Banden cuppen = onregelmatige zaagtandslijtage
Het cuppen van banden is een onregelmatige zaagtandslijtage rond de gehele band op één of beide schouders. Autobanden die cuppen geven daarbij een naar geluid dat vergelijkbaar is met een defecte wiellager. Het cuppen van banden kent verschillende oorzaken. Het is daarom belangrijk je autobanden regelmatig te laten controleren.
Oorzaken banden cuppen
Het cuppen van autobanden kent diverse redenen. Het is heel belangrijk de juiste gebruiksomstandigheden van je banden hierbij toe te passen.
De voornaamste oorzaken voor het cuppen van banden zijn: verkeerde wieluitlijning, niet de juiste bandenspanning, verkeerd gebruik van de banden en de bandkeuze. Vaak is het dus niet een aspect, maar is het een combinatie van. Laten we deze aspecten eens nader onderzoeken.
Overduidelijk cuppende autobanden
Uitlijning
Wanneer je auto niet goed uitgelijnd is, kan dit zorgen voor het steeds bijsturen of onregelmatige slijtage. Deze onregelmatige bandenslijtage kan dus ook leiden tot het cuppen van de banden. Het is daarom noodzakelijk om je auto opnieuw uit te lijnen. Zo voorkom je onnodige bandenslijtage of irritatie.Een auto is goed uitgelijnd wanneer alle onderdelen van de wielophanging en besturing in goede conditie verkeren en je auto goed en soepel rechtuit rijdt.
Ongelijkmatige slijtage van het profiel kan veroorzaakt worden door het verkeerd uitgelijnd zijn. Dit leidt uiteindelijk tot het cuppen van de autobanden.
Balanceren
Balanceren zorgt ervoor dat de wielen over de hele omtrek even zwaar zijn, zodat je auto bij een wat hogere snelheid niet gaat bonken en de ophanging niet onnodig wordt belast. Een niet juist werkende ophanging kan leiden tot het cuppen van banden.Niet goed uitgebalanceerde banden veroorzaken trillingen, die kunnen leiden tot vermoeidheid van jou als bestuurder, alsook vroegtijdige en ongelijkmatige slijtage van de banden.
Daarnaast treedt er ook een onnodige slijtage van de wielophanging van de auto op. Uiteindelijk zullen de autobanden hierdoor gaan cuppen. Autobanden moeten worden uitgebalanceerd als ze voor het eerst worden gemonteerd en na elke reparatie of vervanging. Het is raadzaam om alle vier de banden te balanceren. Dit garandeert optimaal comfort en verkleind de kans op cuppen.
Het balanceren moet worden gecontroleerd bij de eerste tekenen van trillingen. Het ongemak van wielen die niet gebalanceerd zijn, hangt sterk samen met de mate van onbalans en de snelheid van je auto. Bovendien bestaat er een grotere kans voor het cuppen van de banden.
Bandenspanning
Om te voorkomen dat je cuppende autobanden krijgt, is het ook belangrijk dat de banden de juiste spanning bevatten. Rijden met een te lage bandenspanning is gevaarlijk en kan leiden tot onnodige bandenslijtage, met als gevolg dat je banden gaan cuppen. Een lage bandenspanning veroorzaakt een grotere schouderbelasting van je banden, waardoor de band meer doorzakt.
Dit, in combinatie met een grote toespoor, versnelt het zaagtandslijtage proces. Hierdoor krijg je banden die cuppen. Wordt de bandenspanning verhoogd, dan ontlast je de schouders.
De beste bandenspanning is voor elk voertuig anders. Bovendien spelen je voorkeur en gebruiksomstandigheden, zoals rijsnelheid en belading, een belangrijke rol. Die voorkeur kan zijn gericht op comfort, op lange levensduur van de banden, op laag brandstofverbruik of juist op sportieve prestaties. De aanbevolen bandenspanning voor een auto is altijd vermeld in het instructieboekje en vaak ook op een sticker op de deurstijl aan de bestuurderszijde. Aangezien de aanbevolen
bandenspanningen altijd afhankelijk zijn van onder andere grip, comfort, wegligging, rolweerstand en bandenslijtage, kan er in lichte mate van worden afgeweken als je de meeste waarde hecht aan één van de genoemde criteria.
Het gebruik van autobanden speelt ook een belangrijke rol om het cuppen van je banden te voorkomen. Ben je een sportieve
rijder? Dan slijten je banden sneller dan die van een rustige rijder. Het cuppen van banden komt daarom veel vaker voor
bij een sportieve rijder.
"Raar afrolgeluid? Stillend stuur? Cuppende banden kunnen de oorzaak zijn. "
Bandkeuze
De juiste bandkeuze is ook belangrijk om het cuppen van banden te voorkomen. Wanneer je auto gevoelig is voor cupvorming, is het beter een band te kiezen met gesloten schouders.
De bandenslijtage na een aantal ronden Zandvoort van deze semi slick ziet er keurig uit. Oh ja, bij de wet is bepaald dat een minimale profieldiepte van minimaal 1,6 mm is toegestaan.
Een mooie band, en een mooi slijtpatroon.
Controle
Je kunt dit controleren door na te kijken of de rubberen controleblokjes in de centrale groef van het loopvlak van de band, al dan niet nog dieper liggen dan het omringende loopvlak. In de winterperiode is een hogere profieldiepte wenselijk. Winterbanden verliezen hun eigenschappen als de profieldiepte lager dan 4 mm is. Het niet tijdig verwisselen van autobanden kan eveneens resulteren in het cuppen van je autobanden.
Het cuppen van banden is voertuig- en gebruiksgerelateerd. Bovendien komt het cuppen van banden bij alle type en merken banden voor. Het is daarom heel belangrijk om je autobanden regelmatig te laten nakijken. Laat je bandenspanning minstens één keer per maand controleren met een nauwkeurige spanningsmeter. De bandenspanning dient altijd gemeten te worden wanneer de banden koud zijn.