Home Motor Tuning Turbo revisie

Turbo revisie? Reviseren van turbo is geen kinderspel!

Een turbo motor kan een heel leven meegaan. Toch is het soms nodig om de turbo te reviseren omdat er bijvoorbeeld olie in is opgedroogd of omdat de turbine vol zit met roet. In deze tekst vind je de werking van een turbo dieselmotor terug en waarom het verstandig is om je turbo te laten reviseren door professionals. Je kan het natuurlijk ook zelf proberen met een revisieset, maar of dat nou zo verstandig is…



Je turbo reviseren?

Het kan zomaar in de garage tijdens een roetmeting gebeuren. Terwijl de katalysator en het roetfilter worden schoongebrand wordt de turbo zo heet dat de olie zijn viscositeit verliest. De olie droogt op en de turbo loopt een stuk stroever. 

Opeenhoping roet turbo

Verstopte EGR-systemen zijn slecht voor de turbo omdat de opeenhoping van roet het hele aansturingsprogramma door de war kan schoppen. Turbo's kunnen prima gereviseerd worden, dat kan je een flink bedrag besparen.

egr-uitlaat
Opeenstapeling van roet: verstoppingen

Lekkage en fluiten

Bekende problemen bij kleine turbo's zijn naast het bovengenoemde ook lekkages. Vaak lekt er olie uit het centraal lagerhuis van de turbo. Dit kan al gebeuren bij een licht onbalans. Ook het welbekende fluiten van de turbo kan leiden tot grote problemen voor je motor. Als de turbo uit balans is, kan de rotor dit soort geluiden gaan produceren en als je daar te lang mee wacht kan dit overgaan tot een snerpend geluid. Als dan een van de tandwielen de behuizing van de turbo raakt is het zo goed als voorbij met je turbo.


Gevaren bij rijden

Door het gebruik van je auto slijten er verschillende onderdelen. Voor je turbo heeft dit zo zijn nadelen, voor korte en lange ritten. Bij korte ritten kan er water en brandstof in de motor komen. Het water verzameld zich op het laagste punt en kan bevriezen.  De olietoevoer wordt daardoor afgeknepen. Bij lange ritten neemt het oliepeil af waardoor de olie dikker wordt en er sludgevorming kan ontstaan. Hierdoor kan de olie gaan oxideren en er kunnen door de toevoeging van water zuren ontstaan.

sludgevorming
Daar gaat je olie: sludge!


De turbodieselmotor

Zoals je vast weet is een dieselmotor een zelfontbrander. Dit in tegenstelling tot een benzinemotor die wordt ontbrand met behulp van een bougie. De turbo is een compressor en zuigt lucht van buiten aan. Deze lucht wordt samengeperst en daardoor erg heet, vaak tot boven de 200 graden. De lucht wordt in de cilinder gespoten die een gelijkblijvend slagformule heeft.

" Om je turbo in goede staat te laten is het verstandig om af en toe je turbo te reinigen. Hierbij hoef je de turbo niet te demonteren.        "

Meer vermogen

Door de verhoogde massa aan luchtvolume kan er ook een verhoogde hoeveelheid diesel bij. Door de hoge temperatuur ontbrandt de diesel en dat levert meer vermogen op. De vrijkomende gassen gaan naar de turbine van de turbo en dat leidt tot een heftige druk- en temperatuurverlaging. De vrijgekomen kinetische energie drijft de turbine aan en die drijft op zijn beurt weer de compressor aan. Het kan zeker geen kwaad de turbo te reinigen. Dit gaat al heel gemakkelijk met turbo cleaner van bijvoorbeeld Wynn of de set van Innotec.


Reviseren liever uitbesteden


Het is wel zo verstandig om je turbo revisie te laten doen door een professioneel bedrijf. Zij kunnen in een handomdraai zorgen voor een vernieuwde schone turbo waardoor je weer met optimaal vermogen de weg op kan. Over het algemeen beschikken zij over minstens een VSR-machine waarmee de moderne turbo's optimaal kunnen worden uitgebalanceerd. Daarnaast hebben ze ook vaak een rotor-balanceer-machine zodat je weer een maximaal toerental kan behalen.   

vsr-machine
Met een VSR machine is je turbo in no time weer in balans


Turbo revisiesets

Mocht je merken dat je turbo een stuk minder goed presteert dan voorheen, dan kan je altijd proberen om er zelf iets aan te doen. Het reviseren van de turbo is echter wel een zeer moeilijk klusje en daarom raden we dit alleen aan voor mensen die veel verstand en ervaring hebben met auto's en dus veel klussen aan hun bolides. Alleen al het uit elkaar halen van de turbomotor en daarna weer dichten kan leiden tot grote lekkages waardoor de turbo zelfs kan ontploffen na een eerste gebruik.


Er worden op het internet vele revisiesetjes aangeboden maar je betaalt hier wel veel geld voor. Daarnaast moet het setje natuurlijk wel geschikt zijn voor je turbo. Er zijn wel een aantal universele revisiesetjes te vinden, maar dat betekend niet automatisch dat ze ook bij jou auto passen. Doe dus goed je huiswerk; zo voorkom je teleurstellingen!

De werkwijze bij turbo revisie

• Bij binnenkomst wordt de turbo direct gedemonteerd en geanalyseerd;
• daarna worden alle onderdelen grondig gewassen met een speciale wasmachine en een industriële oven;
• vervolgens volgt de oppervlaktebehandeling voor de finishing touch van het reinigen;
• ten slotte wordt de turbo weer in elkaar gezet, afgesteld en uitgebalanceerd.

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Chiptuning
Chiptuning - overzicht van ecu tuning en motormanagement tuning mogelijkheden
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Ook leuk
Interkoelers Grotere intercooler monteren voor meer vermogen!
Inductie kit Inductie kit: meer performance & mooi geluid!
Luchtmassameter Luchtmassameter: meet beademing van je motor
G-tech meter Meet motordata & autodata via G Tech meters
Hitteschild einddemper Hitteschild uitlaat - alleen voor de looks? Of toch ook...

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl