Home Motor Tuning Bougies

Bougies voor in auto's, hoe kouder hoe beter!

Een van de belangrijkste onderdelen van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor met benzine of gas als brandstof is de bougie.


Bougie lezen?


Bougies lezen is een goede gewoonte om aan te leren. De bougie kan namelijk het volgende over de auto motor vertellen, olie verbruik, temperatuur, ontsteking (de timing en werking van deze) en brandstof verbruik. 

De aanslag op een bougie zegt een hoop of de motor daadwerkelijk 'soepel' loopt. Roetneerslag is wat je niet wilt zien op een bougie...Wij geven je op deze pagina wat tips.

koude bougie
Bij het betere tuningswerk zijn 'koudere' bougies noodzakelijk.

Snelstartgloeibougie NGK 

NGK bougies heeft een gloeibougie met AQGS-techniek (Advanced Quick Glow System) voor de vervangingsmarkt. Dankzij deze techniek warmt de Y-547AS binnen twee seconden op tot 1000 graden Celsius en zorgt hij voor een snelle en betrouwbare ontbranding van het dieselmengsel. De uitstoot van schadelijke emissies wordt daarmee tijdens de opwarmfase van de motor tot een minimum beperkt.

Sport bougies en bougiekabels

De Y-547AS is een metalen staafgloeibougie met een gloeipunt van slechts 3,5 millimeter doorsnee. Bovendien heeft de bougie slechts 5 Volt spanning nodig, terwijl de meeste gloeibougies 10 tot 12 Volt gebruiken. Het is daarmee een bougie die zorgt voor een razendsnelle en milieuvriendelijke start.


Bougies vervangen

Als de omgeving van de bougie niet schoon is moet deze eerst schoongemaakt worden, ga als volgt te werk.

Bougiesleutel

Trek de bougiekabel los (via een bougiesleutel) en draai de bougie één slag los en spuit de omgeving schoon (met perslucht of met een beetje remmenreiniger uit een spuitbus), je kan nu de bougie er volledig uitdraaien.

bougie vervangen
Goed vonkende bougies zijn van groot belang.

Bougie volgorde

Vervang deze één voor één om niet in de war te komen met de volgorde van de bougiekabels. Het heeft overigens voordelen om deze te demonteren uit een warme motor.

Warme motor

Je mag deze echter nooit monteren in een warme motor (de reden van deze zijn de verschillen van de uitzettingscoëfficiënten.

Bougies monteren

Het monteren van een bougie is een precair klusje die nogal eens verkeerd uitgevoerd word. Bougiekabels werk je netjes weg.

Beschadiging schroefdraad

Beschadiging van het schroefdraad is te voorkomen door deze met de hand er zover in te draaien totdat u er zeker van bent dat deze recht in de passing zit.

Vervolgens hoort deze met het juiste aanhaal moment aangedraaid te worden waarbij rekening gehouden moet worden met het merk, type (conische zetting of pakkingring) en gebruikt of nieuw.

Bougies afstellen

Bougies afstellen, hiermee word bedoeld dat de elektrode afstand afgesteld moet zijn/worden. Tussen deze twee elektroden springt de vonk over om de cilindervulling te doen ontbranden.

Juiste gereedschap

Voor het afstellen van conventionele bougies, afstand volgens specificatie, met een voelermaat (een setje met metalen plaatjes met verschillende dikten).

Voor het afstellen van bougies voorzien van edelmetaal is speciaal gereedschap vereist. 

Bougies lezen

Bougies lezen is een goede gewoonte om aan te leren. De bougie kan namelijk het volgende over de motor vertellen, olie verbruik, temperatuur, ontsteking (de timing en werking van deze) en brandstof verbruik.
Hier volgen enkele mogelijkheden:

- Koffiebruin (met melk) is goed.

- Roetneerslag duid op te lage compressiedruk, slecht functionerende ontsteking of een te veel aan benzine.

NKG bougies
NKG is een van de betere merken

- Wanneer deze nat zijn en ruiken naar benzine dan heeft de motor geen ontsteking.

- Olie neerslag duidt op olie gebruik in de verbrandingskamer.

- Witte isolator (midden in de bougie rond de elektrode) de bougies worden te heet.

Met een harde droge aanslag komt of de motor of de bougie niet op temperatuur, overtuig uzelf dan eerst of wel het juiste type bougie is gemonteerd en/of controleer de thermostaat. Hetzelfde geldt voor je remklauwen.

Tip: Slechte bougies?

Bestaan niet. Een bougie gaat voornamelijk kapot door een te rijk benzinemengsel. Dit ontstaat door de motor te lang op de choke te laten draaien, een defect in de carburateur of een versleten motor die veel olie verbruikt en te weinig compressie heeft.

Is er dan een bougie kapot dan wordt deze vervangen door een andere, vaak van een ander merk, en deze werkt dan wel goed. Gevolg,''merk A is niets waard''wordt er dan geroepen. Natuurlijk werkt deze nieuwe bougie dan goed want de eerste bougie heeft het vuile werk mogen doen en de nieuwe bougie profiteert van veel betere omstandigheden omdat de motor vaak al een tijdje heeft staan draaien, warm is en de choke niet meer gebruikt wordt.  


Gaat er een keer een bougie kapot dan kun je hem soms weer goed krijgen door de neus heel voorzichtig met bv. glasparel schoon te stralen. Zoals gezegd: NGK bougies zijn goed.

 


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Chiptuning
Chiptuning - overzicht van ecu tuning en motormanagement tuning mogelijkheden
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Ook leuk
Uitlaat hitte isolatie Uitlaat isolatie: goede uitlaatgas flow = meer pk's
Race koppeling Race koppeling geeft vermogen beter over
Motor tuning Motor tuning en mechanische tuning: pak pk's!
Cyclone Cyclone in luchtinlaat: wereld van verschil!
Guerrilla uitlaten Standaard uitlaat en sportuitlaat tegelijk: Guerrilla

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl