De tweede lambda bevindt zich achter de katalysator. Deze controleert of de katalysator nog goed werkt.
De ECU (engine control unit) verwacht een signaal van deze lambda tussen de 0,1 tot 0.9 volt. De sonde kan deze voltage zelf opwekken.
Bedrijfs temperatuur van sonde is circa 200 graden! Deze temperatuur wordt bereikt door de uitlaatgassen en/of een ingebouwde elektrisch verwarmings element.
Aanzienlijke afwijkingen in een lambda-score kunnen niet software matig verholpen worden. Versleten bougiekabels of bougies zijn vaak de oorzaak.
Laat de motor tussen de 1.500 en de 2.000 rpm's draaien. Gaspedaal voet niet bewegen! Bij een goed werkende zou het toerental stabiel moeten blijven. Dit check je op je toerenteller.
Als je gaat tunen is het monteren van een grotere downpipe een hele goede investering. Je auto pakt veel sneller en eerder op. De auto kan letterlijk beter ademen. Vaak zijn deze kat-loos. De ECU zal een foutmelding geven. Het CEL (check engine light) lampje zal gaan branden.
Kunnen meer dan 100.000 km's meegaan. Bovenmatig olieverbruik van een auto en lage kwaliteit brandstof verkorten de levensduur. Een niet juist werkende lambda sonde kan je katalysator stuk maken. Tevens zal het verbruik omhoog gaan.
Van binnen de de sensor hol, via kleine gaatjes kan er lucht (lees zuurstof) naar binnen komen. Op deze manier kunnen er metingen verricht worden en wordt het motormanagement voorzien van informatie.
In de uitlaat heb je te maken met rijke of arme uitlaatgassen. Rijke uitlaatgassen = geen zuurstof, arme uitlaatgassen = wel zuurstof.
Dit lampje heeft een verzamelfunctie, het is mogelijk dat dit iets anders is. Echter als jij een andere (deels) open-uitlaat recent hebt gemonteerd is de kans erg groot dat het hierdoor komt. De CEL zal niet direct na montage gaan branden. Pas na een poosje rijden. Resetten van de ECU bij de dealer heeft geen zin. Het is een kwestie van tijd voordat de foutmelding terugkomt.
Een afwijking in de gemeten waardes door de sonde kunnen het motormanagementsysteem nadelig beïnvloedden. Het motormanagement zal zelf een oplossing proberen te vinden door
1) Mengsel aan te passen
2) Openingstijd injector(en)
3) Stationair toerental aan te passen.
Door het softwarematig aanpassen van het ECU kan de foutmelding worden uitgeschakeld. Voor de betere tuner is dit een koud kunstje. Op de 2e lambda sensor wordt een meter gezet. Via een 'rolling dyno', oftewel gewoon rijden, begint het fine tunen spel.
Afhankelijk hoeveel iemand uit zijn auto wil persen wordt de nieuwe mapping opgeslagen. De lambdasonde melding (CEL) zal niet meer getoond worden door een foutmelding van de lambda. In het ECU wordt de lambda-sonde altijd als 'werkend' herkent. Zonder dat dit nadelige gevolgen heeft.