Home Veiligheidstips Gordels

Autogordels: meerpuntsgordel of standaard autoriem?

Er zijn diverse gradaties autogordel typen, iedereen kent de standaard driepuntsgordels. Dikke kans dat deze ook in jouw auto zit. Er zijn ook meerpunts gordels. Dat zijn dan vier-, vijf of zelfs zespuntsgordels. Op deze pagina bespreken we de voor en nadelen van alle autoriemen.

Welke autogordel?


Als je begint aan het betere bochtenwerk schiet een een normale autostoel en standaard autogordels tekort. Je hebt behoorlijk wat bewegingsvrijheid Maar in een bocht is het juist van belang dat je goed vastzit zodat je optimaal controle over de auto kunt houden. Ook wil niet afhankelijk zijn van het automatisch blokker systeem van de standaard driepuntsgordel.

Ja, het is wat meer 'insnoer' werk maar daar staat tegenover dat de 'feeling' met de auto beter wordt. Niet praktisch voor in het boodschappen auto'tje. Maar onmisbaar -en soms verplicht- voor als je het circuit op gaat.

Vierpunts gordels
Meerpunts gordels geven de beste bescherming.

 

Race gordels

Wil je goed beschermt aan bijv. trackdays deelnemen is het dus aan te raden meerpunts gordels te monteren. Bij circuit racen is dit verplicht door de FIA. FIA goedgekeurde gordels zijn vaak vier,- of vijf,- of zes puntsgordels.

Driepuntsgordel

Een driepuntsgordel sportgordel heeft twee schouderbanden die samenkomen in één band.


Die band kun je achterin bevestigen op de plek waar de achtergordels zijn vastgezet. Of als je deze hebt, aan een rolkooi. Als de af en toe op circuits te vinden bemt montreer een degelijke set spotieve gordels en snoer jezelf goed vast in je stoel. Hetzelfde geldt ook voor vierpuntsgordels, alleen heb je daar te maken met twee banden, omdat de schouderbanden niet in één band samenkomen.

4 of 5 punts autoriemen

Autoriemen met meer dan vier montagepunten hebben extra straps. Deze lopen tussen de benen door. Bij een vijfpuntsgordels is dat er één en bij een zespuntsgordel lopen er twee banden tussen over de benen. Goede, FIA goedgekeurde stoelen, hebben een uitsparing tussen het zitvlak en het uiterste deel van de zitting. Hier kunnen degordelstraps worden doogevoerd.
4 punt gordel
Vierpunts gordel
5 punts gordel
Vijfpunts gordel
6 punts gordel
zespuntsgordels

Montage gordels

De banden van de riemen die over je schouders heen gaan moeten bij voorkeur recht naar achteren lopen. Eem hoek van maximaal 10 graden naar beneden is de limiet. Schouderbanden zijn nl. bedoelt om het lichaam in de voorwaartse beweging te beperken. Niet om je omlaag te drukken. Dat is nl. de taak van de heupbanden.

Sabelt autogordels
In auto's met een rolkooi is het makkelijker monteren.

 

Foute autoriem afstelling

Wanneer de schouderbanden meer dan 10 graden naar beneden lopen, kunnen deze tijdens een ongeluk het lichaam in elkaar drukken.

Stoelbout

De banden die over deheupen gaan kun je op de stoelbouten vastzetten. Vervang deoriginele stoelbout voor een oogbout waaraan je de banden vastzet.

Carrosserie aanpassen?

Een bout zomaar in de carrosserie draaien is zit veels te vast en zal uit het carrosserie getrokken worden bij een botsing. Hetzelfde geldt voor de bout waarmee je de evt. vijfde en zesde band vastzet. Bij een goede gordelset zitten de bouten erbij. Zoniet, draai er dan niet zomaar iets in, deze kunnen wellicht niet tegen de krachten die vrijkomen tijdens een crash en zullen dan breken. Het van essentieel dat de band altijd loodrecht op de bout is vastgezet. Is dit niet het geval trekken de banden zijwaarts aan de bouten, deze kunnen dan breken.
Autogordels
Gebruik enkel onderdelen specifiek voor de stoel.

Airbag gordel

Naast de good old driepuntsgordel zullen er op korte termijn auto's met een airbaggordel worden uitgerust. Dit type veiligheidsriem is een kruising tussen de traditionele gordel en een airbag. De gordel dient vooral hoofd,- borst- en nekletsel te voorkomen.

Bij een botsing wordt rondtom de gordel een smalle airbag opgeblazen. Daardoor wordt de kracht van de gordel op het lichaam verdeed over een 5x zo groot oppervlak dan bij normale autogordels. Vaak komt letsel bij ongevallen door de extreme krachten die de gordel op het lijf uitoefent.

Autoriemen tips 


De gordel werkt optimaal als hij strak zit. Zorg daarom dat je een dikke jas uit of open doet zodat de gordel strak om je lichaam zit. Zorg ook voor een goede zitpositie in de autostoel

Het heupgedeelte van de gordel kun je het beste zo laag mogelijk over je heupen laten lopen, om bij een botsing buikletsel te vermijden. Dat geldt ook en vooral bij zwangerschap. Gordel accessoires zijn er in diverse maten en soorten.

* Vervang de autogordel altijd na een ongeval, aanrijding of bij autoschade. Door de kracht die bij een botsing op een autogordel wordt uitgeoefend, is hij daarna niet meer veilig te gebruiken.

Stel ook je hoofdsteun goed af: De bovenkant van je hoofdsteun moet gelijk zijn aan de bovenkant van je hoofd. Anders loop je bij een botsing (vooral maar niet alleen bij een kop-staartbotsing) grote kans op een whiplash.

Wist je dat?

De gordel blijft de beste manier om levens te redden. Maar slechts 6 op 10 van de bestuurders en passagiers vooraan dragen hun veiligheidsgordel. Bovendien draagt minder dan de helft van de passagiers achterin een gordel. Gordel dragen dus!


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Buitenspiegels
Buitenspiegel - instellen buitenspiegels van auto
Rolkooien
Rolkooi typen - gelaste of toch een schroefkooi?
Gordelhoes
gordelhoes - voorkomt schuren van gordel in de nek
Life hammer
Veligheids hammer kan je leven redden
Brake alert
Brake Alert - het derde remlicht dat echt laat zien hoe hard je remt
Meer
Alle Veiligheidstips artikelen lees je hier
Ook leuk
Helmtassen Helmtas houdt je helm gaaf: helmtassen nader bekeken
Airco/climate control Informatie over auto airco & climate control
Resqme Resqme: beter dan de lifehammer of noodhamer
Brake alert Remwegverkorting van 4 meter bij 80km per uur!
Statische auto, schok van je auto? Schok van je auto? Statische auto voorkom je zo!

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl