De MAF sensor wordt op een constante temperatuur gehouden. Afhankelijk van de buitentemperatuur en de snelheid van een auto wordt de sensor afgekoeld.
Als er meer koude lucht langs de sensor gaat koelt de sensor (draad) en is er meer stroom nodig om het draad op een constante temperatuur te houden.
Aan de hand van de verbruikte stroomhoeveelheid weet het ECU hoeveel lucht er ingezogen wordt.
Daarna wordt de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten. De geringste afwijkingen kunnen van grote invloed zijn op de handelswijze in het motormanagementsysteem.
De spanning op de sensor in luchtmassameters is 12 volt. Afhankelijk van het merk en type bedraagt de spanning van het afgegeven signaal van de sensor.
1) Hoeveelheid ingespoten brandstof
2) Ontstekingsmoment
3) Actiefkoolstofklep
4) Stationair toerental
Het is aan te raden de LMM uit te (laten) lezen als de auto aan het rijden is. Op deze manier kun je tijdens arbeid controleren of de juiste waardes al dan niet worden gehaald. Een stationair lopende auto heeft immers (te) weinig rijwind. En dat is nodig om te goed te testen.
Luchtmassameter reinigen? Na gelang van tijd zal de luchtstroom de (MAF=mass air flow meter) sensor vervuilen. De prestaties van je auto zullen minder worden.
Herkenningspunten zijn een stotterende auto, onregelmatig stationair toerental en inhouden bij gas geven. Je kunt de sensor eenvoudig demonteren en een schoonmaakbeurt geven.
De vraag is echter of je dat wilt. Het is een uiterst gevoelig apparaatje. Er is niet echt een speciaal middeltje voor.
Dan worden er vaak remmenreiniger of pure alcohol. Het overgrote deel van dit soort schoonmaak acties resulteert juist in een nog slechter functionerende sensor!
Gevolgen
Het is goed mogelijk dat er na het schoonmaken er nog wat schoonmaakmiddel achterblijft
op het hittedraad of hittefilm.
Door de constante verwarming kan dat dan verbranden. Gevolg is dat de sensor kan beschadigen. Het is ook mogelijk dat er door door de achtergebleven reinigingsmiddel een temperatuur isolerende werking kan gaan optreden.
Hierdoor koelt de sensor niet snel genoeg. Gevolg is dat er minder stroom nodig het sensortje op temperatuur te houden. Hierdoor denkt de ECU dat er minder lucht in de motor komt, en zal dus minder benzine gaan inspuiten. De motor gaat 'arm lopen' dit is superslecht voor je blok. Meer info bij bosch.nl.
Bij dieselmotoren wordt de LMM gebruikt voor het aansturen van de EGR klep.
De functie van een EGT klep is de verbrandingstemperatuur zoveel mogelijk naar beneden te te krijgen, hierdoor neemt de uitstoot af. En dat is weer gunstig voor het milieu.