Vanaf 7 graden winterbanden
Een goede voorbereiding is daarom noodzakelijk. Wat zijn de voordelen van winterbanden? Wanneer moet je sneeuwkettingen gebruiken? Lang verhaal kort: als de temperatuur onder de 7 graden komt heb je veel meer grip met een set winderbanden
De herfst is het seizoen waarin hevige regenbuien en vallende bladeren zorgen voor natte en gevaarlijke wegen.
De belangrijkste oorzaak van auto-ongevallen tijdens de winter is de slechte voorbereiding op de typische weersomstandigheden in het najaar.
Dankzij nieuwe technologieën en grondstoffen zijn winterbanden niet alleen uitermate geschikt voor gebruik tijdens winterse omstandigheden, zoals de reis naar de wintersportgebieden, maar vooral ook in het klimaat van de Benelux .Een belangrijk pluspunt is immers niet alleen de sterk verbeterde prestaties tijdens nat weer, maar vooral ook de betere rij-eigenschappen en toegenomen veiligheid bij lagere temperaturen.
Daarnaast zorgt de verminderde kans op autoschade en verlies van no claim voor een aanzienlijke kostenbesparing. Ook gaan uw zomerbanden op deze manier tweemaal zo lang mee. En dat is natuurlijk mooi meegenomen.
Zodra de temperatuur onder zeven graden Celsius komt presteren winterbanden al beter dan gewone banden.
Het rubber van een zomerband wordt harder en verliest daardoor veel van zijn goede eigenschappen, zoals grip en comfort. Winterbanden daarentegen blijven altijd elastisch en flexibel door hun speciale rubbersamenstelling en profielopbouw.
Het profiel van een winterband is veel geschikter om regen, sneeuw en vuil af te voeren dan het profiel van een zomerband.
Hierdoor blijft de winterband langer grip houden op zowel natte, bevroren als besneeuwde wegen. Door de betere grip wordt de remweg verkort en neemt de beheersbaarheid van de auto toe.
De winterband zorgt voor een betere wegligging met meer rijcomfort en vermindert de kans op aquaplaning. Het is daarom aan te raden om uw auto al rond november goed op de winter voor te bereiden. De banden spelen daarbij een hoofdrol: zij zijn de enige verbinding tussen uw auto en het wegdek.
Vroeger was het geluidsniveau van winterbanden vaak de reden dat mensen er niet graag op reden. Tegenwoordig zijn de winterbanden zo goed, dat je vaak niet eens in gaten hebt dat je op winterbanden rijdt.
Er gaat heel veel geld naar de research & development afdelingen van bandenfabrikanten, om de eventuele nadelen van winterbanden te minimaliseren.
Ook de snelheidsbeperking is geen reden meer om van winterbanden af te zien. Er bestaan al winterbanden die tot 270 km/h kunnen.
Het is belangrijk dat je het omleggen van sneeuwkettingen niet uitstelt. Er wordt tijdig aangegeven wanneer sneeuwkettingen noodzakelijk zijn. Dit wordt aangegeven met verkeersborden.
In de meeste landen wordt een rond, blauw bord gebruikt waar een autoband met ketting op afgebeeld staat. In Frankrijk is dit weer een rechthoekig, blauw bord. Zodra ditzelfde bord verschijnt met een rode streep er doorheen, mag je de kettingen weer demonteren.
Sneeuwkettingen verhogen de grip en dus de veiligheid.
Sommige gebieden zijn ook met winterbanden niet begaanbaar. Met sneeuwkettingen heb je dat probleem niet.
Als het glad is, kunt u beter niet snel sturen, accelereren of heftig remmen. Ga juist wat langzamer rijden en houd wat overdreven afstand. Als de auto ondanks rustig afremmen toch gaat slippen, laat dan de rem los en begin voorzichtig opnieuw te remmen. Blijft de auto toch in een slip, trap dan de koppeling in en blijf steeds in de richting sturen waarheen u van plan was te gaan.
Ook al gaat u recht op een obstakel af, nooit op de rem gaan staan! U kunt alleen proberen het obstakel door sturen te ontwijken. In uiterste nood kan zelfs de bergwand of sneeuwval als rem dienen. Als u in dit noodgeval maar richting de wand blijft sturen, zal de auto weliswaar steeds van de wand afketsen, maar er tegelijk weer tegenaan rijden. De auto schraapt langs de wand en hij komt binnen korte afstand tot stilstand.
Leg sneeuwkettingen liever iets 'te vroeg' dan 'te laat' om. U zult niet de eerste zijn die halverwege helling-op, als de auto echt niet verder wil, moet stoppen en dan in zo'n verre-van-ideale situatie kettingen om moet gaan leggen. In de meeste landen mag u met kettingen niet harder rijden dan 50 km/h. En als u dan op een sneeuw- en ijsvrij stuk weg komt, beoordeel dan of het nodig is de kettingen van de wielen te halen.
De grote voordelen van winterbanden zijn de betere grip op sneeuw en ijs en het feit dat u minder snel kettingen nodig hebt. Er zijn natuurlijk ook nadelen. Winterbanden kunt u in principe in de zomer niet gebruiken, ze slijten iets sneller dan zomerbanden en hebben meestal slechtere nat-weer-eigenschappen. De tegenwoordig veel gebruikte toevoeging van Silica heeft deze nat-weer-eigenschappen echter weer sterk verbeterd.
De extra herrie die winterbanden vroeger maakten, is tegenwoordig gelukkig voor het grootste deel verdwenen. Ze geven nog iets meer geluid dan zomerbanden, maar dat is zeker niet storend. Voor de veiligheid is het van belang dat alle banden door winterbanden worden vervangen. Kortom: vier of geen. Montage van slechts twee winterbanden leidt tot stabiliteitsproblemen, ook op de snelweg.
Bij temperaturen lager dan ca. 7 graden Celsius zullen winterbanden beter gaan presteren dan zomerbanden omdat bij die laatste categorie de verharding van het rubber merkbaar wordt. Het soepel blijven van de winterband resulteert in een betere grip en een comfortabelere band.
Een hardere band zal - net als een harde ophanging - op slecht wegdek eerder het contact met de weg doen verliezen.
Met name bij het rijden in de sneeuw is de winterband superieur. Sneeuw is een echte kritieke rijomstandigheid waardoor zelfs het aanpassen van de snelheid bij een zomerband niet meer helpt. Bij het rijden op ijs presteert de winterband ook beter, maar wonderen mag je hier niet verwachten.
In de Alpenlanden is er geen wet die de uitrusting van een voertuig met winterbanden voorschrijft. Wie echter op met sneeuw bedekt wegdek met ondoelmatige voertuiguitrusting (bv. zomerbanden) strand kan tot verantwoording worden geroepen.
In de praktijk houdt dit in dat de politie wel handelend kan optreden als het overige verkeer in gevaar wordt gebracht of de doorstroming van het verkeer wordt belemmerd. Het argument ondoelmatige voertuiguitrusting kan ook gebruikt worden bij de bepaling van de schuldvraag bij verkeersongevallen. Dus hoewel winterbanden niet wettelijk zijn voorgeschreven is er wel een wettelijk kader met een strekking als een vereiste 'doelmatige voertuiguitrusting'.
3) Zijn winterbanden overbodig als je al sneeuwkettingen hebt?
Waarneer U met de auto op wintersport gaat is het gebruik van winterbanden sterk aan te bevelen. Met name brede banden met hoge snelheidscode presteren erg zwak op sneeuw, maar eigenlijk geldt dit voor alle zomerbanden. Met winterbanden kan ook het gebruik van sneeuwkettingen vaak langer uitgesteld worden. Gemonteerde winterbanden kunnen ook zorgen voor psychische rust.Verder kan het gebruik van zomerbanden nadelige gevolgen hebben voor de schuldvraag bij een eventueel ongeval.
Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heb je erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig te kiezen in de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak tussen band en wegdek als een nadeel. De keuze voor een bepaald merk winterband kan het beste plaatsvinden op grond van een winterbandentest. Kies de band die goed scoort op de eigenschappen die het belangrijkst worden gevonden.
Van een collega kan ik een set winterbanden overnemen met de maat 195/70/R15. Mijn huidige bandenmaat is 195/65/R15. Kan ik deze zonder problemen laten monteren?
In dit geval is het niet verstandig deze maat te monteren vanwege een verschil in de afrolomtrek. Dit is van belang om de door de fabrikant geconstrueerde eigenschappen van de auto (acceleratie, topsnelheid, toerental van de motor bij een bepaalde snelheid, aanwijzing van de snelheidsmeter) geen geweld aan te doen. De ANWB adviseert om bij de montage van een alternatieve bandenmaat te zorgen dat het verschil in afrolomtrek maximaal -2.0% of + 1,5 % is. Controleer de banden zorgvuldig op beschadigingen en profieldiepte. Wanneer de profieldiepte minder is dan 4 mm is het effect van een winterband te verwaarlozen.
Er wordt mij aangeraden een extra set velgen aan te schaffen bij mijn nieuwe winterbanden. Is dat nou écht nodig?
Ja, aparte velgen is een verstandig idee. Het monteren en demonteren van de band is niet goed voor de band. Bovendien bespaart u op de kosten voor balanceren en ventielen door aparte velgen te gebruiken. Wij raden u wel aan de velgen te markeren zodat deze altijd weer op dezelfde plek gemonteerd kunnen worden.
Ik ben op zoek naar een extra set stalen velgen om winterbanden op te monteren. Nu ben ik op de sloop een paar 15 inchvelgen tegengekomen die ogenschijnlijk lijken te passen. Moet ik nog ergens op letten?
De velg moet de juiste velgdiameter en breedte hebben. Verder is ook nog van belang dat de steek(cirkeldiameter) en de ET-waarde ofwel wielbolling niet afwijken. Een afwijkende velg heeft nadelig invloed op het weggedrag en stuurkarakter van de auto. Ook kunnen de wiellagers zwaarder belast worden.
Mijn auto is voorzien met banden met de snelheidscodering H dat staat voor een maximum snelheid van 210 km/u. Een T-band (tot 190 km/u) is gemiddeld zo'n 20 euro per stuk goedkoper. Klopt het dat dit in Duitsland wel eens een probleem kan zijn?
Voor winterbanden geldt dat een band mag worden gemonteerd waarvan de maximaal toelaatbare snelheid lager is dan de hoogst haalbare snelheid van de auto. Maar voor Duitsland is het raadzaam de oorspronkelijke snelheidscodering als bij zomerbanden te handhaven. Wanneer u bij winterbanden tóch kiest voor een T-band, bent u wel verplicht een stikker in het zichtveld van de bestuurder te plakken die op de beperkte maximum snelheid van de banden wijst.
Mijn 4x4 is voorzien van M+S banden. Ik vraag me af of deze gelijk staan aan winterbanden omdat ik er wel het hele jaar mee rij.
In de meeste gevallen is een M+S (modder en sneeuw) band bestemd voor wat zwaardere omstandigheden. Op een besneeuwde ondergrond komt deze band redelijk mee. Hoewel deze band vaak wél als zodanig wordt beschouwd, mist deze de uitgesproken winterband eigenschappen. Een M+S band bestaat ook als échte winterband en is op de band te herkennen aan symbool van bergtoppen met daarin een ijskristal.
Is de bandenspanning van mijn winterbanden gelijk aan die van mijn zomerbanden?
Wij adviseren de bandenspanning van winterbanden met 0,2 bar te verhogen t.o.v. zomerbanden. Informeer bij aanschaf van winterbanden naar de aanbevolen bandenspanning en raadpleeg ook het instructieboekje van de auto.
Mijn auto is voorwiel aangedreven en de achterwielen hobbelen er maar een beetje achteraan. Kan ik winterbanden alleen op de aangedreven wielen monteren?
Nee, dit is ronduit onveilig. Beter géén winterbanden dan twee winterbanden. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen levert een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook de niet aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en nietaangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.
Winterbanden zijn functioneel tot een profieldiepte van zo'n 4 mm. Heeft de winterband minder profiel dan is deze niet meer op zijn taak berekend omdat de lamellen niet meer kunnen functioneren. De band dient vervangen te worden of kan in de zomer verder afgereden worden. De 4 mm als vervangingsgrens is een veiligheidsadvies.
De wettelijke minimaal voorgeschreven profieldiepte is net als bij zomerbanden 1,6 mm. Bij zomerbanden ligt het vervangingsadvies op 2 mm. Nieuwe winterbanden hebben in de regel iets meer profieldiepte dan zomerbanden.
Wat is de beste manier om (winter)banden op een zorgvuldige manier op te slaan?
Het is aan te bevelen de banden/wielen te markeren zodat deze weer op de oorspronkelijke positie terug geplaatst kunnen worden. Om gelijkmatige slijtage te bevorderen kan men bij montage de onderlinge positie wisselen maar let er hierbij op dat veel winterbanden draairichting gebonden zijn. Wielen en banden met water schoonmaken en laten drogen om oxidatie te beperken. Banden op de velg gemonteerd liggend opslaan of aan het wiel ophangen. Gedemonteerde banden dienen rechtop opgeslagen te worden. Dek de banden af tegen vuil en stof en ook tegen neonlicht of elektrische apparatuur die ozon verspreidt.