Een turbo motor kan een heel leven meegaan. Toch is het soms nodig om de turbo te reviseren omdat er bijvoorbeeld olie in is opgedroogd of omdat de turbine vol zit met roet. In deze tekst vind je de werking van een turbo dieselmotor terug en waarom het verstandig is om je turbo te laten reviseren door professionals. Je kan het natuurlijk ook zelf proberen met een revisieset, maar of dat nou zo verstandig is…
Je turbo reviseren?
Het kan zomaar in de garage tijdens een roetmeting gebeuren. Terwijl de katalysator en het roetfilter worden schoongebrand wordt de turbo zo heet dat de olie zijn viscositeit verliest. De olie droogt op en de turbo loopt een stuk stroever.
Opeenhoping roet turbo
Verstopte EGR-systemen zijn slecht voor de turbo omdat de opeenhoping van roet het hele aansturingsprogramma door de war kan schoppen. Turbo's kunnen prima gereviseerd worden, dat kan je een flink bedrag besparen.
Lekkage en fluiten
Bekende problemen bij kleine turbo's zijn naast het bovengenoemde ook lekkages. Vaak lekt er olie uit het centraal lagerhuis van de turbo. Dit kan al gebeuren bij een licht onbalans. Ook het welbekende fluiten van de turbo kan leiden tot grote problemen voor je motor. Als de turbo uit balans is, kan de rotor dit soort geluiden gaan produceren en als je daar te lang mee wacht kan dit overgaan tot een snerpend geluid. Als dan een van de tandwielen de behuizing van de turbo raakt is het zo goed als voorbij met je turbo.
Gevaren bij rijden
Door het gebruik van je auto slijten er verschillende onderdelen. Voor je turbo heeft dit zo zijn nadelen, voor korte en lange ritten. Bij korte ritten kan er water en brandstof in de motor komen. Het water verzameld zich op het laagste punt en kan bevriezen. De olietoevoer wordt daardoor afgeknepen. Bij lange ritten neemt het oliepeil af waardoor de olie dikker wordt en er sludgevorming kan ontstaan. Hierdoor kan de olie gaan oxideren en er kunnen door de toevoeging van water zuren ontstaan.
Zoals je vast weet is een dieselmotor een zelfontbrander. Dit in tegenstelling tot een benzinemotor die wordt ontbrand met behulp van een bougie. De turbo is een compressor en zuigt lucht van buiten aan. Deze lucht wordt samengeperst en daardoor erg heet, vaak tot boven de 200 graden. De lucht wordt in de cilinder gespoten die een gelijkblijvend slagformule heeft.
Door de verhoogde massa aan luchtvolume kan er ook een verhoogde hoeveelheid diesel bij. Door de hoge temperatuur ontbrandt de diesel en dat levert meer vermogen op. De vrijkomende gassen gaan naar de turbine van de turbo en dat leidt tot een heftige druk- en temperatuurverlaging. De vrijgekomen kinetische energie drijft de turbine aan en die drijft op zijn beurt weer de compressor aan. Het kan zeker geen kwaad de turbo te reinigen. Dit gaat al heel gemakkelijk met turbo cleaner van bijvoorbeeld Wynn of de set van Innotec.
Mocht je merken dat je turbo een stuk minder goed presteert dan voorheen, dan kan je altijd proberen om er zelf iets aan te doen. Het reviseren van de turbo is echter wel een zeer moeilijk klusje en daarom raden we dit alleen aan voor mensen die veel verstand en ervaring hebben met auto's en dus veel klussen aan hun bolides. Alleen al het uit elkaar halen van de turbomotor en daarna weer dichten kan leiden tot grote lekkages waardoor de turbo zelfs kan ontploffen na een eerste gebruik.