Home Kuipstoelen Kuipstoelen

Kuipstoelen vs. sportstoelen: een gevoelskwestie!

Als je bezig bent je auto naar jouw persoonlijke smaak in te richten, dan mag je dat grote zachte ding waar je op zit natuurlijk niet vergeten. Die vervang je door een strakke sportstoel of kuipstoel. En omdat één sportstoel zo lullig staat, krijgt de passagier er ook een!


Kuipstoelen

Een kuipstoel is een zitplaats die de bestuurder of passagier goed op z'n plek houdt tijdens het accelereren of het maken van flinke bochten. Ideaal voor de die-hard autofan of circuitrijder, die niet van compromissen houdt. In een kuipstoel voel je je één met je auto. De kuipstoel heeft een vaste positie in een wagen en is niet echt verstelbaar: verstellen kan alleen als de stoel wordt losgeschroefd van het stoelframe. 

kuipstoelen
Zulke stoelen en gordels zien we graag!


Uitvoering

Kuipstoeltjes zijn lichtgewichten die veel zitsteun geven en een gemakkelijke instap bieden. Bovendien geven kuipstoelen de binnenkant van je wagen een superstrakke en sportieve uitstraling. 

Kuipstoelen kunnen bekleed zijn met stof of leer/vinyl. Er zijn kuipstoelen met een carbon geraamte en varianten met een polyester geraamte. De meest gekozen kleuren zijn zwart, rood, blauw, wit en grijs.




Kenmerken kuipstoelen:

- zijn ideaal voor de serieuze autofreak of circuitrijder
- geven het gevoel één te zijn met je wagen
- zijn niet echt verstelbaar
- geven je interieur een superstrakke look
- zijn minder praktisch in het dagelijks gebruik
- slede of frame nodig
- racegordels zijn noodzakelijk (gordels vastmaken zal langer duren!)
- In en uitstappen (veel) bewerkelijker

 

Instappen maar!?


Realiseer je wel dat, als je voor een kuipstoel gaat, het in,- en uitstappen een heel ander verhaal gaat worden. De veelal hoog opstaande randen aan de zijkant van de kuipstoel geven niet mee en je zult jezelf er letterlijk in moeten laten glijden. Ook het uitstappen zal bewerkelijker worden. Je zult jezelf eerst van een 4 of 6 punts gordels moeten losmaken, om vervolgens jezelf UIT de 'kuip' te tillen. De hoog opstaande randen van de stoel je dwingen je hiertoe. Oh ja, voor de liefhebbers van niet hands free bellers onder ons, als je de telefoon in je broekzak hebt zul je deze met geen mogelijkheid uit je zak krijgen als je eenmaal zit. Uitstappen is dan de enige optie.
 
 
 
Sportstoelen

Sportstoelen zijn ideaal voor mensen met een zeer sportieve rijstijl die op zoek zijn naar extra zijsteun en tegelijk hun interieur een sportieve look willen geven. De stevige zit geeft je meer controle over je wagen. Sportstoelen geven lekker veel steun, maar minder dan kuipstoelen.
 
Voordeel: sportstoelen geven je veel meer bewegingsvrijheid dan kuipstoelen, ze zijn verstelbaar en inzetbaar in elke auto. De sportstoel is een sportieve en praktische keuze: sportstoelen zijn wat handiger in het dagelijks gebruik dan kuipstoelen.
 
Sparco sportstoel
De gulden middenweg!

Kenmerken sportstoelen:

- zijn ideaal voor de sportieve rijder 
- geven je meer controle over je wagen
- zijn verstelbaar en inzetbaar in elke auto
- geven je interieur een sportieve look
- zijn de gulden middenweg tussen de standaard autostoel en de kuipstoel
- meestal is een universele slede wel nodig
- racegordels zijn niet noodzakelijk


Kiezen

Hierboven zijn de kenmerken van kuip- en sportstoelen voor je op een rijtje gezet. Kuipstoelen worden veelal gezien als goedkopere varianten van sportstoelen, maar dit is niet helemaal terecht. Er zijn zowel kuip- als sportstoelen verkrijgbaar voor een vriendelijke prijs: het is puur een kwestie van de verhouding tussen prijs en kwaliteit. 

Kuipstoelen monteren
Montage van kuipstoelen: slede of frame is nodig!


Formaat


Wie meer betaalt, zal stoeltjes krijgen die nét even wat beter, mooier of praktischer zijn. Verder is bij de keuze tussen sportstoelen en kuipstoelen het formaat van je auto van belang. Echte comfortabele sportstoelen zijn meestal groter, waardoor deze minder geschikt zijn voor de wat kleinere auto.

In welke shop je welke stoel ook koopt, denk voordat je op 'bestellen' klikt goed na over de gevolgen van je nieuwe aankoop.  


Gordels
 
De duurdere sportstoelen zijn meestal groter dan de standaard fabrieksstoelen, dus ga eerst eens na of ze wel in je auto passen. En of ze bij je auto interieur passen. Je originele autogordels zullen waarschijnlijk niet meer passen. Bij kuipstoelen heb je racegordels, maar in de meeste gevallen is dit ook bij sportstoelen aan te raden. 

Airbags

De bestuurder heeft bij een kuipstoel geen airbags, terwijl dit bij de fabrieksstoel wellicht wel zo was. Verder hebben veel rechter autostoelen in moderne auto's een airbag sensor, die registreert of de passagiersstoel bezet is. Vraag bij voorkeur aan een expert of hij deze sensor over wil zetten, om te voorkomen dat de airbag niet geactiveerd wordt als dat nodig is. Bepaal tot slot de ideale zitpositie in je nieuwe stoel, voordat je alles definitief vast gaat zetten.



Van voorbank tot kuipstoel

In de jaren vijftig en zestig maakten de traditionele voor- en achterbank langzaam plaats voor de veel compactere kuipstoeltjes. Dit gebeurde het eerst bij de kleine Europese auto's, omdat kuipstoelen nu eenmaal minder ruimte innemen dan een bank over de gehele breedte van de auto. Deze verandering bracht ruimte voor een middenconsole (handig voor je spulletjes). 


Bovendien: op de plek in het midden van de driepersoons bank kon toch al niemand zitten vanwege de aanwezig- heid van de versnellingspook en de handrem. 

De eerste kuipstoelen werden gemaakt door Colin Folwell, die in 1963 in de VS het bedrijf Corbeau Seats oprichtte. Kuipstoeltjes werden in eerste instantie vooral gemaakt voor sportieve, Europese tweezitters. Maar tegenwoordig zijn alle snelle bolides standaard uitgerust met kuipstoelen. Racewagen hebben meestal slechts één kuipstoel: voor de bestuurder.

De overtreffende trap: een F1 stoel

Net als een maatpak is een F1 stoel maatwerk. Elke coureur zal het 'seatfitting' proces moeten doorlopen. Het aanmeten van zo een stoel is niet met een paar uur gedaan. Het is natuurlijk van essentieel belang dat een coureur precies zit zoals hij zich lekker voelt. Maar hoe gaat zo een 'stoeltje schuimen' nou in zijn werking?


Carbon fiber

De coureur zal in een carbon fiber (extreem licht en sterk materiaal) stoel in de auto plaatsnemen. De coureur zit dan in een zak met epoxy, de zak neemt exact de vormen van de coureur aan, na een uurtje is de zak keihard. Deze 'vingerafdruk' van de coureur wordt vervolgens gescand in een CAD, computer animated design, en aangepast om het uiteindelijk allemaal passend te maken in de auto. Daarna worden er een definitieve carbon fiber mal gemaakt en er zullen enkele stoelen gemaakt worden.


Extreme rijpositie


De stoel is ultra dun, slechts enkele millimeters dik en is gemaakt van carbon fiber. Hier en daar wordt er soms wat absorberend materiaal gebruikt om de werkplek van de coureur wat comfortabeler te maken. Vaak worden de stoelen echter compleet kaal gelaten, onnodig gewicht is niet wenselijk.

Aan de stoel zitten hijsbanden gemonteerd. In het geval van een ongeluk kan de coureur uit de auto getild worden terwijl het nog in de stoel zit. Dit wordt gedaan om mogelijk verdere verwondingen te voorkomen. De rijpositie is extreem gebogen, de schouders van de coureur zijn circa 50 cm van de grond en de voeten slechts 30 cm. De coureur ligt als het ware, alles voor een goede aerodynamica!


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Gordels
Autogordel informatie, overzicht van autoriemen en racegordels
Rolkooien
Rolkooi typen - gelaste of toch een schroefkooi?
Gordelhoes
gordelhoes - voorkomt schuren van gordel in de nek
Life hammer
Veligheids hammer kan je leven redden
Brake alert
Brake Alert - het derde remlicht dat echt laat zien hoe hard je remt
Meer
Alle Veiligheidstips artikelen lees je hier
Ook leuk
Middenarmsteun Middenarmsteun voor extra comfort
Autostoel instellen Zitpositie autostoel instellen: in 9 stappen zit je lekker
Hoofdsteun instellen Goed ingestelde hoofdsteunen voorkomt nekletsel
Kuipstoelen Kuipstoelen vs. sportstoelen: een gevoelskwestie!
Autostoel kussen 10 soorten auto kussens die het zitcomfort verhogen

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl