Home Banden & velgen Bandenspanningstabel

Bandenspanningstabel: alle spanningen op één tabel

Via de bandenspanningtabel zoek je de juiste spanning op voor je automerk en type. De meest voorkomende autobanden staat op de tabel. Banden kun je op spanning brengen via een lucht unit op het pompstation. Banden op de juiste spanning hebben én houden is van groot belang.

Bandenspanningstabel

Op de bandenspanning tabel van de grotere banden producenten lees je hoeveel lucht er in jouw autobanden moet. Dit is overigens een adviestabel. Maar je kunt deze prima gebruiken. Check voor de zekerheid ook de adviesspanning die je automerk voorschrijft. I.p. is deze leidend.

Informatie op tabel

Je zult automerk en type, bandenmaat (verschillende breedtes en velgomvang) kunnen aflezen. Ook de spanning (bar) voor normaal gebruik voor de voor,- en achterwielen. En de spanning voor de voor,- en achterwielen tijdens volbelast.

bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel bij benzinepomp: kies de juiste spanning.


Koude banden?  

Check de hardheid van de banden als de banden koud zijn. D.w.z. dat je niet meer dan 5 km's gereden hebt.

Kans bestaat dat de banden zijn opgewarmd waardoor de spanning in de band oploopt.

Gevolg is dat je dan een foute bandenspanning gaat waarnemen. Vergeet je de thuiskomer of reservewiel niet



luchtapparaat

Bij de pomp kun je een tweetal luchtapparaten tegenkomen. Een machine die de luchtslang automatisch oprolt, en een machine waar je zelf de luchtslang om een haspel moet plaatsen. De laatste is het meest prakitsch, hier kun je de luchtslang alvast uitrollen naar de band. Bij een luchtapparaat waarbij de luchtslang automatisch oprolt moet je extra opletten. Waarom?

Luchtslang? Denk om je lak! 


Trek nooit de luchtslang over je auto naar de banden. Wel de makkelijkste manier, maar niet aan te raden! Door eerder gebruik zit de slang onder de zand en vuil.

In feite haal je dan een schuurpapier over je lak, en dat wil je niet. Zorg er dus voor dat je al trekkend de slang niet tegen/over je auto haalt. Neem de tijd en voorkomt irritante krasjes over je auto. Volg onderstaande tips en alles komt goed.

luchtvul unit
Luchtvul-unit: te vinden op tankstations & autowasstraat.


Goede voorbereiding

Beste is de luchtslang onder de voor,- en achterkant van je auto te begeleiden.

Trek de slang uit het apparaat en begeleid deze met je voet onder de voor,- en/ofachterbumper. Trek dan pas de slang verder uit het luchtapparaat.

Dan loop je het minste risico dat er krassen op de auto komen. Het is soms even wriemelen, maar beter dan motorkap vol met krassen. 


Je 50 eurocent geeft je maar een beperkte hoeveelheid lucht. Hanteer deze tips, dan weet je zeker dat je -indien noodzakelijk- alle vier de banden op spanning kunt brengen.

1) Alleen voorbanden of achterbanden

- Stop je auto voor of achterkant auto ter hoogte van het luchtapparaat.
- Check hoeveel BAR lucht in de banden moeten. Let op, dit kan verschillend zijn voor de voor,- en achterbanden.


- Draai de ventieldoppen van de banden
- Gooi geld in het luchtapparaat, stel de luchtdruk in en pomp de banden op.
- Draai de ventieldop weer terug op de band.

2) Alle vier de banden

- Stop je auto in het midden voor luchtapparaat. Dan kun je zowel bij de voorbanden als de achterbanden.
- Check hoeveel bar lucht in de banden moeten. Let op, dit kan verschillend zijn voor de voor,- en achterbanden.
- Draai de ventieldoppen van de banden
- Gooi geld in het luchtapparaat, stel de luchtdruk in en pomp de banden op.
- Draai de ventieldop weer terug op de band.



Bandenspanning in deurstijl 


Naast de bandenspanning tabel kun je de spanning voor de banden ook in de deurstijl aan de bestuurderskant aflezen.

Ook wordt vaak de binnenkant van het de tankklep voorzien van een sticker met de spanningswaardes.

bandenspanningstabel deur
Spanningswaardes in binnenkant autodeur.


Bandenspanning in tankdop 

Hier zie je goed dat, als je met een zwaar beladen auto gaat rijden, de spanning aangepast moet worden.

Ook zie je dat de voor,- en achterbanden een verschillende bandendruk hebben. Voor is de spanningswaarde vaak hoger dan achter. Dit komt doordat de (zware) motor zich vaak voorin een auto bevindt.

Bandenspanningtabel tankdop
Bandenspanningtabe op -tankdop.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Velgenlak
Velgenlak - herstel of spuit zelf beschadigde velgen
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle Banden & velgen artikelen lees je hier

Ook leuk
Autobanden pomp Zelf thuis autoband oppompen? 12V of met de voet?
Velgenlak Velgenlak maakt je velgen weer als nieuw!
Stikstof in banden Stikstof in je banden is goedkoper én veiliger!
Bandenspanningsmeter Nut én noodzaak van een eigen bandenspanningsmeter
Bobbel of bult in band Bobbel of bult in band? Rij geen meter verder

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl