Er bestaan verschillende soorten wielbouten of wielmoeren voor zowel stalen als lichtmetalen velgen. Ons advies is altijd om lichtgewicht wielbouten te monteren. Gewichtsbesparing zo dicht mogelijk bij de aandrijving is nl. van groot belang voor de performance. We leggen uit waarom!
Gewichtsbesparing is cruciaal in de racewereld, maar ook op de openbare weg kun je er vruchten van plukken. Vele overbodige onsjes zorgen voor gewichtstoename van een velg. Via lichtgewicht wielbouten kun je aardig wat kg's besparen. Op een heel wiel kan dat een hoop schelen. Vooral wanneer je dit zo dicht mogelijk bij de aandrijving gebeurt, Vier of vijf van dit soort lichtgewicht wielbouten maken het totale wiel veel lichter. Dit kan je zomaar 3kg aan onafgeveerde massa besparen. Ongeveerde wat? Al het gewicht wat niet met de auto meeveert is het onafgeveerde massa.
Dit zijn de kg's die zich bevinden tussen het wegdek en de vering. Denk aan het wiel, remblok, remschijf, remblok en dus ook
wielbouten. Onderdelen die dezelfde beweging maken als het wiel als je bijvoorbeeld over een niet zo beste weg rijdt. Hoe
zwaarder deze combinatie van al deze onderdelen, des te moeilijker hebben de wielen het om het oppervlak van het wegdek te volgen. Dus hoe lager het onafgeveerde gewicht, hoe beter de rijeigenschappen zijn. Het heeft ook een positief effect op acceleratie en levensduur van de remmen en de remweg.
Een ander aangenaam voordeel van de lichtgewicht wielbouten is dat zij er ook beter uitzien dan de normale wielbouten. Je wilt immers toch geen afbreuk doen aan je mooie wielen door er van die lelijke loodzware simpele wielbouten in te draaien toch? Gehard aluminium wielmoeren zijn het beste. Deze zijn te verkrijgen in de maten M12 x 1.50 en M12 x 1.25. Aluminium wielbouten zijn vaak geanodiseerd afgewerkt en voorzien van een speciale lak om oxidatie te voorkomen.
Er bestaat een grote diversiteit aan wielbouten/wielmoeren. De veelgebruikte wielbouten zijn:
• Bolconische wielbouten;
• Conische wielbouten;
• Kort conische wielbouten;
• Platte wielbouten;
De ene is niet beter dan de andere, het is puur de keuze van een auto,- of velgenfabrikant. Ze zorgen er allen voor dat de velg goed aan de wielas gemonteerd blijft!
De maatbepaling
Hoe weet je nou welke maat wielmoeren je nodig hebt als je je moeren wilt vervangen? Eerst is het zaak om te bepalen of je conische of bolconische wielbouten nodig hebt. Je kunt namelijk geen conische bouten in een bolconische zitting plaatsen en vice versa. Het verschil zie je al snel wanneer je een bout - ter verificatie - uit je wiel schroeft: de kop van een conische wielbout loopt taps af, met rechte lijnen, die van een bolconische is, niet geheel verrassend, bolvormig. Iets moeilijker is het om te achterhalen welke maat schroefdraad je nodig hebt. Deze verschilt namelijk per automerk. De website steekmaat.nl maakt het je gemakkelijk: op deze site kun je voor ieder merk en type auto de juiste maat vinden.
Wielbouten en wielmoeren vervang je met een kruissleutel of momentsleutel. Met de wielen nog op de grond draai je de wielbouten licht los. Dit kan soms een pittige klus zijn. De moer kan nl. vast gecorrodeerd. Een beetje WD40 (smeermiddel) of een langere sleutel (hefboomwerking, kun je meer kracht zetten) kunnen er dan voor zorgen dat ook de echt goed vastzittende wielmoeren loskomen. Vervolgens krik je de auto omhoog totdat de autoband van de grond is.
Vervolgens zet je de kruissleutel op de wielbout of wielmoer, waarna je de wielbouten rustig losdraait. Wielbouten haal je kruiselings eruit. Je begint bijvoorbeeld eerst de wielbout rechts boven los te draaien en vervolgens het tegenovergestelde: links onder. Dan vervang je de oude met de nieuwe wielbouten.
Het plaatsen van de nieuwe autoband dien je ook kruiselings te doen. Het kruiselings aandraaien van de wielbouten zorgt ervoor dat de autoband recht op de naaf zit. Daarna krik je de auto weer omlaag en haal je de krik weg. Als laatst ga je nog even met de kruissleutel over de wielbouten of wielmoeren om te controleren of deze strak genoeg zijn vastgemaakt.
Behalve wielbouten en wielmoeren bestaan er ook wielboutdoppen. Deze doppen kunnen worden gebruikt als accessoires voor je wielbouten. Zijn je wielbouten of wielmoeren een beetje roestig? Of vind je de wielbouten niet zo mooi? Dan zijn de wielboutdoppen ideaal voor een mooie afwerking van je wielbouten. Wielboutdoppen zijn van kunststof of metaal gemaakt en kunnen in vele kleuren voorkomen.
Bij het verwisselen van banden een wielbout verspeelt? Zorg dan z.sm. dat de ontbrekende bout wordt vervangen! Voor je eigen, maar ook de veiligheid van de medeweggebruikers.
Tijdens de APK keuring ga je nat; een auto wordt sowieso afgekeurd met een ontbrekende wielbout!
Want de regels schrijven voor dat de wielen met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen deugdelijk moeten zijn bevestigd. Dus koop dan gewoon snel een setje wielbouten, zodat je de verdwenen bout direct kunt vervangen en er altijd nog een paar op reserve hebt, voor de kosten hoef je het niet te laten…
Volgens bandenfabrikant Michelin moet –bijvoorbeeld- kopervet op de wielbouten en draagvlakken van de moeren vermeden worden. Hiermee voorkom je dat de wielmoeren te vast aandraaien. Het aanhaalmoment verandert daar nl. door. Bij te vast aandraaien zou vervorming van het boutgat, respectievelijk het centrale gat kunnen ontstaan. Daarnaast bestaat de kans dat de wielbouten kunnen afbreken.
In veel gevallen is het noodzakelijk om bij de montage van spoorverbreders of lichtmetalen velgen langere wielbouten te gebruiken. Bespaar hier niet op, denk aan je veiligheid. Zeker als je ook flinke motorische aanpassingen gaat doen is het van groot belang dat je velgen blijven zitten waar ze moeten zitten; op je wielas! Controleer dit dus goed. En als je dan bent uitgekeken op de standaard zilveren kleur kun je altijd in een handomdraai het aanzicht veranderen door een zwart setje wielmoerkapjes te monteren.