Natuurlijk weet je dat als je gaat invoegen dat je eerst in de binnenspiegel kijkt. Daarna in de buitenspiegel.
En voordat je daadwerkelijk van rijbaan gaat verwisselen je nog even over je schouder kijkt. Zo heb je het tijdens afrijden gedaan. En nu?
Als je de buitenspiegels goed hebt ingesteld kun je rondom de auto kijken. Een correct afgestelde binnenspiegel zorgt voor het beste zicht achter je bolide.
Maar hoe stel je alle autospiegels nu zo af dat je 'alles' ziet? En met 'alles' bedoelen we de overige verkeersdeelnemers in de ruimste zin van het woord. We leggen het je uit.
Dode hoek situatie
Als je de linker spiegel niet ver genoeg naar links kunt draaien kun je te maken krijgen met een dode hoek situatie. Een gedeelte van de omgeving is dan niet goed zichtbaar in de spiegel.
Daarom kijk je altijd vóór het links afslaan, of het wisselen van rijbaan of invoegen altijd nog eens over je linkerschouder. Zo heb je het ook geleerd tijdens rijlessen, doe dit altijd!
Rechter buitenspiegel
Draai de rechter buitenspiegel dusdanig naar recht tot je de rand van je auto blijft zien. Ook hier dient de horizon voor 3/4 zichtbaar te zijn in de spiegel. Dit is de beste positie voor de rechtse spiegel.
Ook wel achteruitkijkspiegel genoemd. Plaats je zodat de linkerkant van het achterraam gelijk is met het linkergedeelte van de binnenspiegel. De onderkant van het achterraam valt samen met de onderkant van de binnenspiegel.
De dode hoek in de rechter spiegel is veel groter dan de in de linkerspiegel. Het is hier dus nog belangrijker over de rechterschouder te kijken bij rijbaan verwisselen, invoegen en afslaan. Als je met een caravan achter de auto rijdt is het helemaal extra opletten, check onze caravanspiegel special maar eens.
Dode hoek
De dode hoek in een autospiegel is het gebied die een bestuurder vanuit de auto niet kan waarnemen. Met name het gebied naast de auto aan de passagierskant is niet altijd goed te zien bij slecht afgestelde autospiegels. Afslaan Met name bij het afslaan kunnen er dan ongelukken ontstaan. Vooral vrachtwagens hebben een grote dode hoek.