Je zult automerk en type, bandenmaat (verschillende breedtes en velgomvang) kunnen aflezen. Ook de spanning (bar) voor normaal gebruik voor de voor,- en achterwielen. En de spanning voor de voor,- en achterwielen tijdens volbelast.
Kans bestaat dat de banden zijn opgewarmd waardoor de spanning in de band oploopt.
Gevolg is dat je dan een foute bandenspanning gaat waarnemen. Vergeet je de thuiskomer of reservewiel niet
Bij de pomp kun je een tweetal luchtapparaten tegenkomen. Een machine die de luchtslang automatisch oprolt, en een machine waar je zelf de luchtslang om een haspel moet plaatsen. De laatste is het meest prakitsch, hier kun je de luchtslang alvast uitrollen naar de band. Bij een luchtapparaat waarbij de luchtslang automatisch oprolt moet je extra opletten. Waarom?
Luchtslang? Denk om je lak!
Trek nooit de luchtslang over je auto naar de banden. Wel de makkelijkste manier, maar niet aan te raden! Door eerder gebruik zit de slang onder de zand en vuil.
In feite haal je dan een schuurpapier over je lak, en dat wil je niet. Zorg er dus voor dat je al trekkend de slang niet tegen/over je auto haalt. Neem de tijd en voorkomt irritante krasjes over je auto. Volg onderstaande tips en alles komt goed.
Trek de slang uit het apparaat en begeleid deze met je voet onder de voor,- en/ofachterbumper. Trek dan pas de slang verder uit het luchtapparaat.
Dan loop je het minste risico dat er krassen op de auto komen. Het is soms even wriemelen, maar beter dan motorkap vol met krassen.
Je 50 eurocent geeft je maar een beperkte hoeveelheid lucht. Hanteer deze tips, dan weet je zeker dat je -indien noodzakelijk- alle vier de banden op spanning kunt brengen.
- Stop je auto voor of achterkant auto ter hoogte van het luchtapparaat.
- Check hoeveel BAR lucht in de banden moeten. Let op, dit kan verschillend zijn voor de voor,- en achterbanden.
Naast de bandenspanning tabel kun je de spanning voor de banden ook in de deurstijl aan de bestuurderskant aflezen.
Ook wordt vaak de binnenkant van het de tankklep voorzien van een sticker met de spanningswaardes.
Bandenspanning in tankdop
Hier zie je goed dat, als je met een zwaar beladen auto gaat rijden, de spanning aangepast moet worden.
Ook zie je dat de voor,- en achterbanden een verschillende bandendruk hebben. Voor is de spanningswaarde vaak hoger dan achter. Dit komt doordat de (zware) motor zich vaak voorin een auto bevindt.