winterbanden: heb jij ze met of zonder velg?
Op het moment dat de wintertijd in gaat, is het tijd voor winterbanden. Wie kiest voor veiligheid, moet nog een keuze maken. Schaf je een extra set velgen aan voor je winterbanden? En zo ja, kies je dan saaie stalen velgen of een fraaie 'winterset' lichtmetalen exemplaren? Of rijdt je het hele jaar door met dezelfde set velgen en laat je twee keer per jaar een bandenwissel uitvoeren? Elke variant heeft zijn voor,- en nadelen…
Ga voor winterband met velg!
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; op termijn ben je fors goedkoper uit met een extra set velgen met winterbanden. Aan de hand van een rekenvoorbeeld laten we zien vanaf wanneer je je investering van de aparte set wintervelgen met banden terugverdiend hebt. Uiteraard spelen er een aantal zaken een belangrijke rol.
Denk aan de aanschafprijs van banden en velgen, rijstijl, aantal en kilometers die afgelegd worden per winter. Misschien ga je wel voor lichtmetalen winterschoeisel in plaats van de standaard zwarte of grijze stalen velgen.
In ons voorbeeld gaan we uit van het laatste, het gros kiest hier namelijk voor.
Winterbanden op velgen zijn een goede investering.
Extra set winterwielen?
De aanschaf van een tweede set wielen heeft veel voordelen. De monteur is veel sneller klaar met wisselen. Als je een beetje handig bent kun je het ook zelf doen. Dan haal je de initiële investering er nog eerder uit. De monteur hoeft de banden niet steeds van de velgen te demonteren en hij hoeft de combinatie van de band en velg niet elke keer te balanceren. Het wisselen is dus goedkoper en zo verdien je bij elke bandenwissel een stukje van het aanschafbedrag van de tweede set wielen terug.
Technisch voordeel
Een tweede set wielen heeft ook technisch voordeel. Banden die twee keer per jaar worden omgewisseld, kunnen beschadigd raken bij het montageproces. Hoe minder je de band wisselt, hoe kleiner de kans op bandschade. Nadat je eenmaal winterbanden of een set banden met wielen hebt aangeschaft, kun je ervoor kiezen om de ongebruikte zomer,- of winterset thuis in de schuur of garage op te slaan. Bandenspecialisten en autobedrijven slaan de sets van hun klanten in veel gevallen zelf op. Voor een bescheiden vergoeding worden de banden en wielen tegelijkertijd gecontroleerd op slijtage en beschadigingen en worden ze schoongemaakt.
Staal of lichtmetaal?
Bij zomerwielen (lees velgen) speelt design en looks een zeer grote rol. Bij winterwielen liggen de prioriteiten anders. Uiteraard moet een velg er goed uitzien. Stalen velgen onder een mooie auto staan als een paar slippers onder een maatpak. Met lichtmetalen velgen staat je auto ook in de winter op mooi schoeisel. Maar het belangrijkste is dat een wintervelg gemakkelijk kan worden schoongemaakt.
zwarte stalen wintervelg
Een typische wintervelg heeft dus een beperkt aantal spaken en zo min mogelijk moeilijk te bereiken hoekjes. Lichtmetalen velgen zijn lichter en hebben een positieve invloed op de wegligging van een auto. Echter in winterse omstandigheden hoeft dit niet altijd een voordeel te zijn. Extra onafgeveerd gewicht gewicht kan een zeker in je voordeel zijn.
Donderkleurige velgen
Niet elk wiel is even goed bestand tegen de zware omstandigheden tijdens de winterperiode. Wielen met gepolijste accenten zijn populair, maar tegelijkertijd slecht bestand tegen de inwerking van strooizout. Wie kiest voor een tweede wielenset, zonder gepolijste delen en strak in de lak, houdt zijn zomerwielen mooi. We zien, net als zomerwielen, duidelijke trends bij winterwielen. Bij de winter variant is de vraag groot naar donderkleurige velgen, zwart of titaniumkleurig. Dit soort velgen niet er niet alleen gaaf uit, maar ook praktisch. Het vuil op de velgen valt immers minder snel op en dat is handig tijdens de winterse omstandigheden, met vieze sneeuwblubber en strooizout op de weg.
antraciet kleurige wintervelgen: strak!
Goede voorbereiding is…
Voordat je een winterbanden set koopt is het handig om goed je huiswerk te doen. Er komt .nl best wel wat kijken bij de aanschaf van een set velgen. Naast de diameter, de velgbreedte en het aantal boutgaten dient een velg ook de juiste steek te hebben. Zie hier ons artikel over hoe je de informatie van een band 'leest'. De steek is de doorsnede van de denkbeeldige cirkel die je door de boutgaten kunt tekenen.
Zwaargewichten opgelet
Bij zwaardere auto's, zoals SUV's en bestelauto's, is het ook belangrijk om goed op het raagvermogen van de velgen te letten. Daarnaast moet een velg de juiste ET-waarde of wielbolling hebben.
Kleinere velgmaat
Wie een extra set winterwielen wil aanschaffen, kan ook kiezen voor een kleinere velgmaat. Dat is een optie voor automobilisten die bij de aanschaf van hun auto voor een grotere maat velgen hebben gekozen dan standaard. Of gaandeweg grotere velgen hebben gemonteerd, het oog wil immers ook wat! Bijvoorbeeld wielen in de maat 17 inch als vervanging van de standaard exemplaren van 15 inch of 16 inch.
Smallere band = meer grip
Een 15 inch wiel is doorgaans ook 2 inch smaller dan een 17 inch wiel, je zult dus ook een kleinere band, in zowel diameter als breedte, moeten monteren. Een kleinere en smallere band heeft meer grip in sneeuw en/of ijs. Dit komt omdat een kleinere band zichzelf effectiever door het sneeuw snijdt, en omdat het gewicht van de auto nu over een kleiner oppervlakte verdeelt wordt. Dit resulteert in een meer gefocuste druk.
Juiste wielmaat en bandenmaatAls je een keuze hebt gemaakt welke wielmaat het wordt, zul je de juiste bandenmaat erbij moeten gaan selecteren. Check van te voren of het überhaupt mogelijk is kleinere wielen te monteren. Als je een flinke remmenset onder de auto hebt, of andere modificaties hebt gedaan, bestaat de kans dat het niet mogelijk is om kleinere velgen en banden te monteren.Bij veel banden configuratoren op internet gaat men uit van de fabrieksopgave van het type auto.
Maar dat gaat dan niet passen dan! Dit speelt met name voor automobilisten die met hun auto op wintersport gaan en sneeuwkettingen meenemen. Om voldoende ruimte te creëren voor de sneeuwkettingen is het soms noodzakelijk om een kleinere velg en een smallere bandenmaat te monteren. Ook financieel heeft het een voordeel; kleinere velgen en banden zijn goedkoper.
Nadelen van winterband met velg1. Extra opslag in je schuur/garage. (check onze
banden opslaan tips)
2. Eenmalig grote uitgave, nl. 4 banden én velgen.
3. Als je stalen velgen hebt ziet je auto er in winter qua looks slechter uit. Zeker als je lichtmetalen velgen gedurende de overige seizoenen gewend bent. Wieldoppen kunnen de optische pijn wat verzachten, hierdoor ogen de stalen velgen net wat mooier.
Voordelen van winterband met velg1. Zelf gemakkelijk verwisselen, met een uurtje is de klus gedaan. (zie onze
bandenwissel tips)
2. Geen wisselkosten bij de garage.
3. Zélf bepalen wanneer je banden verwisselt, je hoeft geen afspraak in te plannen
4. Je dure zomervelgen worden in de winter ontzien, geen evt. schade door pekel.
5. Als je winterset uit lichtmetalen velgen bestaat ziet je bolide er in de winter ook strak uit.
6. Geen zomer naar winterbanden wissel meer vanaf de permanente velg. Een band gaat er in stevigheid niet op vooruit naar mate hij meer gedemonteerd en gemonteerd wordt.
7. Kans op beschadigingen op zomervelg/wieldop wordt veel kleiner, er vinden immers veel minder band/velg wissels plaats
8. Na 3 winters is een winterband met velg goedkoper!*
Afhankelijk van...
*Dit is uiteraard afhankelijk van o.a. rijgedrag en aantal kilometers dat er per winter gereden wordt. De grootste slijtage vindt vaak plaats door het te lang doorrijden op winterschoeisel terwijl dat niet meer noodzakelijk is. Zodra de temp. structureel boven de 7 graden is wissel je weer terug naar zomerschoeisel. Te hoge temperaturen zorgen ervoor dat het winterrubber binnen no time versleten is, zonde!
lichtmetaal kan ook in de winter
We maken een rekensom met winterbanden i.c.m. stalen velgen. Het bandenmerk Falken.Investeringen: winterbanden permanent op extra set velgen
Centrale vraag: hoe snel haal de kosten van de aanschaf van 4 stalen velgen er uit? Met andere woorden, hoeveel winters moet je met de winterset doen om goedkoper uit te zijn? En hoe kleven er nadelen aan deze constructie? Yup, de initiële investering is forser en je moet de ruimte hebben om de banden en velgen ergens op te slaan.
Daarnaast gaan wij ervan uit dat je zelf de zomer/winter bandenwissel uitvoert. Laat je dit doen is dit weer een extra kostenpost. Laten we de jaarlijkse investeringen eens bekijken.
jaar 1: 4x winterbanden € 292 (stukprijs € 73)
4x stalen velgen € 284 (stukprijs € 71)
banden balanceren, uitlijnen & montage op velg € 60
winter/zomer velgwissel
€ 0*Totaal € 636 jaar 2: Zelf winter/zomer velg wissel € 0*
jaar 3: Zelf winter/zomer velg wissel
€ 0* Kosten na 3 winters: € 636* Spreekt voor zich dat als je dit laat doen hier kosten aan verbonden zijn. Deze kosten laten we in dit rekenvoorbeeld buiten beschouwing. Het is .nl een relatief eenvoudige ingreep die je zelf kunt doen!
Investeringen: winterbanden wisselen op velg Als je winterbanden wisselen op velg gaat wisselen op de bestaande velgen is de initiële investering flink lager, je hoeft immers geen extra set velgen aan te schaffen. Keerzijde is dus wel dat je 2x per jaar de banden verwisselt moeten worden. Het wisselen, balanceren en monteren van een band kost circa 15,00. Het kost je dus jaarlijks € 120 om je auto te wisselen naar winterbanden voor de winter en daarna weer op zomerbanden in het voorjaar. En dan krijg je dit rekensommetje…
jaar 1:
4x winterbanden € 292
banden balanceren, uitlijnen & montage op velg
€ 120 Totaal € 412 jaar 2: banden balanceren, uitlijnen & montage op velg € 120
jaar 3: banden balanceren, uitlijnen & montage op velg
€ 120 Kosten na 3 winters € 652Na 3 winters kun je in stellen zeggen dat een winterband permanent op velg voordeliger is. Hoe langer je daarna doorrijdt, des goedkoper het in verhouding wordt. Er zijn ook gebruikte velgen i.c.m. banden op de bekende internet marktplaatsen te koop. Vanzelfsprekend zijn de investeringen dan lager, let wel op de kwaliteit en de slijtage!
TPMS en wintervelgenAls je voor een extra set winterbandjes gaat, en je auto is nieuwer dan november 2012? Dan heb je ook een extra set TPMS sensoren voor je winterbanden nodig. Een TPMS systeem is een controlesysteem voor de bandenspanning. Lees hier alles over de werking van een
TPMS systeem.