Home Motor Tuning Dumpvalves

Dumpvalve of blow off valve voor turbo-auto’s

Heb je een turbo-auto en wil je de maximale snelheid ermee behalen? Wat dacht je van een dumpvalve? Hiermee wordt het teveel aan turbodruk bij het schakelen uit het inlaatsysteem verwijderd, waardoor je turbo op snelheid blijft. Bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal duurt het dan minder lang voordat de turbodruk weer is opgebouwd.


Sneller opspoelen turbo

Een dumpvalve of blow off valve dient voor een snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. Bij het schakelen, gas terugnemen of loslaten, ontstaat er een overdruk in het luchtsysteem. Hierdoor ontstaan er compressie schommelingen die zorgen voor een daling in de omwenteling van de lucht. Deze compressie schommelingen  kunnen de turbo  beschadigen. Met een dumpvalve worden deze compressie schommelingen voorkomen.

dumpvalve
HKS dumpvalve op een Subaru Impreza

Werking turbo

Een turbo dient om het rendement van de motor te verhogen en om de motor daarmee krachtiger te maken. Een manier om dit te doen is door meer lucht in de motor te laten. Een turbo doet dit door lucht samen te drukken, waardoor er meer lucht in de motor kan. Hoe meer lucht in een motor, hoe meer zuurstof, hoe krachtiger de motor. Via een turbo kunnen kleinere motoren gemaakt worden, maar de prestaties gelijk blijven, of zelfs beter dan grotere motoren. Dit fenomeen wordt  'Downsizing' genoemd.




Door de overdruk neemt het toerental van de turbo af en komt de luchtstroming naar de motor nagenoeg tot stilstand. Als je dan weer gas geeft, moet deze luchtstroom weer opgebouwd worden. Als je in één keer veel gas geeft, kan een turbo 130.000 rpm halen. Er wordt dan een gigantische druk opgebouwd. Als je dan in één keer weer je gas los laat, is er een overvloed aan druk op weg naar de motor toe, maar het gasklepje staat dicht. Zonder een dumpvalve komt de  luchtkolom weer terug in de turbo, waardoor de turbo ineens tot stilstand komt.


Wat is een dumpvalve?
Een dumpvalve of blow off valve zorgt voor snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. 


Waarom een dumpvalve?
Door een dumpvalve wordt het teveel aan turbodruk bij het schakelen uit het inlaatsysteem verwijderd, waardoor je turbo op snelheid blijft. Het duurt dan minder lang voordat de turbodruk weer is opgebouwd.


Welk geluid maakt een dumpvalve?
Een dumpvalve kan globaal 2 soorten geluid maken: het kenmerkende 'phieefff' of 'whoooshh' afblaasgeluid.


Past een dumpvalve op elke auto?
Nee. Een dumpvalve kan enkel gemonteerd worden op een auto voorzien van een turbo.


Werking dumpvalves


De dumpvalve zorgt ervoor dat de druk niet terug in de turbo gaat en dat de druk ineens vrijgelaten wordt. Bij het flink gas geven en opeens loslaten, ontstaat dan het ptssssj-geluid of phieeepp-geluid dat je hoort.

Afhankelijk van het soort blow off je hebt. Dumpvalves met het ptssssj-geluid wordt o.a. door het merk Forge en Bollen gemaakt. Dumpvalves met het phieeepp-geluid door o.a. HKS en SQQV.

Forge dumpvalve
Forge dumpvalve kit


Montage dumpvalves

Als er een dumpvalve gemonteerd is, wordt deze overdruk grotendeels via de dumpvalve afgeblazen. Hierdoor valt de turbo veel minder toeren terug en blijft de luchtstroom voor een groot deel op gang. Het is daarom belangrijk dat een dumpvalvezo dicht mogelijk bij het inlaatspruitstuk gemonteerd wordt.

Een dumpvalve kan tijdens het accelereren seconden winst geven en een zeer duidelijk voelbare reactie geven tijdens het gas loslaten en weer gas geven. Hierdoor blijft je turbo op snelheid en duurt het, bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal, minder lang voordat de druk  weer is opgebouwd. Dit heeft weer als voordeel dat het 'turbo-gat' wordt verkleind, iets wat weer gunstig is voor de acceleratietijden en indirect ook voor de levensduur van de turbo. Combineer dit dan met goede bougie soorten.

De nieuwere generatie turbo auto's wordt standaard geleverd met een soort overdruk-afblaassysteem (recirculatie). Maar die zijn meestal onder de maat en hebben niet voldoende capaciteit, vooral als de air-intake verbeterd is. Deze hoor je niet en vaak blazen ze pas bij een hogere druk af.

 


Turbogat verkleinen

De dumpvalve of blow off valve vermindert ook het turbogat door het turbinewiel te laten draaien als er geen gas gegeven wordt.
Dan is er dus minder tijd nodig om de turbo weer op gang te laten komen om turbodruk op te bouwen.

Als je weer gas geeft, wordt de dumpvalve gesloten. De dumpvalve helpt dus niet voor meer PK's, maar wel dat er geen turbogat is zodat de turbo sneller op gang komt. Hierbij ontstaat dan ook het sportieve afblaasgeluid.

Power boost valve

De power boost valve is een benzinedrukregelaar met 2 membranen: een acceleratie gedeelte en een gewone regelaar. Deze dumpvalve neemt de functie van de benzinedrukregelaar over. De power boost valve kan de benzinedruk traploos met 0.5 tot 1 bar verhogen voor een constante druk.Een dumpvalve met acceleratie gedeelte verhoogt de druk bij voluit accelereren met nog eens 0.4 tot 0.7 bar. Op deze manier krijgt de motor sneller en meer benzine, waardoor je auto sneller accelereert. De motor pakt dan beter op vanuit een lager toerental.

Turbo diesel

Bij een turbodiesel kan er geen benzine dumpvalve worden gebruikt, omdat er bij een turbodiesel geen vacuüm ontstaat bij het loslaten van het gas. Hierdoor heb je ook nooit het sportieve afblaas geluid. Doordat een turbodiesel veel sneller op maximum druk is, worden andere dumpvalves al open geblazen tijdens de acceleratie.

"Overtollige lucht dumpen via dumpvalve verkleint turbogat en verlengt levensduur turbo."
Doordat een turbodiesel veel sneller op maximum druk is, worden andere dumpvalves al open geblazen tijdens de acceleratie. Bij de diesel dumpvalve  kun je de afblaasdruk regelen. Hierdoor zijn ze ook uitermate geschikt voor benzine-turbo motoren, die met zeer hoge druk werken.

open dumpvalve
En afblazen maar op de iconische Subaru Impreza

Dumpvalve simulatie

Maar wat nu als je geen turbo-auto hebt en je toch dat heerlijke sissende geluid van het dumpventiel uit je auto wilt laten schallen, zit er dan niets anders op dan een auto met turbo aanschaffen? Nee! Met de Saber-EDV simulatie dumpvalve kan het pppsshhtt geluid uit iedere auto schallen, turbo of geen turbo. De Saber is universeel wordt geleverd met alle benodigde kabels en connectoren. Via de 80 watt spreaker wordt dat typische dumpvalve geluid geproduceerd waarvan de haren op je arm rechtovereind gaan staan. Ben je het toch een beetje moe? Geen probleem! Met een druk op de knop schakel je de simulatie dumpvalve weer uit!




Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Ook leuk
Uitlaten Informatie over uitlaten en uitlaatdelen
Guerrilla uitlaten Standaard uitlaat en sportuitlaat tegelijk: Guerrilla
Motorkap isolatie Motorkap isolatie: als het geluid wat minder mag!
Anti lag systeem (ALS) Anti lag systeem : vlammen en knallen uit de uitlaat !
Vlammen uit uitlaat Vlammen uit de uitlaat? De 2 methoden nader bekeken

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl