Voorals nog alleen op dure sportauto's als Bugatti en Ferrari.
Audi is bezig met haar duurdere auto's uit te voeren met dit soort remmerij, op termijn zal dit soort remmen zijn weg vinden naar elk automerk.
Vanoudsher loopt de tuningwereld voor op, dus ga er maar van uit dat je betaalbare sets binnen afzienbare tijd kunt kopen!
1) directer remgevoel aanspreekgedrag
2) Veel minder last van 'fading' (afname remvermogen)
3) Lichter dan stalen remschijven (bespaart brandstof)
4) Langere levensduur (ruim 200.000 km)
Dit resulteert in een algemene verbetering van de rijeigenschappen.
De slijtage van de keramische remschijven is in verhouding tot een metalen remschijf vele malen minder. De keranische remschijf is keihard.
Tijdens het remmen zullen er kleine stukjes metaal van de remschijf en remblokken slijten. Dit noemen we remstof of remslijpsel
Dit is dus het zwarte goedje wat op je remmen en (nog irritanter) op je velgen invreet. Als je dit niet regelmatig schoonmaakt zal dit gaan inwerken en kan het het op termijn behoorlijke schade aanbrengen.
Ferodo, ECB, Brembo zijn producenten van remblokken, per merk verschilt de hoeveelheid remstof en de bijbehorende negatieve werking op je remmerij en velgjes.
Keramische remmen bevatten veel minder metalen deeltjes en zullen daarom minder schadelijk zijn voor je remsysteem en velgen.
In de rode Keramische remblokken van EBC is Aramide, (Kevlar) verwerkt. Deze remblokken zijn niet de goedkoopste, maar er zitten geen metalen delen in waardoor je remschijven langer meegaan.
Het heeft globaal dezelfde voordelen als Carbon keramische remmen. Qua performance loopt het wel wat achter. Maar ook met Kevlar/Aramide remblokken remmen ga je gruwelijk in de ankers!
Ondergeschoven kindje zijn gevlochten remleidingen, deze zetten niet uit i.t.t. de ruberen varianten. Hierdoor krijg je een directer remgevoel in je pedaal.