Reservebandhoes: voor bescherming, stijl én veiligheid
Misschien niet de meest spannende auto accessoire; maar een reservebandhoes is toch best een praktische upgrade. Zonder deze hoes heeft het weer vrij spel, extreme kou en hitte maken het rubber van een band broos, áls je 'm nodig hebt moet de reserveband wel veilig zijn. In dit artikel nemen we je mee in de wondere wereld van de reservebandhoezen.
Nut van een reservebandhoes
Naast het esthetische aspect zijn er nog een aantal redenen om het reservewiel te beschermen. Zo loopt je reservewiel de kans om beschadigd te raken tijdens al die uren op zonnige parkeerplaatsen. Het UV-licht van de zon droogt het rubber namelijk uit. Daarnaast gaat er allemaal stof in elk kiertje of gaatje zitten. Kortom het weer heeft vrij spel op die reserveband, en dat is zeker niet goed. Want je zou het maar een keer hebben: een van je banden gaat lek op de snelweg en opeens kom je er dan achter dat de band zo broos is geworden en dat je er nog maar amper op kunt rijden! Dat zou een zeer gevaarlijke situatie zijn, en beter zorg je er dan dus ook voor dat de reserveband met een reservebandhoes beschermd wordt. Dat is voor ieders veiligheid beter.
Hou je reservewiel in tip-top conditie via een reservebandhoes.
Houdt dieven op afstand...
Een tweede reden om een reservebandhoes aan te schaffen is dat het 't reservewiel letterlijk en figuurlijk afdekt. Als jij een dure band velg combinatie hebt kan dit wel eens een gewild object zijn voor een dieven. Met een reservebandhoes houd je de band uit het zicht en laat je niemand zien wat voor moois eronder zit.
..Of een eyecatcher?
Je kan ook besluiten dat de reservebandhoes een eyecatcher zou moeten worden: Dit kan je bereiken door de reservewielhoes te laten bedrukken met een logo.
Soepel en zacht, of degelijk en hard
Mocht je nog twijfelen over de reservewielhoes omdat je dat dunne, zachte plastic maar niets vind, dan bestaan er gelukkig ook daar nog variaties binnen het hoezenthema. Er zijn vele varianten reservebandhoezen, lopend van het soepele plastieken kunststof tot zwaardere,degelijkere hoezen die voor eeuwig meegaan.Er zijn ook dunne stoffen reservewielhoesjes. Deze werken prima in het afstoten van UV-straling, vuil en stof. Maar bij de minste wind gaan ze al hard klapperen. Na verloop van tijd scheuren sommigen zelfs. Het is daarom in sommige gevallen beter om een iets steviger variant te kiezen van duurzaam dikker kunststof.
Wrijvingskrassen?
Reservebandhoezen moeten naast stevig ook netjes afgewerkt zijn. Een probleem met rijwielhoezen is namelijk dat ze onder sommige omstandigheden wrijvingskrassen kunnen maken op de velgen van de banden die er in zitten. Dit gebeurt voornamelijk als een auto met hoge snelheid over bijvoorbeeld een snelweg rijdt. Dan gaan sommige hoezen van lagere kwaliteit heel hard klapperen in de wind, waardoor hun binnenkanten steeds schuurt tegen de banden. Echter er zijn ook vochtbestendige hoezen leverbaar die netjes zijn afgewerkt: de afwerking geschiedde door de binnenzijden van deze reservewielhoezen te watteren, waardoor een zachte veilige plaats ontstaat voor jouw reservewiel.
Helemaal niet verkeerd dachten we zo!
Kunststof en RVS look
Als laatste zijn er ook harde kunststoffen wielhoezen, voor degene die niet houdt van fladderend stof en dus liever iets hards om zijn reserveband wil sluiten. Een mooi voorbeeld hiervan is een roestvrijstalen reservewielhoes. Deze ringvormige versies zijn buigzaam en kun je om jouw band heen schuiven. Een groot voordeel van deze 'hoezen' is dat ze de mogelijkheid bieden om de reservewielen te vergrendelen met een slotje. Natuurlijk is dit niet geheel diefstal 'proof', maar het biedt toch net flink meer bescherming tegen eventuele grijpgrage handjes dan zo'n dun stofje.
Voorkom onnodige stress
Een lekker band op de snelweg is een van de meest irritante dingen die er kan gebeuren aan het begin van een lange rit naar bijvoorbeeld je vakantiebestemming. Dan sta je in de berm of misschien zelfs wel in de op de vluchtstrook en dan moet je zo snel mogelijk de band vervangen. Veel gehaast, veel gezweet. Was het maar weer voorbij en zat je maar weer op de weg! Het is dan heel handig als de reserveband binnen handbereik is.
Maar soms moet de band opgeborgen worden in de kofferbak en ligt hij onder alle bagage die je al met zoveel moeite in de kofferbak gepast kreeg. Dan moet je deze bagage, terwijl je naast al die voorbij razende auto's staat, er eerst allemaal uithalen tot je bij de reserveband kunt. Dan was het toch een stuk makkelijker geweest als de band aan de achterkant van de auto bevestig was.
Niet enkel voor 4x4's
Sommigen denken dat dit soort bevestiging enkel voor 4x4's is weggelegd. Maar dit is niet waar: de reservewielen kunnen ook prima op een busje gemonteerd worden. Dit kun je zelf ook doen, door middel van een zogenaamde reservewiel montage beugel.
Ten eerste bespaart dit je een hoop ruimte en ten tweede kun je er dan meteen bij tijdens een lekke band naast de snelweg, zodat de stress van het verwisselen van een band tot een minimum beperkt blijft. Een dergelijke set kun je zelf op je busje monteren.
Reservebandhoes maten
De maten van wielen zijn meestal in inches. En dus is ook de maatvoering van reservewielhoezen in inches. Echter bij wielen en
reservewielen heeft dit betrekking op hun velgmaat, wat bij reservebandhoezen niet zo is: daar is namelijk geen velg te bekennen die je zou kunnen opmeten. Om de maat van een reservewielhoes te bepalen dien je dus de velgmaat van je band te meten, en de dikte van de band zelf! Ga daarom als volgt te werk:
Diameter van de velg
Ten eerste meet je de diameter van de velg. Ten tweede meet je de dikte van de band. Deze twee maten tel je vervolgens bij elkaar op. Dan heb je de effectieve maat van de hoes die jij nodig hebt voor jouw reserveband. Deze maat gebruik je tenslotte om de geschikte reservewiel hoes maat uit te kiezen. Het is belangrijk om de juiste maat te nemen, want veelal heeft een reservewielhoes een aantreksysteem van elastiek, en als je dan een te kleine hoes koopt, past dit elastiek niet mooi om het reservewiel heen. Succes!