Home Auto styling Rolkooien

Gelaste rolkooi of een schroefkooi? De voors en tegens

Veiligheid bij autosport is nummer één. Of je nou rally rijdt, sprint, drift of circuit rijdt. Veiligheid begint met een goed functionerende auto en een helm.  Je zal echter al snel alles uit de auto en jezelf willen halen. Met als gevolg dat je op of over de grens zult gaan. Dan is een rolkooi als veiligheid(snet) geen gek idee. Welke soorten rolkooien zijn er en hoe onderscheidt je de 'muizenvallen' van het echte werk is de vraag van vandaag!


Wat is een rolkooi?


Een rolkooi is niet meer dan een reeks aan elkaar vastzittende dikke buizen aan de binnenkant van de auto achteraf die meestal achteraf is ingebouwd. Een rolkooi begint rond het dashboard (A-stijl), loopt door tot net onder het dak en eindigt waar de achterbank zich bevindt, bij de achterwielen. Van links naar rechts en in het midden (B-stijl) zijn er dan ook nog buizen.

Goedgekeurde rolkooi
The best there is: gelaste door FIA goedgekeurde rolkooi

 

Wat is een goede rolkooi?

Een goede rolkooi valt of staat met hoe het werk gedaan is, met wat voor materiaal, hoe de bevestiging is gedaan en het ontwerp. Een rolkooi is hoofdzakelijk bedoeld voor je veiligheid (omrollen).

Een bijkomend voordeel is de sterk toegenomen stijfheid van de koets. Met andere woorden, je kan sneller door de bocht. Dit compenseert enigzins de gewichtstoename van de auto door de kooi.



Las of schroef rolkooi

Wil je een volledige rolkooi dan moet je de keuze maken uit twee soorten: een gelaste rolkooi of een schroefkooi. Een laskooi wordt geheel uit aan elkaar gelaste buizen vastgelast aan het chassis. Custom made, op basis van jouw wensen. Je kan het zo simpel of uitgebreid maken als je wilt en je budget toelaat.

Rolkooi foto
Gelaste rolkooi geniet de voorkeur

Het doorlassen naar de veerpoten voor geeft bijvoorbeeld weer meer stijfheid. Doe je mee aan wedstrijden, dan zit je vast aan het regelement van de organisatie zoals bijvoorbeeld de FIA. Let op dat je een laskooi bij een erkend bedrijf doet indien je een FIA keur wilt. Simpelweg gezegd is een laskooi uiteindelijk stijver dan een kooi die uit schroefverbindingen bestaat.

Een schroefkooi koop je meestal kant en klaar. Deze moet dan vastgebout worden aan het chassis, wat dan ook meteen het voordeel en het nadeel is ten opzichte van een laskooi. De bevestiging door bouten geeft meer speling en beweging dan bij een goed vastgelaste rolkooi. Daarnaast zie je veel schroefkooien die niet door het dashboard heen gaan (bij de A-stijl) maar in een verticale bocht ervoor.

Dit en het schroeven zijn vooral de redenen voor minder stijfheid ten opzichte van een laskooi.  De voordelen van een schroefkooi is dat je niet persé de auto hoeft te strippen wat wel het geval is bij een laskooi. Daarnaast is het mogelijk een schroefkooi mee te nemen naar je volgende auto mist deze daar in past.


Ontwerp, materiaalkeuze, bevestiging en gewicht.

Meer buizen aan elkaar is niet altijd beter. Juist of de buizen één op één aan elkaar sluiten, en niet net ernaast maakt voor de sterkte van de rolkooi veel uit. Qua dikte wordt meestal tussen de 40-45mm en soms richting de 60mm gehanteerd. Gebruikelijke materialen voor een rolkooi zijn chro mo staal. Het laswerk moet helemaal 'afgelast' zijn en niet alleen met puntlassen vastgezet worden. Qua gewicht van een kooi moet je snel denken aan 35-50 kilo en meer als je sterk uitgebreide kooi.

Rolkooi in auto monteren
Tel maar 30+ kilo bij het autogewicht op na montage.

 

De dagelijkse praktijk

uiten de acrobatiek die jij en je passagier moeten hebben om in een auto met een volledige rolkooi te kunnen stappen, kleven er nog een aantal nadelen aan een kooi in het dagelijks verkeer. Je auto is weliswaar steviger dan ooit maar je hoofd niet. Tenzij je dagelijks met een helm oprijdt loopt je een risico dat je bij een ongeluk je rolkooi aan het koppen bent. Dan helpt schuimrubber rondom de kooi niet meer

Indien je een laskooi hebt zal  de auto al gestript zijn van binnen, samen met kuipstoelen, vier puntsgordels, harder onderstel en aangepaste uitlaat. Dit allemaal maakt de circuitauto lawaaierig niet allen van buiten maar juist ook van binnen. Kortom minder comfortabel.


Wat vindt de APK meester?


Die vindt het wellicht prachtig of niet. Wat voor jou uiteindelijk uitmaakt is dat een rolkooi geen APK controlepunt is. Let wel op dat als je nietverstelbare kuipstoelen in de auto hebt, meestal bij een rolkooi, dat je achterbank eruit is. Ander punt is dat een wegtoegelate auto altijd een ontwaseming moet hebben, let op de kachel dus. 


Alternatieven

Een rolbeugel, ook wel een halve kooi, is te overwegen als je wel meer veiligheid wil zonder heel veel in dagelijkse praktijk te hoeven inleveren. 
"

Als je veilgheid hoog in het vaandel hebt staan is een rolkooi een must,

"

Bij een rolbeugel heb je namelijk alleen buizen achter je stoelen die doorlopen naar de achterste veerpoten. Let ook hierop dat deze goed worden afgelast of vastgebout. Enige speling tussen de bouten en het chassis is misschien niet altijd te voorkomen maar zo min mogelijk is wenselijk. Wil je alleen een bevestiging hebben voor je vierpuntsgordels dan is een harnessbar nog te overwegen.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Gordels
Autogordel informatie, overzicht van autoriemen en racegordels
Buitenspiegels
Buitenspiegel - instellen buitenspiegels van auto
Gordelhoes
gordelhoes - voorkomt schuren van gordel in de nek
Life hammer
Veligheids hammer kan je leven redden
Brake alert
Brake Alert - het derde remlicht dat echt laat zien hoe hard je remt
Meer
Alle Veiligheidstips artikelen lees je hier
Ook leuk
Kleppendeksel Geef je kleppendeksel een kleurtje
Oliedoppen Vervang standaard oliedop voor een alu-versie
Dakantenne auto Dakantenne - goede ontvangst en goede sier
Bumperlip Bumperlip: finishing touch voor op de voorbumper
Booskijkers Booskijkers op koplampen monteren

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl