De thuiskomer
De naam zegt het al. De 'thuiskomer' is vaak een stuk smaller dan de standaard band die onder je auto gemonteerd is. Hierdoor wordt er opslag ruimte en gewicht (denk ook aan de krik) bespaard.
Een thuiskomer wordt tijdelijk gebruikt. Dit staat ook uitdrukkelijk op de band. Ook zal er een advies op de band staan m.b.t. snelheid: 80 km/h is 'maximaal'. Probeer je hier aan te houden, het is voor je eigen veiligheid.
Dat de rijstijl dient er worden aangepast met een thuiskomer onder de auto is duidelijk. Realiseer ook dan bandenspanning systemen en ESP systemen alarmsignalen kunnen gaan geven.
Het is trouwens verboden een sneeuwketting om een thuiskomer te monteren.
Veelal wordt er in de opbergvakken aan de zijkanten van de kofferbak een bandenreparatieset geplaatst. Maar is zo een bandenreparatieset een waardig alternatief voor een reservewiel of thuiskomer? Uit ANWB tests blijkt van niet!
Een bandenreparatieset bestaat uit een vloeistof en een compressortje. In de lekke band wordt de vloeistof in de band gespoten. Met 't comperssortje wordt de band daarna weer op spanning gebracht.
Groot gat in band
Als het gaatje groter is dan 4 mm is een bandenreparatieset niet bruikbaar. Zelfde geldt voor scheuren in de wang van de band.
Kortom de kans is reeël dat je helemaal niets aan zo een setje hebt. Ook de houdbaarheidsdatum van de vloeistof is niet onbeperkt.
Reservewiel check
Kan jij je herinneren dat je ooit eens de staat van je reservewiel gecheckt hebt? Juist 'm.
Als je dan een pechgeval hebt is het extra zuur als deze niet inzetbaar is. Dus check eens in de zoveel tijd op de band nog hard is. Controleer ook of de correcte schroeven voor het wiel aanwezig zijn. Wettelijk minimum profieldiepte voor de reserveband is 1,6 mm.