De term 'lood' sinds een aantal jaren al niet meer van toepassing. Tegenwoordig zijn de gewichtjes van zink. Dit is nl. beter voor het mileu.
Na met monteren van autobanden zal er in 90% van de gevallen een onbalans in band-velg combinatie zitten. Dit is niet goed voor de wegligging De stuurinrichting en ophanging zullen het onnodig zwaar hebben.
Door het plaatsen van balanceergewichten wordt dit onbalans teniet gedaan. Dit kan via plaklood of velgenlood of via klemlood. De verschillen:
Oftewel velgen lood wordt aan de binnenzijde van de velg geplakt. Zeker als je mooi lichtmetaal onder je auto hebt ga je voor plaklood. Het is alleen een even schrobben om de plakresten van dit soort kleefgewichten te verwijderen. Plaklood zit namelijk muurvast.
Een beetje WD-40 laten intrekken en dan met een droge doek schoonpoetsen geeft een mooi resultaat. Het lood zelf tik je er met een hamer en schroevendraaier vanaf. Zeker als je zomerbanden en winterbanden om dezelfde velg gebruikt zul je met plakgewichten meteen de plakresten moeten verwijderen. Voor dat je het weet zitten je velgen onder. Zonde!
Klemlood of plaklood?
De term 'klem' zegt het al: het gewicht wordt aan de buitenrand van de velg geklemd. Of liever gezegd, vastgetikt. De gewichten zitten muurvast.
Bij krachtig remmen zullen de klemgewichten niet van de velgrand schieten. Er is overigens geen verschil in kwaliteit tussen kleefgewichten en klemlood.
Wel kan het vocht en vuil tussen de velg en het klemlood komen. Als je dat niet tijdig verwijderd zal dat op termijn onherroepelijk je velgen gaan aantasten.
Ook het vasttikken van de gewichten kan sporen op je velgjes achterlaten.
Klemlood zie je vaak op van die lelijke stalen velgen. Het plaatsen van wieldoppen siert de boel dan al een stuk op.
Wieldoppen kunnen gewoon gemonteerd worden in combinatie met klemlood. Klemgewicht zit binnen een seconde op de velg en is daarom goedkoper dan kleefgewichten. Hier moet nl. de plakplek grondig schoongemaakt worden, anders ligt je gewicht aan het eind van de straat er alweer af.
Via een banden balanceermachine wordt er gekeken hoeveel de onbalans is. De band zal op hoge snelheid in de balanceermachine gaan draaien. De machine berekent dan de het gewicht van het velgen lood en de plek op de velg.
Als een velg echt goed is uitgelijnd is lood op of in een velg niet noodzakelijk. Als er dan lood gebruikt dient te worden is het fraaier om dit aan de binnenzijnde van de velg te plakken in plaats van aan de buitenzijde van de velg te klemmen.