Open luchtfilters
Een goede aanzuiging van lucht is cruciaal voor het presteren van een motor. Meer lucht betekent meer brandstof in de motor en dus een grotere explosie in de verbrandingskamer; het vermogen stijgt. Om een optimale vermogenswinst te behalen heb je een filter nodig met zo min mogelijk restricties (denk aan ribbeltjes, hoekjes en scherpe randjes) en een zo groot mogelijk oppervlak.
In andere woorden: een open lucht filter. Wil je dus tegen weinig geld een vermogenswinst realiseren? Vervang dan het originele filterhuis met een open luchtfilterkit. Bijkomend voordeel: een sportief aanzuiggeluid.
Drie typen
In grote lijnen zijn er drie typen open luchtfilters. Het 'normale' open luchtfilter zoals die hierboven is beschreven haalt een goed rendement, maar heeft als groot nadeel dus het aanzuiggeluid dat steeds vaker als hinderlijk wordt ervaren. Bovendien, wil een nieuw filter een Duitse TÜV-goedkeurig verkrijgen - hetgeen zeer belangrijk is voor fabrikanten: Duitsland is een belangrijke markt - dan mag deze niet meer dan 0,5 decibel meer geluid produceren dan een standaardfilter.
Open én gesloten
Om dit probleem op te lossen is er een nieuwe generatie filters op de markt verschenen die de voordelen van open en gesloten luchtfilters met elkaar combineert. Dit zijn de twee typen die we nog niet genoemd hebben. De een is voorzien van een hitteschild, zodat het rendement hoog blijft. De ander komt zelfs met een compleet nieuw luchtfilterhuis.
Filter met hitteschild
Een ander nadeel van een openlucht filter is dat hij gesitueerd is onder de motorkap. Hierdoor zuigt hij veel 'valse' warme lucht aan vanuit het motorcompartiment. Dit heeft een negatieve invloed op de prestaties. De Generation II Performance Kit van K&N is voorzien van een hitteschild, buizen die gemaakt zijn van hittebestendige materialen en een geïsoleerde koelluchtkamer. Al deze aanpassingen zorgen voor afscherming van de warmte van de motor waardoor koudere lucht, die rijker is aan zuurstof, aangezogen kan worden. Op deze manier kan zelfs onder de meest ongunstige atmosferische omstandigheden een vermogenstoename worden gerealiseerd.
Filter met compleet luchtfilterhuis
Je hebt altijd baas boven baas. Een open luchtfilter met hitteschild presteert beter dan een standaard open luchtfilter, maar een filter dat is voorzien van een compleet luchtfilterhuis presteert het allerbest. De 57S kit van opnieuw K&N geeft dankzij zijn sterke filter ook in een gesloten systeem nog meer vermogen. Daarbij heb je dus geen last van het aanzuiggeluid. Wil je nog meer vermogen, bijvoorbeeld omdat je het circuit op gaat? Dan kun je de bovenste helft van het filterhuis verwijderen en ontstaat er een open systeem. Het rendement blijft maximaal omdat de onderste helft dient als hitteschild.
Op het circuit
Sportfilters zijn nog steeds in trek, vooral omdat deze een nog vetter geluid geeft. Toch gaat ook de sportieve rijder steeds vaker voor comfort. Bovendien worden ook op de circuits de geluidseisen steeds strenger. Een open luchtfilter compleet met luchtfilterhuis is in dit geval ideaal. Je kunt met gesloten systeem naar het circuit rijden. Eenmaal aangekomen haal je het bovenste deel eraf halen voor maximaal rendement. Gassen maar!
Drie grote merken
Hierboven hebben we twee verschillende luchtfilterkits beschreven van K&N. K&N is een van de grote merken op luchtfiltergebied. Hun kits zijn van hoge kwaliteit en staan garant voor een vermogenswinst van 8 tot 18 pk, afhankelijk van het model auto. Bovendien streven ze ernaar kits te ontwikkelen die zo universeel mogelijk zijn toe te passen, dat wil zeggen geschikt zijn voor zoveel mogelijk merken en modellen. Twee andere grote spelers op de filtermarkt zijn Green en Pipercross. In feite doen al deze merken hetzelfde en is de aanschaf van een van hun filters zonder meer een goede investering die je gegarandeerd een -kleine- vermogenswinst oplevert.
Het filter vervangen
Je kunt er dus voor kiezen je originele filter te vervangen door een open luchtfilter van K&N, Pipercross of Green omdat je de prestaties van je auto wilt verbeteren. Maar soms is je filter überhaupt aan vervanging toe, bijvoorbeeld omdat deze verstopt is. Het rendement van de filter en dus de motor neemt dan drastisch af. Hoe merk je nou dat je luchtfilter vervangen moet worden? Wat zijn de symptomen die een alarmbelletje bij je moeten doen rinkelen?
De symptomen
Allereerst kun je het merken aan de toename van het brandstofverbruik. Daarnaast kun je problemen ervaren met het opstarten van de auto, doordat de bougie is vervuild. De vervuiling van de bougie kan op haar beurt zijn veroorzaakt door een vies luchtfilter dat er niet langer voor kan zorgen dat er voldoende schone lucht in de motor komt. Dit kan leiden tot het overslaan van de motor, problemen tijdens het stationair draaien en/of problemen met het starten van de auto.
Met filterhuis?
Wanneer je niet alleen het filter gaat vervangen, maar ook het hele filterhuis trek je vervolgens ook het onderste gedeelte met enige kracht omhoog. Deze zit slechts vast met behulp van twee plastic klemmen die als het goed is gemakkelijk loslaten, ondanks de kleine slag die nog aan het onderste gedeelte zit. Je moet wel enige kracht uitoefenen op de slang. Vervolgens kun je de hele bak verwijderen uit het motorcompartiment.
Nu je het onderste gedeelte hebt verwijderd, wordt het wat makkelijker om ook de bovenste kap uit de auto te halen. De dikke luchtslang en de luchtmassameter zitten vast met twee torxschroeven. Een daarvan zit recht onder de luchtmassameter en kun je niet verwijderen met behulp van de platte schroevendraaier, hier heb je een haakschroevendraaier voor nodig. Wanneer je de schroeven los hebt gekregen kun je de bovenste kap met enige kracht lostrekken.
Stap 2: Monteer het nieuwe openluchtfilter
Het monteren van een nieuw luchtfilterhuis gaat natuurlijk bij elk merk en elk type net even anders, maar in grote lijnen gaat het als volgt. Allereerst plaats je het voorste gedeelte van de slang in de open luchtfilter en zet je deze vast met bijvoorbeeld een stalen tiewrap. Met behulp van een kruiskopschroevendraaier zorg je dat de boel goed vast blijft zitten. Nu kun je de kleinere slang op de luchtfilter schuiven. Deze hoef je niet per se vast te zetten met een tiewrap, maar het kan wel. Nu kun je ook weer de stekker van de luchtmassameter terugplaatsen. Tot slot hoef je alleen nog de luchtfiltersteun te monteren. In de bodem onder de plek waar het originele luchtfilterhuis zat, zitten twee rubberen ringen. Verwijder deze en monteer hier de steun.
Stap 3: Laat het motormanagement wennen aan de nieuwe filter
Na de montage is je auto niet direct gewend aan de nieuwe open luchtfilter. Het motormanagement moet er eerst op aangesloten worden. Daarom is het verstandig om de min pool van de accu voor 10 minuten los te koppen zodat de PCM gereset wordt. Na 10 minuten sluit je de min pool weer aan en laat je de motor 5 minuten stationair draaien. Vervolgens rijd je even rustig een blokje om, zodat het motormanagement gewend kan raken aan het nieuwe filter. Na een minuut of tien is de motor goed opgewarmd en kun je het gaspedaal wat verder indrukken.