Er zijn ook sport katalysatoren, deze beschermen het milieu, maar hebben veel betere prestaties dan de standaard 'cat'. Hier lees je er meer over...Het vormt een deel van automotor tuning, i.c.m. het 'chippen' pak je makkelijk 100 pk extra!
Ook wel 'sportkat' in tuning termen. Deze heeft aanzienlijke betere prestaties, maar de emissienormen blijven behouden.
Nauwelijks weerstand in de katalysator betekent betere/snellere luchtstroom zal je vermogen- en koppelwinst opleveren!
Als je de auto gechipt is zal je met normale katalysator het het extra vermogen nooit volledig bereiken. Ga jij maar eens wandelen en dan ademen door een rietje... Ook niet optimaal.
De standaard katalysatoren wegen nogal wat t.o.v. hun sportievere broertjes. Als je alle 'kats' vervangt scheelt dat zo maar 15 kg.
1) betere flow van uitlaatgassen
2) bestand tegen extreme hitte
3) voldoen aan de hoogste Europese norm
4) meer vermogen / meer koppel / lager verbruik
5) beschikbaar in universele sport katalysatoren
Wettelijk gezien is het niet toegestaan met een uitlaat lijn te rijden waar niet op zijn minst 1 goedwerkende 'kat' in gemonteerd is.
Toch rijden veel tuners met een compleet open uitlaat om dus de performance te optimaliseren.
Op deze manier kom je door de viergastester. Hier wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.
Vanaf wanneer moet je auto nu een katalysator hebben?
Veel tuners (zij maken vaak een 'open' uitlaat, dus alleen een einddemper en verder alles er tussenuit) weten het niet, check het op de site van het RDW. Daar staat alles over de APK.
Er zijn twee belangrijke soorten van structuren gebruikt in katalysatoren - honingraat en keramische 'kralen'. De meeste auto's vandaag de dag gebruik maken van een honingraat structuur.
De sportkatalysator vervangt de originele katalysator. De sportkat presteert beter als een gewone katalysator, maar voldoet nog wel aan de emissienormen bij de APK.