Bougie lezen?
Bougies lezen is een goede gewoonte om aan te leren. De bougie kan namelijk het volgende over de auto motor vertellen, olie verbruik, temperatuur, ontsteking (de timing en werking van deze) en brandstof verbruik.
De aanslag op een bougie zegt een hoop of de motor daadwerkelijk 'soepel' loopt. Roetneerslag is wat je niet wilt zien op een bougie...Wij geven je op deze pagina wat tips.
Snelstartgloeibougie NGK
NGK bougies heeft een gloeibougie met AQGS-techniek (Advanced Quick Glow System) voor de vervangingsmarkt. Dankzij deze techniek warmt de Y-547AS binnen twee seconden op tot 1000 graden Celsius en zorgt hij voor een snelle en betrouwbare ontbranding van het dieselmengsel. De uitstoot van schadelijke emissies wordt daarmee tijdens de opwarmfase van de motor tot een minimum beperkt.
De Y-547AS is een metalen staafgloeibougie met een gloeipunt van slechts 3,5 millimeter doorsnee. Bovendien heeft de bougie slechts 5 Volt spanning nodig, terwijl de meeste gloeibougies 10 tot 12 Volt gebruiken. Het is daarmee een bougie die zorgt voor een razendsnelle en milieuvriendelijke start.
Als de omgeving van de bougie niet schoon is moet deze eerst schoongemaakt worden, ga als volgt te werk.
Trek de bougiekabel los (via een bougiesleutel) en draai de bougie één slag los en spuit de omgeving schoon (met perslucht of met een beetje remmenreiniger uit een spuitbus), je kan nu de bougie er volledig uitdraaien.
Vervang deze één voor één om niet in de war te komen met de volgorde van de bougiekabels. Het heeft overigens voordelen om deze te demonteren uit een warme motor.
Je mag deze echter nooit monteren in een warme motor (de reden van deze zijn de verschillen van de uitzettingscoëfficiënten.
Het monteren van een bougie is een precair klusje die nogal eens verkeerd uitgevoerd word. Bougiekabels werk je netjes weg.
Beschadiging van het schroefdraad is te voorkomen door deze met de hand er zover in te draaien totdat u er zeker van bent dat deze recht in de passing zit.
Vervolgens hoort deze met het juiste aanhaal moment aangedraaid te worden waarbij rekening gehouden moet worden met het merk, type (conische zetting of pakkingring) en gebruikt of nieuw.
Bougies afstellen, hiermee word bedoeld dat de elektrode afstand afgesteld moet zijn/worden. Tussen deze twee elektroden springt de vonk over om de cilindervulling te doen ontbranden.
Voor het afstellen van conventionele bougies, afstand volgens specificatie, met een voelermaat (een setje met metalen plaatjes met verschillende dikten).
Voor het afstellen van bougies voorzien van edelmetaal is speciaal gereedschap vereist.
Bougies lezen is een goede gewoonte om aan te leren. De bougie kan namelijk het volgende over de motor vertellen, olie verbruik, temperatuur, ontsteking (de timing en werking van deze) en brandstof verbruik.
Hier volgen enkele mogelijkheden:
- Koffiebruin (met melk) is goed.
- Roetneerslag duid op te lage compressiedruk, slecht functionerende ontsteking of een te veel aan benzine.
- Wanneer deze nat zijn en ruiken naar benzine dan heeft de motor geen ontsteking.
- Olie neerslag duidt op olie gebruik in de verbrandingskamer.
- Witte isolator (midden in de bougie rond de elektrode) de bougies worden te heet.
Met een harde droge aanslag komt of de motor of de bougie niet op temperatuur, overtuig uzelf dan eerst of wel het juiste type bougie is gemonteerd en/of controleer de thermostaat. Hetzelfde geldt voor je remklauwen.
Bestaan niet. Een bougie gaat voornamelijk kapot door een te rijk benzinemengsel. Dit ontstaat door de motor te lang op de choke te laten draaien, een defect in de carburateur of een versleten motor die veel olie verbruikt en te weinig compressie heeft.
Is er dan een bougie kapot dan wordt deze vervangen door een andere, vaak van een ander merk, en deze werkt dan wel goed. Gevolg,''merk A is niets waard''wordt er dan geroepen. Natuurlijk werkt deze nieuwe bougie dan goed want de eerste bougie heeft het vuile werk mogen doen en de nieuwe bougie profiteert van veel betere omstandigheden omdat de motor vaak al een tijdje heeft staan draaien, warm is en de choke niet meer gebruikt wordt.
Gaat er een keer een bougie kapot dan kun je hem soms weer goed krijgen door de neus heel voorzichtig met bv. glasparel schoon te stralen. Zoals gezegd: NGK bougies zijn goed.