Home Motor Tuning Luchtmassameter

Luchtmassameter: meet beademing van je motor

Een Luchtmassameter is een sensor aan het eind van het luchtfilterhuis. De hoeveelheid aangezogen lucht wordt gemeten, hierna wordt er bepaald hoeveel benzine er in de cilinders wordt gespoten.



Luchtmassameter

Een luchtmassameter is een sensor in de vorm van een hittedraad bevindt zich in de luchtbuis. Via de aangezogen lucht (rijwind) wordt er gemeten wat de temperatuur van de passerende lucht is. 

Het hittedraad geeft vervolgens aan de ECU door hoeveel benzine er ingespoten dient te worden. Als de sensor te weinig lucht meet, zal er te weinig brandstof in worden gespoten, en loopt de motor arm. Brandstof dient naast ontbranding ook voor koeling.   
luchtmassameter
Luchtmassameter bevindt zich in de luchtfiller buis.


Koude lucht

De MAF sensor wordt op een constante temperatuur gehouden. Afhankelijk van de buitentemperatuur en de snelheid van een auto wordt de sensor afgekoeld.

Als er meer koude lucht langs de sensor gaat koelt de sensor (draad) en is er meer stroom nodig om het draad op een constante temperatuur te houden.

Stroomhoeveelheid

Aan de hand van de verbruikte stroomhoeveelheid weet het ECU hoeveel lucht er ingezogen wordt.

Daarna wordt de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten. De geringste afwijkingen kunnen van grote invloed zijn op de handelswijze in het motormanagementsysteem.

De spanning op de sensor in luchtmassameters is 12 volt. Afhankelijk van het merk en type bedraagt de spanning van het afgegeven signaal van de sensor.

luchtmassa-meter
Het 'peilstokje' oftwel sensor meet de lucht.
1. Contact aan, geen luchtstroom: 0,2 - 1,5 volt.
2. Stationair draaiende motor: 1,5 - 3,0 volt.

Luchtmassa meter meet

1) Hoeveelheid ingespoten brandstof
2) Ontstekingsmoment
3) Actiefkoolstofklep
4) Stationair toerental

Het is aan te raden de LMM uit te (laten) lezen als de auto aan het rijden is. Op deze manier kun je tijdens arbeid controleren of de juiste waardes al dan niet worden gehaald. Een stationair lopende auto heeft immers (te) weinig rijwind. En dat is nodig om te goed te testen.

Luchtmassameter reinigen? Na gelang van tijd zal de luchtstroom de (MAF=mass air flow meter) sensor vervuilen. De prestaties van je auto zullen minder worden.

Herkenningspunten zijn een stotterende auto, onregelmatig stationair toerental en inhouden bij gas geven. Je kunt de sensor eenvoudig demonteren en een schoonmaakbeurt geven.

luchtmassa-sensor
Direct na het standaard luchtfilterhuis gemonteerd.

Gevoellig!

De vraag is echter of je dat wilt. Het is een uiterst gevoelig apparaatje. Er is niet echt een speciaal middeltje voor.

Niet aan de raden

Dan worden er vaak remmenreiniger of pure alcohol. Het overgrote deel van dit soort schoonmaak acties resulteert juist in een nog slechter functionerende sensor!

Gevolgen

Het is goed mogelijk dat er na het schoonmaken er nog wat schoonmaakmiddel achterblijft
op het hittedraad of hittefilm.


Door de constante verwarming kan dat dan verbranden. Gevolg is dat de sensor kan beschadigen. Het is ook mogelijk dat er door door de achtergebleven reinigingsmiddel een temperatuur isolerende werking kan gaan optreden.



Minder koeling

Hierdoor koelt de sensor niet snel genoeg. Gevolg is dat er minder stroom nodig het sensortje op temperatuur te houden. Hierdoor denkt de ECU dat er minder lucht in de motor komt, en zal dus minder benzine gaan inspuiten. De motor gaat 'arm lopen' dit is superslecht voor je blok. Meer info bij bosch.nl.



Bij dieselmotoren wordt de LMM gebruikt voor het aansturen van de EGR klep. 


De functie van een EGT klep is de verbrandingstemperatuur zoveel mogelijk naar beneden te te krijgen, hierdoor neemt de uitstoot af. En dat is weer gunstig voor het milieu.

" luchtmassameters waren eerst uitgevoerd met een hittedraadje. Dit werd later vervangen door een hittefilm. Een draadje is te kwetsbaar. "

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier

Ook leuk
Anti lag systeem (ALS) Anti lag systeem : vlammen en knallen uit de uitlaat !
Carter filter Een carter ontluchtings filter: alle beetjes helpen!
Vliegwiel Vliegwiel: lichter vliegwiel verbetert acceleratie
Turbo whistler Turbo fluit kopen? De turbo whistle maakt 't gave geluid!
Hitteschild einddemper Hitteschild uitlaat - alleen voor de looks? Of toch ook...

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl