TPMS: veilig, voordelig & verplicht op nieuwe modellen
Vanaf november 2012 moeten alle nieuwe automodellen die in Europa van de band rollen voorzien zijn van TPMS. En dat is niet voor niets: rijden met een ongunstige druk of temperatuur in de banden is levensgevaarlijk en leidt elke dag tot verkeersongelukken! Een TPMS systeem zorgt ervoor dat je veilig en bovendien zo voordelig en schoon mogelijk kunt rijden. Hoe?
TPMS systeem
TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System. Het is een controlesysteem voor de bandenspanning en de temperatuur in je banden. Er bestaan twee soorten TPMS: het systeem met interne en het systeem met externe sensoren. In beide gevallen kan de bestuurder zien of de spanning en temperatuur van de banden in orde zijn. Externe sensoren zijn het meest praktisch. Deze draai je op het autoventiel en klaar is Kees!
TPMS houdt je perfect op de hoogte over je banden!
Externe TPMS
Een simpele en goedkope oplossing is de uitwendige drukverliesindicator, waarmee je het ventieldopje vervangt. De montage stelt niets voor. Deze ventieldop-uitvoering van TPMS is volgens veel bandenbedrijven echter te kwetsbaar (de indicator steekt buiten de band uit) en bovendien onhandig als er een antidiefstal beveiliging op zit. Het op de juiste druk brengen van je banden wordt dan een omslachtig karweitje. Het voordeel is natuurlijk dat je voor tien euro klaar bent.
Interne TPMS
Beter, duurder, maar toch nog eenvoudig te installeren is een inwendige TPMS bandenspanningsmeter. Hier zit de sensor veilig binnenin de band. Op een LCD display wordt continu de toestand van alle vier de banden weergegeven.
Bij een te hoge temperatuur of een bandenspanning die niet optimaal is, krijgt de bestuurder een zichtbare (via het display) en hoorbare (via een geluidssignaal) waarschuwing. Ook geeft het display aan of er een klein lek is, of dat er sprake is van een snel leeglopende band. Het is dan zaak om zo snel mogelijk maatregelen te nemen en bijvoorbeeld op zoek te gaan naar het dichtstbijzijnde tankstation. Een intern TPMS systeem is verkrijgbaar vanaf ongeveer honderd euro.
Gat in de weg
Het wegdek in Nederland is niet altijd even goed. Sommige stukken kennen gapende gaten in het asfalt, al dan niet veroorzaakt door aanhoudende vorst. Hoe dan ook: de gevreesde lekke band ligt altijd op de loer. Alhoewel een TPMS controlesysteem geen lekke band kan voorkomen, kan het wel voorkomen dat je je zorgen maakt over het eventueel leeglopen van één van je banden.
Altijd op de hoogte
Een goed TPMS systeem geeft je voortdurend actuele informatie over elk van je vier banden, zónder vertraging. De TPMS bandenspanning meter waarschuwt je automatisch als er een lek is ontstaan of als de temperatuur in de banden toeneemt. Weten dat je op de hoogte wordt gehouden over de toestand van je banden is geruststellend. Zo kun je zelfverzekerd rijden.
Simpel maar effectief: de uitwendige drukverliesindicator op ventiel
Veiliger
Niet voor niets is TPMS sinds november 2012 verplicht op nieuwe automodellen (en voor het eind van 2014 op alle nieuwe personenwagens). Een band met onvoldoende spanning zorgt ervoor dat een voertuig lastig te besturen is.
Drukverlies kan ook problemen geven wanneer er plotseling hard geremd moet worden. Een te lage bandenspanning resulteert in een langere remweg en gaat ten koste van de wegligging.
Ook gebeuren er regelmatig ongelukken doordat de temperatuur in autobanden plotseling toeneemt. Doorrijden met een klein lek in een van de banden kan, als er onoplettend gereden worden, leiden tot een groter lek. Wie dan nog niets door heeft en stug doorrijdt, helpt de band uiteindelijk helemaal naar de vernieling.
Goedkoper
Naast veiliger is zorgen voor de juiste bandenspanning ook voordeliger. Ten eerste gaan je banden langer mee, omdat deze gelijkmatiger slijten. Ten tweede verspil je brandstof bij het rijden op banden met een ongunstige druk. Financieel gezien kan een kleine investering in een TPMS systeem dus ook zeker uit!
"TPMS kent alleen maar winnaars: jouw veiligheid, jouw portemonnee en ons milieu!"
Gezonder
Uit een onderzoek van bandenfabrikant Bridgestone is gebleken dat tweederde van de Europeanen op te zachte banden rijdt. Volgens de onderneming resulteert dit per jaar in een verspilling van 2 miljard liter brandstof en een CO2-uitstoot die 4,8 miljoen ton hoger ligt dan nodig is. De juiste spanning op je banden spaart dus ook het milieu!
TPMS voorkomt dat je te lang doorrijdt met een lek
Automatische bandenspanning-controle
Er zijn verschillende manieren om de bandenspanning automatisch te controleren. En wel een directe en indirecte meting. Bij de indirecte methode wordt de te lage bandenspanning geregistreerd doordat als gevolg van de lagere spanning de afrolomtrek kleiner wordt en het wiel sneller gaat draaien ten opzichte van de overige drie. Deze snelheidsverandering is te meten met de veelal aanwezige ABS-sensoren. Door een uitbreiding van de software van het ABS-systeem wordt er in het geval van een lekke band een waarschuwingslampje geactiveerd.
Onnauwkeurigheid
Een nadeel is de onnauwkeurigheid, die er toe leidt dat er pas wordt gewaarschuwd als de bandenspanning meer dan 30 procent afwijkt. Bij het duurdere directe systeem wordt in de wielen een meetsensor voor druk en temperatuur geplaatst waarbij het ventiel als antenne wordt gebruikt. De meetgegevens D worden vervolgens radiografisch naar een computer gestuurd. Directe systemen meten ook bij een geparkeerde auto en geven voor het wegrijden al aan of een band te weinig druk heeft.De elektronica is samen met een batterij ingegoten en gaat circa 10 jaar mee.