Bandenijzers vormen een vast onderdeel van het gereedschap pakket van de hobby sleutelaar. Dit multifunctionele stuk autogereedschap gaat je zeker vaker van pas komen.
Ze zijn zeer zeker te vinden bij de bandenwissel bedrijven. Als het sleutelen aan auto's je hobby is, of je wilt maximaal flexibel zijn schaf je een set aan.
Geen wonder dat bandenijzers populair zijn bij 4x4 rijders. En dan hebben we het met name over de meer avontuurlijke bestuurders.
Ook mensen die aan circuit racen doen werken veelvuldig met dit gereedschap.
Als je maximaal flexibel wilt zijn als het gaat om het wisselen van een lekke autoband om dezelfde velg heb je een set in de werkplaats en/of op locatie.
Bandenijzers worden ook vaak gebruikt om bijvoorbeeld zware delen (motorblok) te positioneren. Maar ook als een monteur onder de autobrug een auto aan het beoordelen is 'prikt' hij geregeld met een banden-ijzer op plekken om te kijken of het niet verrot is of aan vervanging toe is.
1) Zorg dat alle lucht uit de band is. Markeer, bijvoorbeeld met een bandenstift, de buitenkant van de band waar het ventiel zit. Dan weet je precies waar je de band terug dient te monteren.
Twee redenen: in het heetst van de stijd kan je de band met de buitenkant naar binnen monteren. Als je de band niet op 'exact' dezelfde plek terugplaats bestaat de kans op onbalans in autoband
Als je een band van de velg gaat lichten doe je dit met beleid. Bandenijzers kunnen nl. op zeer veel druk op een specifieke plek op de binnenrand van de band uitoefenen. Mogelijk beschadigd de band daardoor met als gevolg dat deze niet meer luchtdicht is.
De ijzers van nu zijn goed lang gemaakt, dit komt de hefboomwerking ten goede. Er wordt meer kracht overgebracht en dus hoeft een monteur minder kracht te zetten. Ook de boogvorm aan het begin zorgt dat de hiel van de band minder beschadigd wordt en verkleint de kans op beschadigingen aan de binnenkant van de band zelf.
Gebruik nooit brute kracht bij het verwisselen van banden. Deze zou vrij gemakkelijk van de velg moeten glijden.
Is dit niet het geval doe je iets verkeerd. Waarschijnlijk is de tegenovergestelde kant van de band niet diep genoeg in de velg geschoven.