme remschijven hebt! Kromme remschijven gaan ten koste van je veiligheid en je comfort tijdens het rijden. Wat kun je doen om te voorkomen dat je remschijf krom trekt? En wat doe je als het leed al geschied is?
Kromme remschijven
Normaal gesproken werken je remblokken en remschijven perfect samen. Komt er een kink in de kabel, dan kun je dat meestal goed merken. Natuurlijk zijn we altijd gespitst op problemen met ons remsysteem, omdat het tot stilstand kunnen brengen van je auto essentieel is voor jouw veiligheid op de weg. En voor die van de andere weggebruikers. Houd je remmen dus goed in de gaten en wees alert op kromme remschijven.
Als je remschijf krom is, dan kun je dat merken doordat je stuur en/of rempedaal trilt tijdens het remmen. Ook kun je daar piepende of knarsende geluiden bij horen. Naast onveilig zijn kromme remschijven ook nog eens erg storend.
Remschijven: essentiële onderdelen van je auto!
Run-out
Kromme remschijven leiden dikwijls tot een zogenaamde 'run-out'. De remschijf is krom of vervormd en daardoor liggen remschijf en remblokken niet langer parallel. Run-out betreft de positie van het wrijvings-oppervlak ten opzichte van de schijfas. Overmatige run-out houdt in dat de remschijf gaat trillen. Dit leidt tot Disc Thickness Variation (verschil in diktes in het remoppervlak) en uiteindelijk tot vibraties en geluiden tijdens het remmen. Als je vibraties of geluiden opmerkt tijdens het remmen, is er dus echt al het een en ander mis!
Remschijf krom?
Hoe komt het eigenlijk dat je remschijven krom trekken? Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn:
- Roest aan je remschijf. Dit zet uit door vocht en drukt de remschijf krom;
- Je remtang/zuiger werkt niet goed (oververhitting);
- Je hebt te krachtig geremd (oververhitting);
- Je remvloeistofbakje is te vol. Remvloeistof zet uit en de remzuigers drukken de remblokken aan (oververhitting).
Fading
Fading ontstaat als je je remmen flink gebruikt en je remschijven oververhit zijn. Je hebt dan minder remkracht. Als je geen gekke dingen met je remmen doet en een vrij 'normale' rijder bent, dan zul je niet snel last krijgen van
fading. Fading komt vooral voor op het circuit of in de bergen, waar de remmen extra hard moeten werken.
Voet van de rem!
Hoe kun je kromme remschijven voorkomen? In elk geval is het erg belangrijk dat je je voet van het rempedaal haalt als je stilstaat. Dit geldt zeker als je net een paar keer flink hebt moeten remmen. Als je je rempedaal ingedrukt houdt, dan kan de warmte achter de remblokken geen kant op. Met als gevolg dat je remschijven oververhit raken en krom trekken. En bij remmen tijdens het rijden in de bergen? Daar hebben ze de handrem voor uitgevonden. Gebruik 'm!
Kies de juiste remschijf
Remschijven zijn verkrijgbaar in veel verschillende varianten en kwaliteiten. Het verschil in kwaliteit heeft een grote invloed op het remgedrag van de auto. Ga maar na: tijdens het remmen komen er behoorlijke krachten vrij op een klein oppervlak. Er ontstaat een enorme hitte. Remschijven moeten daarom geleidend zijn en niet snel slijten of vervormen. Bovendien is de ventilatie erg belangrijk. Zeker bij verlaagde bolides is dit nogal eens een probleem: er komt te weinig koellucht in de wielkasten en de remschijven trekken krom.
Koellucht
Om ervoor te zorgen dat de hitte geen schade toebrengt aan de schijven, moet er zoveel mogelijk koellucht in de wielkasten worden aangevoerd. Het is slim om voor kwalitatief hoogwaardige remschijven te kiezen. Gegroefde remschijven met meegegoten gaten helpen de ventilatie te verbeteren en fading en schade aan de schijven te voorkomen.
Deze verroeste remschijf is niet meer te redden...
De mens is altijd op zoek naar mooier, beter, veiliger en comfortabeler. Dat geldt ook voor de vervaardiging van remschijven. Jaarlijks worden er vele miljoenen geďnvesteerd in het upgraden van het remsysteem. De resultaten mogen er zijn: een auto remt nu veel beter dan pakweg 10 jaar geleden. Om de remeigenschappen te verbeteren wordt bij de productie van remschijven naast aluminium, koper en chroom of titanium tegenwoordig ook vaak hooggelegeerd staal gebruikt. Maar het kan nog veel beter.
Highcarbon remschijven
Er zijn innovatieve remschijven op de markt die op de naaf en de rand voorzien zijn van een roestwerende coating. Zo blijven schijven en velgen vrij van roest. Prettig, want roest kan ervoor zorgen dat de remschijven krom trekken. Wil je het allerbeste? Kies dan voor remschijven die gemaakt zijn van highcarbon gietijzer. Deze schijfjes hebben een hoog koolstofgehalte. Dit zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de warmteafvoer. Hiermee wordt voorkomen dat er temperatuurpieken ontstaan en de remschijf krom trekt.
Remschijven met een hoog koolstofgehalte zorgen ervoor dat je vibratievrij kunt remmen. Ook garanderen deze hoogwaardige schijfjes een betere remvertraging, meer stabiliteit en een langere levensduur. Kies liefst voor gegroefde, geperforeerde highcarbon remschijven, om ook de ventilatie optimaal te maken.
Afdraaien
Je stuur of rempedaal trilt als je remt. Dit kan een teken zijn van kromme remschijven, maar het kan ook zo zijn dat ze slechts licht beschadigd zijn. Het
afdraaien van de remschijven kan in dat geval een oplossing zijn. Als je niet teveel slijtage aan je schijven hebt, dan is afdraaien nog mogelijk. Dit is goedkoper dan nieuwe remschijven laten monteren! Tijdens het afdraaien wordt de remschijf weer mooi glad gedraaid.
Nieuwe remschijven
Remschijven laten afdraaien? Laat dan ook direct nieuwe remblokken monteren, want doordat de remschijf niet glad meer was, zijn de blokken dat nu ook niet meer. Heb je echt kromme remschijven of last van teveel slijtage aan je schijfjes? Dan zul je toch nieuwe moeten (laten) monteren (en je weet nu welke je moet kiezen).
"
Remschijven aangepakt? Dan heb je ook meteen nieuwe remblokken nodig. Vergeet niet om goed in te remmen!
"
Altijd beide vervangen!
Nieuwe remschijven kunnen het best per set vervangen worden. Je vervangt dus de beide remschijven voor of achter. Weer geldt: je pakt de remschijven aan en moet dus ook de remblokken vervangen, om een optimale samenwerking tussen remschijf en -blok te garanderen. Let op: nieuwe remmen moet je eerst zorgvuldig inremmen!
Gebruikt of nieuw?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, je kunt voor kompleet nieuwe remschijven gaan, maar je kunt ook overwegen op een gebruikte remschijven aan te schaffen. Laten we eens wat voor,- en nadelen op een rijtje zetten.
Nieuw
• Vrijwel altijd korte levertijden
• Je krijgt veelal garantie op het product (mits correct zijn gemonteerd)
• Vaak is er een klantenservice afdeling (handig voor evt. vragen)
Gebruikt
• De kans is groot dat je wat tijd bezig kwijt bent met een zoektocht op internet (lees langere levertijden)
• Gebruikershistorie remmaterialen zijn niet bekend.
Tweede nadeel is wel iets waar je even stil bij moet staan, schijven zullen natuurlijk gebruikerssporen hebben, dat is normaal, maar als je een remmenset gedemonteerd hebt blijft het moeilijk in te schatten 'hoe goed' de kit nog is. Let bijvoorbeeld beginnende op haarscheurtjes op de schijf, hoe en hoeveel de schijven afgesleten zijn. Let ook op of de schijven nog goed recht zijn. Kromme remschijven resulteren in een trillend stuur.
Als je voor gebruikt remmateriaal gaat hebben we nog een tip voor je: naast de bekende marktplaats websites is het zeker de moeite waard om eens te kijken of het automerk waar jij in rijdt een forum heeft. Hier worden vaak gebruikte onderdelen aangeboden. Rij je een Ford? Typ dan in de zoekbox van Google 'Ford forum' et viola. Veel succes met het maken van je keuze!