Home Banden & velgen Leeftijd autobanden

Check de leeftijd van je autobanden eens!

Je staat er waarschijnlijk niet vaak bij stil: de leeftijd van autobanden. Ongeacht of deze bijv. weinig kilometers onder je auto hebben gezeten. Een autoband heeft niet het eeuwige leven. Je kunt wél een versneld verouderingsproces tegen gaan.


Leeftijd banden 


De leeftijd van je autobanden kun je aflezen van de DOT-code. DOT staat voor 'Department of Transportation'. 

Dit is een Amerikaanse overheids instantie. Dit staat op de 'wang' oftewel zijkant van iedere autoband.

De band voldoet dan aan de eisen die door het American Department of Transportation worden gesteld. Dit is een internationaal erkend keurmerk.

droogte scheurtjes autoband
Rijdt niet te lang door met een uitgedroogde autoband.


Wang van autoband 

De DOT-code is te vinden op de wang van je autoband. Daar zijn nog een aantal meer markeringen te vinden. Hier kun je zien wat voor soort band het is, welk type band je kunt monteren als deze versleten is. 

Bandenhoes

Voorkom dat er te lang erg warme zonnestralen direct op de banden komen. Het is helemaal niet verkeerd een bandenhoezen set mee te nemen naar de warme landen! Door het hitte wordt de hardheid van het rubber aangetast.




Banden warmte test 

     
Na een flinke rit op de snelweg, misschien gepaard met het betere bochtenwerk, leg je je hand op de band. Als alles goed is deze dan handwarm.

Als de band heet aanvoelt kan dat o.a. aan de bandenspanning, ophanging of remmen liggen. Verdere inspectie is zeker gewenst! Realiseer je ook dat de reserveband wel eens 6 jaar in de auto kan hebben gelegen. 

Gebruik deze dan ook alleen voor noodgevallen. Check deze eerst op droogtescheurtjes!
warme autobanden
Warme banden test kun je zelf doen.


Betekenis codes en letters op autoband 

 
Op onderstaande afbeelding kun je zien wat de markeringen op de zijkant van de band betekenen. De nummers corresponderen met de nummers bij de uitleg. 

Er is gaandeweg steeds meer wetgeving op het gebied van autobanden gekomen.
" Uit tests is gebleken dat een band, bij normaal gebruik, de kans op een defect na 6 jaar fors toeneemt. Het vergroot de kans op een klapband. "

Fabrikanten worden verplicht veiligheidsmarkeringen aan te brengen. Het is al een aardig boek werk op de zijkant van je band aan het worden. Doel is om de consument in staat te stellen te controleren of de banden aan de voorschriften voldoet.

1. Banden maat
2. Velgrand bescherming
3. Tubeless
4. Specificaties voor de VS
5. Informatie over ontwerp
6. DOT - merkteken
7. DOT - code
8. Productiedatum
9. Goedkeuringstekens
10. Rijrichting
banden-markering-uitleg
Met dank aan Dunlop voor het plaatje.

1.Banden maat

Deze bestaat uit een reeks van getallen en letters. Bandenmaat 235/45 ZR 17 94Y lees je als volgt.

235: Breedte van de band (in millimeters)
45: Hoogte/breedteverhouding in % (hoogte wang gedeeld door de bandbreedte)
Z: Maximale snelheid die de band kan hebben
R: Bandenconstructie (hier een radiaalband)
17: Velgdiameter (in inches)
94Y: Belastingsindex & snelheidssymbool (maximale belading i.c.m. maximale snelheid)

2. Velgrand bescherming

De band is uitgerust met een extra bescherming randje voor je lichtmetalen velgen. Hierdoor is de kans op beschadiging van de velg kleiner. Stoeprandschade, wie kent het niet...

3. Tubeless Autoband


zonder binnenband wordt ook wel een Tubeless band genoemd. Aan de binnenkant van de band is een speciale rubberlaag wat lekken doet voorkomen. Een binnenband is overbodig.

4. Specificaties voor de VS

Voor Europa en de VS zijn er verschillende criteria. Afhankelijk van waar deze geproduceerd worden zijn er (kleine) afwijkingen

5. Informatie over ontwerp

Hier vind je informatie over het ontwerp en de constructie van de band. O.a. het aantal koordlagen op het loopvlak en de wang.

6.DOT - merkteken

Geeft aan dat de band voldoet dan aan de voorschriften van het American Department of Transportation.

7. DOT-code

Geeft aan waar de band gemaakt is, de maat en type.

8. Productie datum


Geeft aan wanneer de band is geproduceerd. Vanaf 2000 wordt deze code in vier cijfers weergegeven. De eerste twee cijfers voor de week, de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.

Bijvoorbeeld:
3300 = Week 33 van het jaar 2000
0110 = Week 01 van het jaar 2010

9.Goedkeuringstekens

Via de E kun je zien dat de band voor wat betreft afmetingen, eigenschappen en markeringen voldoet aan EU-richtlijn 30

10. Rijrichting

Als je banden een a-symmetrisch profiel hebben, of in een bepaalde richting moet rollen. Monteer ze dan zoals aangegeven met de pijl op de wang van de band.

Gebruikte autobanden

Het is af te raden gebruikte banden te monteren zonder dat je de geschiedenis er van kent. Je hebt net kunnen lezen dat er kwaliteitsverlies optreedt zonder banden noemenswaardig gebruikt te hebben.

Wil je zekerheid hebben kun je de banden laten checken door een bandenspecialist. Banden zijn en zullen gevoelig blijven voor temperatuur en direct zonlicht. Vergeet ook de olie, en vetten en brandstof resten bij bijv. pompstations niet.



Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle Banden & velgen artikelen lees je hier

Ook leuk
Winterbanden Een winterbandenset, waarom winterbanden?
Wielmoerdoppen Wielmoerdoppen: een sieraad voor je wielen!
Banden opslaan Banden opslaan: zo houd je autobanden het beste!
Bandenspanningsmeter Nut én noodzaak van een eigen bandenspanningsmeter
Bandenprofielmeter Bandenprofielmeter moet minimaal 1,6 mm aangeven

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl