Racebanden: ga je voor semi slicks of slicks?
Er is niets fijner dan op een mooie zomerdag met je wagen over een circuit te zoeven. Met de juiste racebanden eronder laat je iedereen in het stof bijten. Maar wat betekenen de termen slicks en semi slicks nu eigenlijk en wat zijn de verschillen daartussen?
Slicks: alleen op het circuit!
De meest gebruikte racebanden in de professionele autosport zijn profielloze banden. Dit type wordt slicks genoemd. Ze zijn van de buitenkant geheel glad en daardoor zijn ze zeer functioneel op een droog wegdek. Een slick mag dan ook alleen bij droog weer gebruikt worden.
Er is immers geen waterafvoermogelijkheid en dat maakt de kans op slippen erg groot. Bij kans op regen wordt er dan ook vaak gewisseld naar de zogenaamde intermediates, zij houden het midden tussen slicks en regenbanden omdat er vaak een profiel in is gesneden.
Semi slicks: de ulitieme sportband voor de openbare weg.
Semi slicks: ook naar thuis!
Natuurlijk is het aanschaffen van een setje banden een hele uitgave. Al helemaal als je ook nog eens meerdere types nodig hebt. Slicks zijn namelijk niet toegestaan op de openbare weg, het risico is simpelweg te groot.
Maar hoe kom je dan van en naar het circuit? Om dit probleem te voorkomen kan je er voor kiezen om semi slicks aan te schaffen. Dit type raceband heeft wel enig profiel en mag zowel op de openbare weg als op het circuit.
Proxes R1-R
Denk bijvoorbeeld aan de Proxes R1-R van Toyo tires. Dit is een betaalbare, veilige en duurzame semi slick die geschikt is voor zowel de super sportieve als de recreatieve rijder. Semi slicks zijn vaak van zachter rubber gemaakt waardoor ze veel meer grip hebben in de bochten.
De nadelen van semi slicks
Ondanks de enorme ontwikkeling op het gebied van racebanden kleven er wel wat nadelen aan het gebruik van semi slicks op de openbare weg. We noemen er een paar:
• het rijcomfort gaat erg achteruit, mede doordat ze zorgen voor gevoelig weggedrag bij spoorvorming;
• daarnaast zijn de semi slicks bij lage temperaturen en bij nat weer nog steeds uitermate slipgevoelig. Een ongeluk zit in een klein hoekje en met semi slicks kan je al snel de fout ingaan;
• de banden slijten ook veel vlugger dan normale winter- en zomerbanden. Dat ga je op den duur toch merken in je portemonnee.
Kortom, semi slicks zijn zeer de moeite waard als je geen zin hebt om steeds van racebanden te verwisselen als je eventjes wilt koersen. Toch raden we je aan om ze alleen bij droog weer te gebruiken. Hiermee slijten de banden minder snel en is het een stuk veiliger voor jou en de andere reizigers op de snelwegen.
Semi slicks op een Subaru WRC
Racebanden, en dan?
Het is niet genoeg om racebanden te plaatsen onder je bolide. Uiteraard krijg je direct een heel ander gevoel als je achter het
(sport)stuur plaatsneemt, maar om optimaal te kunnen genieten van de mogelijkheden van je (sport)wagen is het handig om voor nog meer grip te zorgen. Je wilt niet alleen meer veiligheid tijdens het racen, ook de grip is van groot belang. Als je kiest voor slicks of semi slicks denk dan ook eens na over het installeren van een veerpootbrug. Een
veerpootbrug vermindert het overhellen in bochten en de auto is daardoor beter bestand tegen dwarskrachten. Een andere optie is het monteren van een
sportonderstel. Ook hiermee word je auto stabieler en steviger. Dit levert meer grip op en kan je nog sneller door de bochten.
Van circuit naar straat
Het ontwikkelen van racebanden kost veel tijd en veel geld. De grote bandenproducenten zoals Dunlop en Michelin zijn altijd op zoek naar nieuwe technieken om hun racebanden te verbeteren. In de racewereld gaat het om veiligheid, duurzaamheid
en prestaties.
Slicks worden bij droog weer gebruikt.
5 jaar laten op de weg
Banden moeten daar dan ook aan voldoen aangezien pitstops van grote invloed kunnen zijn op het verloop en de uitkomst van een race.Er worden continue nieuwe chemische samenstellingen getest om daarmee de optimale verhouding tussen grip en duurzaamheid te bereiken. Een op een overdragen van technieken is niet altijd meteen mogelijk,daarna worden er nog
jaren vele tests gedaan. 5 jaar verder vind je het op het straatrubber terug!
Overstap van autosport naar openbare weg
Bandenproducenten leren wel onmiddellijk van de toegepaste principes. Een nieuwe band krijgt dus de kennis van de vorige generatie racebanden mee. En daar plukt de automobilist op de openbare weg de vruchten van. Deze overstap van deze technieken in de top van de autosport naar je eigen auto kost dan ook wat tijd. Er is een essentiële overlap tussen normale banden en racebanden. Niet alleen de recreatieve of fanatieke beoefenaar van het circuit heeft er baat bij, ook de gewone autobestuurder. We zijn immers allemaal op zoek naar koersvastheid, grip en een lage rolweerstand.