Als je veel op het circuit rondrijdt of zo af en toe meedoet aan een dragrace, dan is het verstandig om een zo licht mogelijke auto te hebben. De Rotordisc remschijven zijn een stuk lichter dan de normale remschijven die je onder je auto vindt. Het gewicht kan per schijf kan met met 10 procent afnemen. In totaal zal dat ongeveer een besparing van 3 kilo zijn. In het kader van gewichtsreductie van een auto is elke kg er eentje.
Een geweldig voordeel van dit merk is dat ze zeer gemakkelijk aan te brengen zijn onder vrijwel elk type voertuig. De remblokken en remklauwen hoeven niet vervangen te worden, hoewel we dat wel aanraden als je echt veel power nodig hebt tijdens het racen. Rotordisc heeft voor elke personenauto wel een remschijf op voorraad. Zo niet, dan maken ze die voor jou op maat. Ook voor de zogenaamde 4x4's en de lichte bedrijfswagens zijn Rotordisc remschijven toepasbaar.
Een geweldig voordeel van dit merk is dat ze zeer gemakkelijk aan te brengen zijn onder vrijwel elk type voertuig. De remblokken en remklauwen hoeven niet vervangen te worden, hoewel we dat wel aanraden als je echt veel power nodig hebt tijdens het racen. Rotordisc heeft voor elke personenauto wel een remschijf op voorraad. Zo niet, dan maken ze die voor jou op maat. Ook voor de zogenaamde 4x4's en de lichte bedrijfswagens zijn Rotordisc remschijven toepasbaar.
Op zich zijn deze remschijven helemaal niet duur en met zo veel voordelen meer dan de moeite waard. Het is dan wel zo fijn dat ze ook langer meegaan dan normale remschijven. De standaard schijven kunnen bij stevig gebruik nog wel eens haarscheurtjes gaan vertonen en dat leidt onherroepelijk tot scheuren en echt grote remproblemen. Normale remschijven zijn meestal gemaakt van staal en daarmee loop je een verhoogde kans op roestvorming.
De Rotordisc remschijven bestaan uit hoogwaardig materiaal; ze zijn unichroom verzinkt waarmee roest kan worden voorkomen aan de oppervlakte. Zink vormt namelijk met zuurstof of water een oxidelaag aan de buitenkant waardoor het zink en het onderliggende staal niet meer met zuurstof in aanraking kan komen. Zo gaan de remschijven lang mee, blijven ze mooi schoon en ook nog eens roestvrij.
Natuurlijk wil je in het oog springende remschijven hebben. Vooral voor de tuners en de drifters zijn deze Rotordisc remschijven dan ook zeer de moeite waard. Niet alleen verhogen ze de prestaties van het remmen, ook zien ze er dankzij het roterende blad en het authentieke rood van de remklauwen zeer origineel uit. Je creëert hiermee een eigen look waarmee je vele andere tuners en drifters ongetwijfeld de loef mee zult afsteken.
De Rotordisc bevat 8 groeven waarmee de frictie enorm verhoogd wordt. Frictie is de weerstand die je ondervindt als je ergens langs strijkt. Dus in dit geval de remblokken tegen de remschijven. Door die verhoogde frictie zal de remvertraging bevorderd worden en zal je simpelweg sneller tot stilstand komen. Door de vormgeving van de remschijven is er een betere afvoer van water en gassen die ontstaan tijdens het remmen.
• ze zorgen voor een abrupte en keiharde vertraging en dat is op een circuit toch wel noodzakelijk;
• zoals we hierboven al beschreven leidt een goede warmteafvoer en een goede waterafvoer tot een langer leven van je remschijven. Dankzij de rotorbladen ben je er van verzekerd dat de stoppers goed worden gekoeld;
• ze zijn niet dikker dan standaardmodellen. Hierdoor kan je ze dus rustig zelf installeren en heb je geen andere bijkomstige materialen of vakkennis nodig.
Het wordt aanbevolen de Rotordisc schijven te combineren met Ferodo remblokken, idealiter monteer je in iedergeval kwalitatief goede (voor sportgebruik) remblokken. Dan realiseer je een optimale rem performance en levensduur van de remschijf. Natuurlijk kunnen ook de bestaande blokken gebruikt worden.