Home Motor Tuning Motor tuning

Motor tuning en mechanische tuning: pak pk's!

Het moderne autoverkeer stelt hoge eisen aan een motor. Er zijn zowel fikse prestaties als ook een acceptabel brandstofverbruik en zo schoon mogelijke uitlaatgassen gewenst.

Het motor management systeem dient hiervoor te zorgen door continu het ontstekingsmoment en de ingespoten brandstofhoeveelheid en inspuitmoment te bewaken en te regelen. Bij sommige auto's wordt zelfs de nokkenastiming elektronisch geregeld.Via chiptuning pak je in 1x veel pk's!

Bij motor tuning worden de parameters opnieuw afgesteld, maar dan meer ideaal.

motor-tuning

Dit alles resulteert bij motoren met turbo of een andere vorm van laaddrukverhoging van 20 tot 40% prestatie-verbetering, dus koppel (trekkracht) en vermogen (topsnelheid). Denk wel aan de verkeersregels; voordat het weet sta je boetes af te rekenen.

Mechanische Tuning

Als eerste zijn er de wagens die nog steeds volledig mechanisch zijn en helemaal geen CPU hebben.

Ook deze klanten kunnen geholpen worden. Net zoals met het herprogrammeren van een CPU kan men met een mechanische ingreep ook het vermogen en koppel van een voertuig verhogen. Een sporttief geluid maak je door een open uitlaat en een sportlucht filter. Turbo aanwezig? Dan plaats je een dumpvalve voor een sportief geluid bij het schakelen.

Dit geeft wel niet hetzelfde resultaat maar is meestal toch wel genoeg om heel wat vlotter te rijden. Je kan natuurlijk met een mechanische ingreep zo ver gaan als men zelf wil , en nokkenassen en zuigers wisselen, maar dat gaat gepaard met een hoog kostenplaatje. via chiptuning software haal je ook snel veel pk's uit de auto.

Om bijvoorbeeld bij een motorhome die met een mechanische dieselmotor is uitgerust , het rijden iets vlotter te doen verlopen, kan men de brandstofdruk en de turboladerdruk iets opvoeren zodat de motor iets meer inspuiting krijgt bij een iets hogere turboladerdruk dit wordt ook wel chiptuning genoemd.Zo'n ingreep is niet te duur en geeft toch wel het beoogde resultaat.

Motor_tuning

Nokkenassen nader belicht

Nokkenassen zijn het hart van een motor. Zij bepalen het karakteristiek van de motor. Bij aanschaf van (een) andere nokkenas(sen) is het dus verstandig, om vooraf te bepalen en kenbaar te maken wat men precies wil of verwacht. Nokkenassen worden in 3 categorieën onderverdeeld, n.l.:

1. Sportnokkenassen
2. Rallynokkenassen
3. Racenokkenassen


Elke categorie loopt van licht naar zwaar. Het verschil hierin ligt in de graden van de nokkenassen. B.v., bij sportnokken is 264º licht en een zware is ca 290º.

In het algemeen kan men stellen, hoe hoger de graden van een nokkenas is, des te later begint de koppelband. Dus, men moet kiezen, waar men het meeste vermogen wil hebben.

Nokken-as2


Kiest men voor bovenin, dan moet men er rekening mee houden, dat onderin het koppel een stuk minder wordt, dan wat de auto standaard had en dat hij stationair slecht gaat lopen. Als men niets of weinig aan de luchtinlaat en / of brandstoftoevoer doet, kan men beter in elke categorie, de lichtere versies nemen. Dit geldt ook voor de autosport.

Straatgebruik

Voor straatgebruik moet men alleen sportnokkenassen gebruiken. Deze zijn zo gemaakt, dat een hydraulische motor (dat zijn de meesten), hydraulisch kan blijven. Welke nokkenas men voor zijn auto nodig heeft, is niet alleen afhankelijk van de type auto, maar vooralinjectie- en inlaatsysteem. Als men wat aan de benzinedruk doet, b.v. een Power Boost Valve, kan men weer een aantal graden hoger gaan, maar dan moet men weer rekening houden met het uitlaatsysteem.

Verstelbare nokkenastandwielen

Met een timing wiel kan men niet alleen nokkenassen exact afstellen, maar ook de koppelband eerder of later laten inkomen. In de racerij is het een “must” als men de compressie heeft verhoogt, door het onderblok en / of de cilinderkop te laten vlakken, daar anders de timing niet meer klopt. Voor op de weg zijn deze timing wielen ook vaak noodzakelijk om nokkenassen goed af te stellen. Dit komt, omdat, als de auto wat ouder is, de kleppen wat dieper liggen, zodat de nokkenasdiagram niet meer exact uitkomt.

 (Snelle) nokkenassen

Het gaat dus met name om ademhaling van de motor. Alleen door meer lucht in de motor aan te zuigen wordt het vermogen verhoogd. Meer lucht betekent dat er meer brandstof kan worden ingespoten. Dit lucht/brandstof mengsel wordt op het meest gunstigste moment ontstoken en zo ontstaat een hoeveelheid energie in de vorm van een gecontroleerde verbranding (explosie) die z'n kracht uitoefent op de zuiger. In de animatie hiernaast is dat nogmaals perfect te zien. De nokkenas bepaald in hoofdzaak hoeveel lucht er in de motor wordt toegelaten. Het verbrandingsproces bestaat uit 4 fases; het 4-takt proces.

Samengevat

Dus simpelweg gezegd, als men aan de luchtinlaat, brandstof, ontsteking en uitlaat niets doet, moet men in elke categorie de lichtere versies nemen. Via chiptuning pak je snel veel pk's. Afhankelijk hoever men bovengenoemde punten aanpast, kan men in elke categorie zwaardere versies nemen, met dien verstande, dat men op een bepaald punt, ook de inhoud van de motor moet aanpassen.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Chiptuning
Chiptuning - overzicht van ecu tuning en motormanagement tuning mogelijkheden
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Ook leuk
Downpipe Downpipe: meer koppel & motorvermogen via uitlaat
Race koppeling Race koppeling geeft vermogen beter over
Hitteschild einddemper Hitteschild uitlaat - alleen voor de looks? Of toch ook...
Chiptuning Chiptuning, flash tuning en powerbox tuning
Lambdasonde Lambdasonde meet samenstelling uitlaatgassen

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl