Laten we allereerst een de wettelijke eisen aan het uitlaat systeem bekijken. Onderstaande uitlaat eisen staat in de Wegenverkeerswet. Voor de liefhebber: Artikel 5.2.11.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes.
2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn.
3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement. Deze meting wordt, bij elk nieuw type auto, door de overheid verricht.
Daarna wordt het geluidsniveau niet meer gecontroleerd, ook niet bij de verplichte APK keuring. Let op: Als je compleet 'open' rijd, d.w.z. dat er geen katalysator(en) meer aanwezig zijn (is eigenlijk verboden) dan heb je kans dat je niet meer door de Vier gassen test bij de APK komt.
Bewaar dan de standaard centre pipe met katalysator erin. Dan vormt de APK geen probleem als het goed is. Voor het keuren wordt de centre pipe gemonteerd en daarna kan de sportvariant weer terug gemonteerd worden.
Vier-gastest
Auto's met katalysator die na 1992 op kenteken zijn gezet zijn worden tijdens de APK keuring aan een viergastest onderworpen.
De samenstelling van de uitlaatgassen wordt dan gemeten. Doel is om te controleren de katalysator(en) en lambdasonde hun werk nog goed doen. Lees schadelijke uitlaatgassen worden gefilterd. Probleemloos door de keuring komen, met zonder aan performance in te leveren? Dan is een sport katalysator wat voor jou.
Bewaar de middendemper van je uitlaat. Hier zit fabrieks af ook een katalysator in. Voor het APK keuren laat je deze monteren.
Als het goed is kom je dan tijdens de keuring door de vier-gastest. Na de keuring vraag je aan de monteur of hij de open variant weer monteert. Klaar is Kees.
Voor een geldige meting zijn is nl. o.a. een gekalibreerde geluidsniveaumeter, niet teveel achtergrondlawaai, warme motor een stilstaande auto vereist.
Een enkele keer heeft de Verkeerspolitie van het KLPD een opstelling gemaakt die aan bovenstaande meting eisen voldoet.
Als je dan teveel uitlaatgeluid produceert kan je kentekenbewijs of kentekencard worden ingevorderd. Als je met een ijverige diender te maken hebt kun je vanaf dat moment direct ridder te voet worden.
Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt. Er wordt simpelweg niet getoetst op geluidniveau. Dit komt doordat een meting nogal arbeidsintensief is, en er aan zeer strikte meet eisen voldaan dient te worden.
Vanaf dat moment mag er dus niet meer verder rijden op de openbare weg. Op grond van het vermoeden dan een auto niet voldoet aan het voertuigregelement kan een politie agent je papieren kunnen innemen. Blijf dus aardig & begripzaam, kan je echt een hoop ellende besparen!
De boete voor te hard uitlaatgeluid is een kleine € 90. In het ergste geval moet je voor een geluidstest naar 't testcentrum Lelystad. Maar in 99% van de gevallen is nacontrole op het politiebureau voldoende.
Als je dan binnen een bepaalde periode (meestal 28 dagen) de fout hersteld en je komt door de nacontrole bij de politie ontvang je het kentekenbewijs of je kentekencard weer terug. Uitlaat geluid verminderen gaat supersnel via een zogenaamde 'DB killer'.
Als het mee zit en je monteert de db-killer ter plekke kan het een boete schelen. Hangt af hoe de pet van de diender staat. Daarnaast kun je verder rijden, mits het geluid teruggebracht wordt naar een acceptabel niveau natuurlijk...
Een DB killer is een 'plug and play' extra demper van je tuning-uitlaat die je op het laatste gedeelte van een uitlaat kunt schroeven.
Het zal het uitlaatgeluid behoorlijk dempen bij het toerental wat op het typeplaatje van de motor staat.
Doorgaans is dat ongeveer de helft van het aantal toeren voordat maximaal vermogen bereikt wordt. Zeg maar waar het 'rode gebied' van de toerenteller.
De DB killer is een middenweg tussen acceptabel (volgens de wet) en vermogen. Naast het geluidsniveau 'kilt' het ook vermogen. De uitlaatgassen luchtstroom wordt tegengewerkt. Minder goede flow = minder vermogen. Via boutjes wordt de silencer aan de binnenkant van de einddemper vastgeschroefd.