Informatie over uitlaten en uitlaatdelen
De ademhaling van onze huidige verbrandingsmotor is belangrijk voor het optimaal leveren van prestaties.
Net als bij de mens is het inademen van schone lucht voor een krachtbron van essentieel belang. En…excuus voor de vergelijking, ook een motor zal beter presteren als hij zijn verbrande gassen vlot kwijt kan. Het vormt een deel van
motor tuning.
Uitlaat functie Natuurlijk weet iedereen waar een uitlaat voor dient. Maar voor degenen die het even vergeten zijn, een korte uitleg. Ten eerste dempt een uitlaat het lawaai van de motor. Ten tweede verbetert het de prestaties van diezelfde
motor door de juiste tegendruk te bieden.
De derde werking van de uitlaat is, in combinatie met een katalysator, het onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen door middel van een chemische reactie. Echter het oog wil ook wat, dus is er eigenlijk ook nog een 4e component, nl. looks!
Fabriekspijpje?
Een uitlaat is dus een belangrijk en noodzakelijk onderdeel van je wagen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat we allemaal met hetzelfde fabriekspijpje rond moeten rijden.
Als je het vermogen van je auto wilt voelen én horen moet je absoluut een sportuitlaat installeren. Zo'n ding kost amper meer dan een gewone uitlaat (afhankelijk van de auto vanaf ruim 100 euro) en het geeft je auto een totaal andere aanblik.
Meer ruimte
De werking van een sport uitlaat is hetzelfde als van een gewone uitlaat. Een normale uitlaat is echter zo gebouwd dat de uitlaatgassen met zoveel mogelijk weerstand hun weg naar buiten vinden, waardoor je zo min mogelijk geluidsoverlast hebt.
Bij een sportieve variant heb je dat veel minder. Dus meer performance en meer geluid. En dat is wat de (semi) sportieve rijder graag wil!
Ruimere componenten
Sportuitlaten maken gebruik van ruimere componenten die de weerstand verlagen en de gassen meer vrij spel geven. Het gevolg: je hoort je auto blazen. Omdat de motor minder tegendruk krijgt, levert een sportuitlaat ook nog eens meer vermogen op en krijg je meer pk's onder je gaspedaal.
Voordelen
Als je ervan houdt, biedt een sportuitlaat dus alleen maar voordelen. Maar let wel op dat je niet zomaar de eerste de beste afvoerpijp onder je auto plaatst.
Gebruik alleen originele uitlaten en let goed op hoe je die bevestigd. Te grote spanningen op een punt kunnen tot metaalmoeheid leiden waaruit breuken of scheuren ontstaan. Ga goed te werk bij een belangrijk onderdeel van het motor tuning geheel.
Bovendien zijn originele uitlaten optimaal beschermd tegen temperatuurverschillen, condens, regen, sneeuw en pekel. Verder zijn niet alle uitlaten zomaar toegestaan in Nederland. Als je ervan droomt om net als bij Amerikaanse dragsters per cilinder een korte, dikke pijp te monteren om je wagen op te krikken naar Formule 1-geluidsniveau, droom dan lekker door. Voor het geluid dat zo'n systeem maakt heb je een vergunning nodig en die zul je echt niet krijgen.
Functies
Een uitlaat onder een auto heeft drie functies:
- Afvoeren van de verbrandingsgassen. Bij de verbranding van brandstof in de motor ontstaan verschillende soorten gassen. In het ideale geval bevatten die verbrandings-gassen geen schadelijke stoffen. Bij de verbranding worden namelijk koolwaterstoffen te samen met zuurstof uit de aangezogen lucht omgezet in waterdamp en koolzuurgas, beiden zijn ongevaarlijk.
Echter, omdat de verbranding niet altijd volledig is, komen er schadelijke stoffen zoals onverbrande koolwaterstoffen, koolmonoxide en stikstof-oxide in uitlaatgassen voor. Deze zijn giftig en mogen voor de inzittenden en overige verkeersdeelnemers geen gevaar opleveren. De uitlaat zorgt voor de afvoer van die verbrande gassen.
- Afvoeren van de door de motor geproduceerde hitte. Een uitlaat moet ook de hete gassen die de motor verlaten afkoelen en voorkomen dat deze met een temperatuur van 500-800°C in de open lucht komen. Hitte, ontstaan bij de verbranding, wordt met de gasstroom meegeblazen en via de uitlaat aan de omgeving afgegeven.
- Het dempen van geluid. Uitlaatgassen verlaten de motor onder hoge bij druk bij motor tuning en zetten onmiddellijk na het verlaten van de motor enorm uit, waarbij ze lawaai veroorzaken. De bedoeling is dit lawaai terug te brengen naar aanvaardbare proporties.
Geluid
Elke uitlaat, ook die van rvs, heeft vier soorten van geluid die je kan onderscheiden:
- Het geluid dat je hoort vanaf de uitlaatpoorten tot de eerste demper.
- Het geluid dat je hoort uit de dempers, het zogenaamde break-out geluid.
- Het geluid afkomstig uit het eind van het uitlaatsysteem.
- Het geluid dat door de ophangingpunten van de uitlaat wordt doorgegeven aan de auto-cabine.
Geld waard?
Of een (goed) rvs-uitlaatsysteem zijn wat hogere aanschafprijs rechtvaardigt, hangt af van een aantal overwegingen:
- Hoe lang wilt u met de auto blijven rijden? Roestvaststaal mag 1,5-2 x zoveel kosten als staal, dus als u meer dan één uitlaat slijt kan goed materiaal al uit.
- Is het belangrijk dat er een OPTIMAAL FUNCTIONERENDE UITLAAT onder uw auto zit, met meer koppel (trekkracht), meer vermogen en minder brandstofverbruik (als u niet harder gaat rijden, tenminste).
- Heeft u andere ideeën over geluid en klank dan wat er standaard te krijgen is?
- Wilt u wat mooie eindsierstukken in 't zicht brengen?
- Wilt u toch al iets anders dan origineel, bijvoorbeeld met links èn rechts een uitgang of (zoals bij de Amerikanen) een dual system?