Probleem van conventionele luchtfilters is dat deze tijdens warm weer 'vuile' lucht aanzuigen. Dit is afkomstig van de hitte dat motorblok afgeeft.
Voor een rood stoplicht zuigt het filter alleen warme lucht aan. Zodra de auto weer rijwind heeft kan het filter weer optimaal zijn werk doen.
Warme lucht bevat minder zuurstof dan koude lucht.
Minder zuurstof in de lucht houdt in dat er geen optimale verbranding plaatsvindt in de motor.
Gevolg: juist minder vermogen en meer verbruik.
Filters worden dan ook vaak voor in het motorruimte geplaatst. Daar is er een optimale aanvoer van koude lucht én het minste stralingswarmte van het motorblok.
Soms bestaat het fabrieks af koude luchttoevoer systeem uit delen. Het voorste deel, vaak in de buurt van de voorbumper of grille, kun je gebruiken om de rijwind richting de 'conventionele' luchtfilter te sturen.
Een van de beste merken van 'conventionele' sportfilters is KNN. Om te voorkomen dat warme lucht bij het filter komt heeft KNN een kit met een hitteschild.
Het filter wordt afgeschermd door kunststof delen. Dit helpt uiteraard iets. Maar het is nog steeds niet ideaal. De Green Storm lost dit probleem effectief op.
In plaats van slechts gedeeltelijke afscherming gaat de Green Twister een stap verder. De naam vermoed dat er een propeller in verwerkt zit maar dat is niet zo. B ijkomend voordeel is dat de er minder er kans op vervuiling van het filter bestaat. Bij een 'vrije' openluchtfilter, zie plaatje hier boven, kan er viezigheid, vet en olie op het filter komen. Ook hier heeft de Storm Green Filter geen last van.
Het is zaak de koude lucht buis zo kort mogelijk te houden. Probeer ook zo min mogelijk bochten te maken. Hierdoor kan de koude lucht optimaal het filter bereiken.
Als je toch bochten dient te maken, zorg dan dat deze vloeiend zijn. Ook dit zorgt ervoor dat de koude lucht het beste en het snelst bij het filter kan komen.
Nadat het standaard luchtlifter verwijderd is, sluit je de Green op de standaard lucht filterslang aan van het motorblok. Het 6-traps aansluitstuk (65 t/m 85mm) maakt montage op elke auto mogelijk. Of je gebruikt de meegeleverde slang. Daarna sluit je de meegeleverde flexibele Green Storm koude lucht buis aan op de kop van het luchtfilter. De Twister is leverbaar in zwart, zilver, titaan en carbon.
Het gehele filter wordt afgesloten door een volledig afgesloten hitteschild. Het is een compleet gesloten luchtfilter systeem. Hierdoor ontstaan er twee hele grote voordelen:
1) Het filter kan geen warme lucht meer aanzuigen
2) Het filter krijgt 100% koude lucht direct aangevoerd.