Er is een uitgebreid assortiment velgen voor iedere auto, waaronder een aantal replica's voor de bekendere merken.
Mensen denken bij grotere velgen gauw aan sportwagens maar het belangrijkste argument zijn lage profiel banden die dan gemonteerd kunnen worden. De velg wordt dus groter maar de band platter zodat de algemene omtrek nagenoeg hetzelfde blijft.
Lage profiel banden hebben veel minder 'flex' en demping door de lagere 'wang' van de band, hetgeen de prestaties ten goede komt !
Minder demping betekent minder 'rollen' in de bochten, maar het gaat wel iets ten koste van het veercomfort en de auto voelt dus stugger aan.
Voor wie het lastig vindt om alleen naar (licht)metalen of aluminium velgen te kijken en ze graag in combinatie met een auto ziet, is er de Profile CarConfigurator van Profile Tyre Center.
Selecteer het merk en model en de kleur van je auto en bekijk welke velgen er het beste bij zouden passen. Ook op De Wielengids is zo'n virtuele montage mogelijk.
Hoe dan ook, dure velgen of niet, als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, begint het echte werk pas. Als de velgen eenmaal onder je auto zitten en je er de buurman mee probeert te imponeren, moet je ze wel schoonhouden. Als je plastic velgen hebt, zal je er niet veel aan hoeven doen, maar (licht)metalen, verchroomde en gepolijste velgen vereisen onderhoud. Veel onderhoud.
Eigenlijk moet je ze iedere week reinigen met water, een spons, normale autoshampoo en eventueel een speciale borstel. Gebruik voor erg hardnekkig vuil een velgenreiniger, maar lees voor gebruik goed de gebruiksaanwijzing om beschadiging met de chemische stoffen te voorkomen. Als je mooie, dure velgen beschadigd zijn geraakt door een aanrijding met een stoepje, dan biedt Velgenservice Hellevoetsluis uitkomst.
De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch.
Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. Voor degenen die een lesje wiskunde hebben gespijbeld: 1 inch = 2,54 cm.
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening).
Steekt een velg te ver naar buiten met bijvoorbeeld ET 38, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd.
Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger.
Ieder autotype heeft zijn eigen steek. Vaak hanteren autofabrikanten voor meerdere modellen dezelfde steek. Echter, er zijn altijd uitzonderingen waardoor je niet kunt zeggen: dat is een Opel dus die auto heeft steek 4x100. Zoals al eerder vermeld produceren de velgenfabrikanten elk velgtype slechts in een bepaald aantal fitments. Je plaatselijkse velgenspecialist kan je vertellen of de velg van jouw keuze ook gemaakt wordt in de toepasbare steek voor jouw auto. Personenauto's hebben over het algemeen een 4-gats en een 5-gats steek. Terreinauto's, SUV's en bestelauto's kunnen ook een 6-gats steek hebben.
Wellicht ben je op deze site velgen tegengekomen die 8 gaten vertonen op de foto. Je zult je dan nu mischien afvragen voor welke auto's deze velgen geschikt zijn. Welnu, de velg die je gezien hebt is er een met een multi-pcd ("pcd" is een veel gebruikte aanduiding voor "steek" en staat voor het engelse "Pitch Circle Diameter"). Dit wil zeggen dat de velg als het ware 2 steken heeft. 4 gaten vormen samen bijvoorbeeld de steek 4x100 en als je de velg 1/8 slag draait vormen de overige 4 gaten bijvoorbeeld steek 4x108.
Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.
De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.
Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.
Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast. Zorg dat de uitlaat goed vrij hangt.
Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad. Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Het gebruik van luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden.
Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band)