Home Motor Tuning Turbo reinigen

Turbo reinigen: laat je turbo optimaal draaien!

Heb je het gevoel dat je vermogen verliest of dat het vermogen niet soepel wordt opgebouwd? Verbruik je meer brandstof dan ooit? Dikke kans dat je turbo vervuild is. Je turbo reinigen is heel eenvoudig en voordelig!


Turbo reinigen

Een turbo of turbocharger heeft als doel het vermogen van je benzine- of dieselmotor te verhogen. Vuil- en roetafzetting op het compressor- of turbinewiel zorgen ervoor dat je turbo niet goed kan draaien. Je turbo schoonmaken is dan de meest logische stap.

Vervuilde turbo?

Heb je een vervuilde turbo? Dan kun je te maken hebben met de volgende verschijnselen: verlies van motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik of overmatig roken van de motor.

turbo turbocharger reinigen schoonmaken turbocleaner
Deze turbo kan wel een reinigingsbeurt gebruiken!

Hoe werkt een turbo?

Je turbo gebruikt de energie in de uitlaatgassen om de inlaatlucht samen te persen. Het turbinewiel gebruikt diezelfde energie om rond te draaien. In het slakkenhuis zitten, als twee schoepenraden, het compressor- en het turbinewiel.

Als de uitlaatgassen over het turbinewiel stromen, wordt deze aan het draaien gebracht: hoe meer uitlaatgassen, hoe sneller dit wiel gaat draaien. Het compressorwiel, dat met een as aan het turbinewiel vastzit, wordt zo ook aangedreven.


Oorzaken vervuilde turbo

Stof en vuil zijn de grootste vijanden van je turbo. Door de uitlaatgassen kan de turbo behoorlijk vies worden. Er is dan meer kans op slijtage en bovendien kan het compressorwiel vast komen te zitten.

Als je veel korte afstanden rijdt, veel in de file staat en de turbo te weinig belast, dan 'brandt' de turbo niet goed schoon en dat ga je merken.

turbo turbocharger luchtfilter inlaat uitlaat

Zo kun je last krijgen van onder meer een verminderde trekkracht, een verhoogd brandstofverbruik, overmatig roken van de motor of zelfs van een motormanagement storing.

Turbo cleaner

Er zijn meer oorzaken van een slecht werkende turbo, maar in veel gevallen is deze gewoon vies. Vervangen is vreselijk duur en in deze situatie gewoon onnodig: je turbo reinigen scheelt je klauwen vol geld! Je turbo schoonmaken gaat heel gemakkelijk met een turbo cleaner. Bijvoorbeeld die van Wynn's of de set van Innotec. Deze bevat alle producten en hulpmiddelen voor een snelle en zeer betaalbare reinigingsoperatie van je turbo.

Hoe vuil is 'ie?

Bij een normaal vervuilde turbo is demontage niet nodig. Bij een sterk vervuilde turbo kun je de turbo beter deels demonteren. Natuurlijk kun je het reinigen ook uitbesteden aan een vakman.

Demonteren

Om de turbo uit je auto te halen, moet je eerst de inlaatslangen verwijderen en de uitlaat losschroeven. Daarna trek je de slang van de verstelling unit voorzichtig los. Haal ook de slangen van de oliesmering los, door eerst de bovenzijde (waar de grote moer zit) los te maken en dan de onderzijde (waar de flens zit). Dit laatste is wat lastig. Schroef eerst de turbo los van het uitlaatspruitstuk, zodat je hem naar achteren kunt kantelen. Nu kun je de onderkant losmaken. Eventueel kun je de slang ook losmaken bij het motorblok, maar dit gaat vaak minder gemakkelijk.

turbo turbocharger turbocleaner Innotec turbo cleanset
De Turbo Clean Set van Innotec

Afdekken

Dek de olieslangen en -kanalen goed af, zodat er geen vuil bij kan komen!

Wil je stap voor stap zien hoe je te werk gaat met een turbo clean set? Bekijk dan de video onderaan dit artikel.

Schone turbo

Na het gebruik van een turbo cleaner zijn gom, lak, teer en roet verdwenen. Je turbo kan het vermogen van je motor weer lekker boosten en de lucht/brandstof verhouding is weer optimaal. Je zult tijdens het rijden merken dat je turbo weer als nieuw is!


Levensduur

Wat is de levensduur van je turbo? Sommige turbo's gaan een heel motorleven mee, anderen zijn na een korte tijd al versleten. Dat heb je als bestuurder voor een groot deel zelf in de hand! Naast je turbo schoonmaken, zijn er veel meer zaken die belangrijk zijn voor een goed werkende turbo. We zetten ze voor je op een rij: 
"De levensduur van je turbo? Die heb je als bestuurder voor een groot deel zelf in de hand! "

Turbo tips

1. Zorg ervoor dat de turbo na het starten van de motor snel olie krijgt
2. Laat de motor na het rijden nog minstens 30 seconden stationair draaien
3. Zorg voor voldoende oliedruk (ca. 0,7 bar stationair en 2,5 bar tijdens het rijden)
4. Zorg ervoor dat het luchtfilter in orde en schoon is
5. Zorg voor goede en schone smeerolie
6. Zorg voor de juiste tegendruk in de uitlaatleiding (bvb een berekende uitlaat)
7. Zorg ervoor dat het brandstofsysteem goed is afgesteld
8. Zet je turbo regelmatig volop aan het werk

Stationair draaien

Met name het stationair laten draaien van de motor is van groot belang, zeker na een rit waarin je hoge snelheden hebt bereikt. Als de olie in de lagers gaat branden doordat de turbo nog heet is, treedt er lagerschade op. Als dit vaker gebeurt is je turbo binnen no-time naar de knoppen. Turbo revisie heeft dan ook geen zin meer...

Overigens heeft het stationair laten draaien van de motor na een rit alleen zin bij benzinemotoren. Bij dieselmotoren liggen de uitlaattemperaturen veel lager en is het laten nakoelen van de turbo minder noodzakelijk.


Schoonbranden

Zorg ervoor dat je turbo regelmatig lekker kan draaien. Lange ritten en het maken van hoge toeren zorgen ervoor dat de turbo even lekker helemaal 'schoonbrandt'.

Turbo koelen

Je turbo wordt bij stationair draaien van de motor niet meer belast, maar wél gekoeld. De passerende motorolie zorgt hiervoor. Een turbotimer is hierbij een handig hulpmiddel.

turbo timer turbocharger turbotimer
Handig hulpmiddeltje: de turbotimer
Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier

Ook leuk
Cyclone Cyclone in luchtinlaat: wereld van verschil!
Motor tuning Motor tuning en mechanische tuning: pak pk's!
Green storm luchtfilter Green Storm luchtfilter: beste koeling, meeste pk's
Differentieel Differentieel: verdeling van vermogen over wielen
Guerrilla uitlaten Standaard uitlaat en sportuitlaat tegelijk: Guerrilla

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl