Winterbanden profiel: meer profieldiepte, meer grip!
In de winter bij temperaturen onder de 7 graden is het rijden op zomerbanden echt levensgevaarlijk. Het is vaak getoetst en de uitkomsten blijven steevast hetzelfde: het winterbanden profiel van 4 mm levert nog altijd veel meer grip op dan zomerbanden met een profieldiepte van 7,5 mm. Lees hier alles over winterbanden en het gevaar bij te weinig profieldiepte.
Het winterbanden profiel
Aangezien je banden de enige contactpunten zijn met het wegdek, moet je natuurlijk beschikken over een grote hoeveelheid grip. Zeker in de winter als het wegdek vaak nat is door de ijzel en de sneeuw wil je geen risico lopen om de controle over het stuur te verliezen. Voor winterbanden wordt er dan ook geadviseerd om minimaal 4 millimeter profieldiepte te hebben.
het zaagtandeffect bijt in de sneeuw
De wetgeving
Winterbanden verliezen hun functie als de diepte minder is dan vier millimeter. In de wet staat dat je normale banden minimaal 1,6 mm. diepte moeten hebben. Dat is dan ook waar de apk naar zal kijken bij de jaarlijkse keuring. Het gaat hier trouwens om de slijtage van het middelste gedeelte van je band. Het is niet zo erg als de zijkanten meer zijn afgesleten, met andere woorden: 'cupping' is tot op zekere hoogte toegestaan. De ANWB adviseert overigens om uit veiligheid toch zeker 2 mm als marge aan te houden en bij winterbanden aldus 4 mm.
Waarom dure winterbanden?
Je vraagt je misschien af waarom we hier in Nederland eigenlijk moeten kiezen voor een extra set banden. Dat is toch hartstikke duur? Aan de andere kant gaan je sets natuurlijk wel twee keer zo lang mee, je kan er immers maar een tegelijkertijd verbruiken. Bij dure auto's die gebruik maken van ABS en ESP is het al helemaal aan te raden om winterbanden te nemen. Deze technische hoogstandjes werken niet bij slechte banden. Ook hebben winterbanden dankzij hun profiel een lagere rolweerstand en dat betekent een veel lager benzineverbruik.
De remweg
Uit vele onderzoeken is gebleken dat winterbanden dankzij hun profiel een veel betere werking hebben bij temperaturen onder de 7 graden Celsius. En die temperaturen komen nogal vaak voor in dit kikkerlandje. De cijfers liegen er dan ook niet om:
• Bij een nat wegdek en een snelheid van 100 km/h is de remweg met winterbanden 67,6 meter en bij zomerbanden 71,5 meter.
• En bij sneeuw of ijzel op het wegdek laten de winterbanden echt hun werking zien: de remweg bij een snelheid van 50 km/h is slechts 25 meter. Bij zomerbanden is dit maar liefst 53 meter.
Niet oprijden!
Het is gevaarlijk om na de winter op je winterbanden door te rijden. Ondanks dat er nog genoeg profiel op kan zitten, is er door de samenstelling van het rubber veel minder grip op droge wegen.
Daardoor is de remweg veel langer en kan het profiel veel minder water en vuil afvoeren. Monteer daarom in de lente altijd weer de zomerbanden onder je voertuig.
Versleten band: aquaplaning gevaar!
Aquaplaning
Een bekend verschijnsel dat kan voorkomen bij het verslijten van je banden is een dunne waterfilm die tussen de band en het wegdek ontstaat. Daardoor kan je tijdelijk de totale controle over het voertuig verliezen met alle gevolgen van dien. De kans is zeer groot dat aquaplaning kan ontstaan bij het oprijden van je winterbanden in de zomer. Doe dit dus nooit en gooi ze weg!
Bandenprofielmeter
Je kan zelf met behulp van een analoge of digitale bandenprofielmeter snel en eenvoudig het aantal millimeters van je winterbanden profiel opmeten. Plaats het apparaatje in de hoofdgroef en de onderkant op het loopvlak. Het puntje van de meter drukt dan automatisch tot op de bodem van de profiel en dan kan je direct aflezen om hoeveel millimeters het gaat. Herhaal dit om de 20 centimeter totdat je de hele band gehad hebt. En onthoudt goed: bij minder dan 4 millimeter diepte zijn je winterbanden toe aan vervanging.
Winterbanden herken je zo
Het moge duidelijk zijn, voor de verschillende jaargetijden heb je ook echt verschillende type banden nodig. Maar wat zijn nu eigenlijk de daadwerkelijke zichtbare verschillen tussen beide types? Winterbanden hebben in elk geval een geheel ander profiel. Het heeft de vorm van een zaagtand, dit wordt ook wel lamellen genoemd. Hierdoor kan het zich beter vastbijten in sneeuw en ijzel.
"
Denk eraan dat je de wetten in andere landen checkt omtrent de profieldiepte van je winterbanden. Dat is niet overal dezelfde standaard!
"
Zomerbanden
Zomerbanden hebben een heel ander profielblok dat veel rechtlijniger is. Zomerbanden hebben dan ook maar één aangrijpingspunt met het wegdek waardoor er veel kracht moet worden gezet op de banden om het profielblok te vervormen. Het rubber is dan ook veel taaier dan winterbanden en dat is tevens de reden waarom je in de winter juist veel minder grip hebt met: de rubber wordt keihard en je glijdt als het ware over de weg. Daarnaast kunnen winterbanden vanwege het profiel vijf keer zo veel water en vuil afvoeren dan zomerbanden.
Tips bij het monteren
Ten slotte nog een aantal tips waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf en montage van je eigen winterbanden set. Koop nooit een incompleet stel. Sommige mensen kopen slechts twee banden die ze bij de aandrijfas monteren. Hierdoor ontstaat er een groot verschil qua grip voor en achter en dat is alleen maar gevaarlijker, zeker in de wintertijd. Kies daarom altijd voor minstens vier banden en dan altijd van hetzelfde merk, zelfde type en zelfde profieldiepte. Dan weet je zeker dat je veilig de winter door zal komen.