Goede bougies geven een sterke vonk. Waarom dit noodzakelijk is?
Als je gaat tunen zal je dikwijls in hogere toerentallen rijden, en juist daar is goed vonkende bougie het hardst nodig. Tip: bougiesleutel bij de hand is handig!
Hoe meer toeren de motor draait hoe kleiner het ontstekingmoment en ontbrandingsmoment als je dan een slecht werkende bougie hebt zal je auto slecht(er) optrekken en inhouden.
Als de bougiekabels dan ook niet optimaal zijn werkt dat dubbel door...
Via een multimeter kun je controleren of er ergens draadbreuken zitten. Beweeg tijdens het meten met de kabel om te kijken of de gemeten waardes veranderen.
Een bougie kabel verliest zijn geleidende capaciteit naarmate de jaren verstrijken, hetzelfde als een magneet doet. De weestand zal toenemen.
Bougiekabelset zijn uitgevoerd in diverse kleuren en met een rechte of een haakse bougiekap.
Onder de motorkap kan 't behoorlijk warm worden. De kabelmantel van de bougiekabels zal uitdrogen en verslijten, hierdoor bestaat de kans op gedeeltelijke geleiding.
SplitFire Bougie Kabels staan bekend om hun kwaliteit, kenmerken:
1) 100% siliconen buitenmantel, verdroogt niet, zeer goede hittebestendigheid en isolatie.
2) Supersterke kabelmantel en fiberglas binnenlaag
3) RVS geleiderdraden, breekt niet i.t.t een koolstof geleiding.
4) Binnenkabel gemaakt van Kevlar. Oersterk dus.
Na het verwijderen van de bougiekabel heb je zicht op de bougie. Breng voorzichtig de bougiesleutel over de kop van de bougie. Draai vervolgens zonder druk uit te oefenen totdat de kop van de bougiesleutel over de bougie valt.
Draai nu voorzichtig de bougie los. Bougies worden direct op het blok geschroefd, eentje per cilinder. Met het 'vonkgedeelte' in de cilinder. Zorg tijdens het verwisselen dat er geen vuiligheid in het motorblok kan vallen. Voordat je aan de slag gaat maar je een schone werkplek.
Neem de bougie tussen je duim en wijsvinger, laat 'm voorzichtig in de cilinderkop zakken. Zonder de bougie tegen de zijkanten te stoten. Hierdoor kan ook evt. schroefdraadschade optreden. Als de bougie goed recht en soepel in het blok gaat gebruik je als laatste even de bougiesleutel om 'm te verzekeren.
Ze worden onder de noemer 'sportkabels' verkocht. En dat kunnen ze waarmaken ook. Verwacht geen bergen met koppel en vermogen, maar alle beetjes helpen. Hier de resulaten voor en na montage van de Splitfire sportkabels:
Civic VTI 1.6
Vermogen fabriek: 121kW/164PK
Twin core cables: 123,8KW/168PK
Golf 3 1.8
Vermogen fabriek: 66,6kW/90PK
Twin core cables: 69kW/93,8 PK
Eerst polijsten met Abel P3 (oranje polijstschijf) - vervolgens Abel Finishing Wax (rode polijstschijf), gebruik max. 1800 toeren.
Abel Finishing Wax geeft niet af op rubber. Tussendoor de stofjes - korreltjes - etc wegpoetsen met een microvezel doekje. Hoogglans poetsen met de lamswolschijf.Hou de kabels netjes op hun plaats via een bougiekabelbrug. Ziet er netjes afgwerkt uit en voorkomt dat de kabels onnodiggaan bewegen en dus eerder gaan scheuren.
Motorcompartiment
Meer tips over het stylen van de motorcompartiment check je bij motorruimte styling