Veiligheid bij autosport is nummer één. Of je nou rally rijdt, sprint, drift of circuit rijdt. Veiligheid begint met een goed functionerende auto en een helm. Je zal echter al snel alles uit de auto en jezelf willen halen. Met als gevolg dat je op of over de grens zult gaan. Dan is een rolkooi als veiligheid(snet) geen gek idee. Welke soorten rolkooien zijn er en hoe onderscheidt je de 'muizenvallen' van het echte werk is de vraag van vandaag!
Een goede rolkooi valt of staat met hoe het werk gedaan is, met wat voor materiaal, hoe de bevestiging is gedaan en het ontwerp. Een rolkooi is hoofdzakelijk bedoeld voor je veiligheid (omrollen).
Een bijkomend voordeel is de sterk toegenomen stijfheid van de koets. Met andere woorden, je kan sneller door de bocht. Dit compenseert enigzins de gewichtstoename van de auto door de kooi.
Het doorlassen naar de veerpoten voor geeft bijvoorbeeld weer meer stijfheid. Doe je mee aan wedstrijden, dan zit je vast aan het regelement van de organisatie zoals bijvoorbeeld de FIA. Let op dat je een laskooi bij een erkend bedrijf doet indien je een FIA keur wilt. Simpelweg gezegd is een laskooi uiteindelijk stijver dan een kooi die uit schroefverbindingen bestaat.
Een schroefkooi koop je meestal kant en klaar. Deze moet dan vastgebout worden aan het chassis, wat dan ook meteen het voordeel en het nadeel is ten opzichte van een laskooi. De bevestiging door bouten geeft meer speling en beweging dan bij een goed vastgelaste rolkooi. Daarnaast zie je veel schroefkooien die niet door het dashboard heen gaan (bij de A-stijl) maar in een verticale bocht ervoor.
Dit en het schroeven zijn vooral de redenen voor minder stijfheid ten opzichte van een laskooi. De voordelen van een schroefkooi is dat je niet persé de auto hoeft te strippen wat wel het geval is bij een laskooi. Daarnaast is het mogelijk een schroefkooi mee te nemen naar je volgende auto mist deze daar in past.
Meer buizen aan elkaar is niet altijd beter. Juist of de buizen één op één aan elkaar sluiten, en niet net ernaast maakt voor de sterkte van de rolkooi veel uit. Qua dikte wordt meestal tussen de 40-45mm en soms richting de 60mm gehanteerd. Gebruikelijke materialen voor een rolkooi zijn chro mo staal. Het laswerk moet helemaal 'afgelast' zijn en niet alleen met puntlassen vastgezet worden. Qua gewicht van een kooi moet je snel denken aan 35-50 kilo en meer als je sterk uitgebreide kooi.
uiten de acrobatiek die jij en je passagier moeten hebben om in een auto met een volledige rolkooi te kunnen stappen, kleven er nog een aantal nadelen aan een kooi in het dagelijks verkeer. Je auto is weliswaar steviger dan ooit maar je hoofd niet. Tenzij je dagelijks met een helm oprijdt loopt je een risico dat je bij een ongeluk je rolkooi aan het koppen bent. Dan helpt schuimrubber rondom de kooi niet meer
Indien je een laskooi hebt zal de auto al gestript zijn van binnen, samen met kuipstoelen, vier puntsgordels, harder onderstel en aangepaste uitlaat. Dit allemaal maakt de circuitauto lawaaierig niet allen van buiten maar juist ook van binnen. Kortom minder comfortabel.
Die vindt het wellicht prachtig of niet. Wat voor jou uiteindelijk uitmaakt is dat een rolkooi geen APK controlepunt is. Let wel op dat als je nietverstelbare kuipstoelen in de auto hebt, meestal bij een rolkooi, dat je achterbank eruit is. Ander punt is dat een wegtoegelate auto altijd een ontwaseming moet hebben, let op de kachel dus.
Als je veilgheid hoog in het vaandel hebt staan is een rolkooi een must,
"