Beste caravanspiegel? Wij testen 4 typen hulpspiegels!
Het aanschaffen en monteren van caravanspiegels – of hulpspiegels – is voor veel caravanbezitters vanzelfsprekend. Wie met een caravan (of aanhanger!) achter de auto rijdt, wil tenslotte volledig zicht hebben op de rest van het verkeer. Maar hoe kies je de juiste spiegels en gelden er bepaalde eisen? Is een caravanspiegel eigenlijk verplicht? Je leest het hier! Caravanspiegels kopen kan bovendien in onze webshop.
Welke caravanspiegel kopen?
Heb je een caravan, vouwwagen of (andere) aanhanger en wil je op de meest veilige manier door het verkeer manoeuvreren? Dan is het belangrijk om je gezichtsveld zo groot mogelijk te maken. In elk geval tot het wettelijk verplichte blikveld. Dit kun je doen door een caravanspiegel – ook wel hulpspiegel genoemd – te monteren. Maar hoe doe je dat, de juiste caravanspiegel kopen? Welke spiegel is de beste keus voor jou?
Zicht is alles!
Regels caravanspiegels
Zijn er daarnaast (wettelijk) bepaalde dingen waar je rekening mee moet houden? We leggen het je in dit artikel haarfijn uit. Bovendien vertellen we je alles over: Je caravanspiegel afstellen, de juiste keuze maken uit de 4 soorten caravanspiegels en het verschil tussen bolle en vlakke spiegels. Naast de universele caravanspiegel onderscheiden we de volgende 4 soorten, die we in dit artikel stuk voor stuk de revue laten passeren: spatbordspiegels, deurspiegels, opzetspiegels en plakspiegels.
Wanneer caravanspiegels nodig?
Wanneer caravanspiegels nodig zijn, is een goede vraag om mee te beginnen. Dit is wettelijk bepaald. Het is volgens de wet noodzakelijk dat je gezichtsveld 'groot genoeg' is. Je moet voorbij je caravan kunnen kijken en je blikveld mag daarbij niet door de caravan worden onderbroken. Kun je niet ver genoeg kijken, dan heb je een of meerdere caravanspiegels nodig. Voor de goede orde: ook al spreken we hier over caravanspiegels, uiteraard kunnen deze extra autospiegels ook worden gebruikt wanneer je een vouwwagen of andere aanhanger achter de auto hebt. Want hoe we ze ook noemen, het gaat erom dat de hulpspiegels er in alle gevallen voor zorgen dat jij zo veilig mogelijk door het verkeer kunt manoeuvreren.
De soorten hulpspiegels uitgelegd
Naast universele caravanspiegels, die we verderop in de tekst uitvoeriger bespreken, kennen we nog vier soorten. Bovendien zijn er bolle of vlakke spiegels, waarover we je verderop ook meer vertellen.
1. Spatbordspiegels
De spatbordspiegel is een echte klassieker. Deze wordt gezien als de 'oudste' hulpspiegel, die tegenwoordig nauwelijks meer wordt gemaakt. Spatbordspiegels worden in de naad van je motorkap bevestigd met iets wat lijkt op een driepoot. Een van de pootjes wordt onder de wielkast vastgeklemd.
Voor- en nadelen
Spatbordspiegels kennen enkele nadelen, waaronder de kans op lakschade. Dit komt doordat de pootjes rechtstreeks op de lak worden geplaatst. Dit is echter op te lossen door stukjes van een fietsbinnenband vast te klemmen onder de pootjes. In sommige gevallen zit de raamstijl in de weg, waardoor je niet zo makkelijk goed in de spiegel kunt kijken.
Vroeger, voordat de spatbordspiegel van kunststof gemaakt werd, was hij minder gevoelig voor trillingen dan nu. Oftewel, door het zachtere materiaal is hij nu wat gevoeliger voor trillingen. Een voordeel is dat de spiegels niet heel moeilijk te plaatsen zijn, maar een nadeel is dat ze niet vanuit de auto verstelbaar zijn. Daarnaast passen ze niet op auto’s die een overhangende motorkap hebben. Wel handig is dat je er in kunt kijken zonder met je hoofd te draaien.
2. Deurspiegels
De deurspiegel zou je als opvolger van de spatbordspiegel kunnen zien. Met deze variant zou het lastige verstellen van zijn voorganger opgelost moeten zijn. Zoals de naam zegt, wordt deze hulpspiegel op de deur gemonteerd. Hij steunt op het rubber van het raam.
Voor- en nadelen
Dit heeft meteen als nadeel dat er in de buurt van de ruit krassen kunnen ontstaan. Een voordeel van de deurspiegel is dat hij inderdaad makkelijker vanaf de bestuurdersstoel te verstellen is en minder gevoelig is voor trillingen, maar een nadeel is dus de krasgevoeligheid. Daarnaast is een nadeel dat het hoofd wat meer opzij moet worden gedraaid om er goed in te kunnen kijken. Deurspiegels, net als de variant hierboven, worden nauwelijks meer verkocht.
3. Opzetspiegels
Weer een stapje verder en meteen een van de meest verkochte caravanspiegels zijn de opzetspiegels. Een opzetspiegel wordt door middel van duimschroeven gemonteerd op de bestaande autospiegel. Als een verlengstuk van je normale buitenspiegels, zo je wilt.
Voor- en nadelen
De opzetspiegel is vrij gemakkelijk te monteren, compact én je kunt hem vanaf de bestuurdersstoel verstellen. Deze versie is echter wat minder stabiel en dus gevoeliger voor trillingen. Sommige bestaande autospiegels hebben daarnaast niet genoeg veerspanning om op hun plaats te blijven, als deze ‘extra windvangers’ erop gemonteerd worden.
Toch is de opzetspiegel populair, omdat hij op meerdere manieren kan worden vastgemaakt en omdat hij niet zorgt voor krassen op de lak (zoals bij deurspiegels en spatbordspiegels wel het geval is). Spiegels aan de rechterkant moeten vanwege de hoek verder uitsteken dan de spiegels links, om het maximale gezichtsveld te bereiken. Uiteraard is dit afhankelijk van de breedte van de caravan.
4. Plakspiegels
De plakspiegel lijkt veel op bovenstaande opzetspiegel. Deze wordt namelijk, net als de opzetspiegel, bevestigd op de bestaande autospiegel. Ditmaal door middel van een zuignap.
Zgn. 'plakspiegels' zien we ook regelmatig.
Voor- en nadelen
Een voordeel is dat je de plakspiegel gemakkelijk kunt bevestigen, een nadeel is echter dat je bestaande autospiegel dan niet meer helemaal te gebruiken is. Uiteraard is het belangrijk om na te gaan of je huidige autospiegel bestand is tegen de plakspiegel. Kan je autospiegel het extra gewicht van deze hulpspiegel aan?
Plakspiegels worden wel degelijk verkocht, maar minder vaak dan opzetspiegels. De plakspiegel kan worden gezien als universele caravanspiegel, omdat hij met zijn zuignap makkelijk op de bestaande spiegel van vrijwel elke auto kan worden bevestigd. Plakspiegels zijn compact en worden geleverd met een handig opbergtasje.
Universele caravanspiegels
In onze webshop kun je diverse caravanspiegels kopen, waaronder de opzetspiegel en de plakspiegel, die vaak ook in de categorie universele caravanspiegels vallen. Zoals de naam natuurlijk al aangeeft, kunnen deze op de meeste auto’s worden gemonteerd. Met de juiste spiegel kun je veilig deelnemen aan het verkeer. De universele spiegel zorgt ervoor dat je het wettelijk verplichte gezichtsveld bereikt. Wel zo prettig voor jezelf én voor je medeweggebruikers. Wij zetten de voor- en nadelen van onze universele caravanspiegels voor je op een rijtje.
De voordelen
1) De universele caravanspiegel kan eenvoudig worden bevestigd aan de buitenspiegel van vrijwel elke auto
2) Er worden rubberen strips meegeleverd (gratis), die extra stabiliteit en veiligheid bieden
3) De spiegels zijn gemaakt van vlak glas, waardoor er geen vervorming optreedt van het beeld achter en om de auto/caravan, zoals bij bolle spiegels het geval is
4) Door de manier van monteren en het type spiegel is deze trilbestendig
5) Je kunt de spiegel zowel links als rechts monteren, handig dus als je er een of twee nodig hebt: dezelfde tweemaal bestellen is dus geen probleem
6) De universele caravanspiegels zijn licht van gewicht, waardoor ze minder belastend zijn voor je autospiegels én waardoor ze minder gevoelig zijn voor trillingen
7) De spiegels kunnen op meerdere auto’s worden gemonteerd, omdat ze universeel zijn en omdat ze gemakkelijk te bevestigen en te verwijderen zijn, dankzij de meegeleverde strips.
Gemak dient de mens via een universele spiegel
De nadelen
1) Een nadeel van de universele spiegel is dat deze niet van binnenuit de auto kan worden versteld; maar met zijn tweeën heb je het zo voor elkaar (alleen kan het natuurlijk ook, maar dan moet je wat vaker de auto in en uit)
2) Ga je voor de universele plakspiegel, dan wordt deze op de bestaande autospiegel geplakt, waardoor je daarmee minder zicht hebt met je normale buitenspiegel.
Er zijn verschillende uitvoeringen universele caravanspiegels
Een universele variant met dode hoek spiegel.
Bolle of vlakke caravanspiegel?
Behalve de verschillende soorten, zoals hierboven besproken, kennen we daarnaast ook het verschil tussen bolle en vlakke caravanspiegels. De vraag wat beter is: bol of vlak glas, is niet eenduidig te beantwoorden. Er wordt wel eens beweerd dat bol glas minder gevoelig is voor trillingen, maar dat is niet waar. De mate waarin een spiegel gaat trillen, heeft namelijk meer te maken met de manier waarop deze gemonteerd is en met de rijomstandigheden (denk aan slecht wegdek). Wanneer een spiegel
stevig gemonteerd is, zullen er minder trillingen voorkomen.
Wat bol glas wél doet, is ervoor zorgen dat je gezichtsveld breder en ruimer wordt. Zo kun je dus veel meer zien met een kleinere spiegel, dan wanneer je een vlakke spiegel in hetzelfde formaat hebt. Wat een bolle spiegel tegelijkertijd echter ook doet, is je gezichtsveld comprimeren. Daardoor kun je minder goed inschatten hoe ver weg het achteropkomende verkeer is. Ben je met een bolle spiegel aan het inhalen, dan is het lastiger in te schatten wanneer je weer terug naar rechts kunt dan
met een vlakke spiegel. Waar het op neerkomt, is eigenlijk niet zo zeer de vraag welke spiegel ‘beter is’, maar meer welke spiegel voor jou fijner voelt.
Bolle of vlakke variant, het blijft een gevoelskwestie.
Bol = groter gezichtsveld, maar...
Als je gewend bent aan bolle spiegels, omdat je auto bolle spiegels heeft, dan is het wellicht fijner om ook bolle caravanspiegels te kopen. Ben je daarnaast gewend aan vlakke spiegels, dan kunnen vlakke caravanspiegels wellicht als fijner worden ervaren. In het kort: bolle spiegels geven een groter gezichtsveld, maar comprimeren tegelijkertijd het gezichtsveld, waardoor het inschatten van afstanden lastiger is.
Kies je voor vlak spiegelglas, dan zul je grotere spiegels nodig hebben om je gezichtsveld te vergroten. Dit kan trouwens eventueel gevolgen hebben op het trillen. Je kent vast het spreekwoord 'hoge bomen vangen veel wind'? Hetzelfde geldt voor grotere spiegels. Die zijn gevoeliger voor wind. Maar, nogmaals, als je hulpspiegel goed gemonteerd zijn, zijn ze automatisch minder gevoelig voor trillingen.
Autospiegel voor caravan kiezen
Het eerste wat je natuurlijk moet doen, is bepalen of je wel of geen hulpspiegel nodig hebt. Dit kun je eenvoudig vaststellen door na te gaan of het zicht via je normale autospiegels wordt belemmerd door de caravan achter je auto. Met een kleine aanhanger zou het zo kunnen zijn dat je geen extra spiegels nodig hebt. Kun je niet helemaal langs je caravan of aanhanger kijken? Dan zijn extra hulpspiegels wettelijk verplicht.
Tip om vast te stellen of je caravanspiegels nodig hebt: zet beide ramen van je voorportieren open. Meet vervolgens de afstand tussen de binnenzijden van je buitenspiegels (door de auto heen!). Wanneer de afstand kleiner is dan de volledige breedte van je caravan, heb je hulpspiegels nodig. De juiste caravanspiegel kiezen doe je zó
Afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren (duur, goedkoop, al dan niet roestvrij, et cetera) kun je aan de hand van de volgende tips de juiste caravanspiegel kiezen:
• Hoe breder je caravan of auto, hoe langer de hulpspiegels moeten zijn
• De spiegel moet wettelijk gezien zijn stand behouden tijdens het rijden
• Spiegels die (zo goed als) vrij zijn van trillingen en die zo min mogelijk vervormd zijn (bol versus vlak, in verband met het zicht), genieten de voorkeur
Hieronder enkele vragen met betrekking tot persoonlijke voorkeuren, waar je daarnaast ook rekening mee kunt houden:
• Hoe lang moeten de spiegels meegaan?
• Wat is de verhouding tussen prijs en kwaliteit?
• Moeten ze roestvrij zijn?
• Moeten ze makkelijk te monteren/verwijderen zijn?
• Zijn ze goed zichtbaar voor andere weggebruikers (niet onbelangrijk!)?
• Wil je dat ze licht in gewicht zijn?
• Moeten ze eenvoudig af te stellen zijn?
• Moeten ze klein van formaat zijn (in verband met het opbergen)?
Zoals je hierboven bij het kopje Bolle of vlakke caravanspiegel? kon lezen, heeft de vorm van de spiegel invloed op jouw gezichtsveld. Bollere spiegels zorgen ervoor dat je minder goed in kunt schatten hoe ver weg een auto achter je is. Dit kun je overigens enigszins compenseren door ook steeds in je standaard (vlakke) autospiegels
te kijken.
Conclusie
Het kiezen uit de verschillende soorten caravanspiegels en uit bol of vlak glas heeft met name te maken met wat je zelf prettig vindt. De ene persoon zal meer waarde hechten aan het snel kunnen monteren van de spiegel, terwijl de ander het belangrijker vindt dat de spiegel stevig is en lang mee gaat (de twee sluiten elkaar niet perse uit!).
Voldoende zicht
Het allerbelangrijkste bij het maken van de juiste keuze is, dat jij met jouw hulpspiegels voldoende zicht hebt op het verkeer om je auto en caravan heen. Bijvoorbeeld Wanneer je als hulpspiegel een linkerbuitenspiegel kiest die groot genoeg is en niet al te bol, heb je met die spiegel en je normale autospiegel een aardig groot gezichtsveld te pakken. De linker spiegel moet niet te ver van je hand en je oog verwijderd zijn, zodat je hem makkelijk kunt verstellen én zodat je goed zicht hebt.
De rechterhulpspiegel kan overigens van een ander type zijn, zoals een bolle spatbordspiegel. Deze hoef je immers niet te kunnen verstellen vanaf je bestuurdersstoel en hij zorgt er wel voor dat je een groter gezichtsveld hebt aan de rechterkant van de caravan.
Caravanspiegels afstellen
Zo, je hebt hulpspiegels gekozen. Dan komt de volgende stap: hoe kun je het beste de caravanspiegels afstellen? Wij doen je wat nuttige tips aan de hand! Houd bij het afstellen van caravanspiegels altijd rekening met de wettelijke vereisten.
Wat betreft het verstellen: dit hoeft wettelijk gezien bij hulpspiegels niet perse mogelijk te zijn vanaf de bestuurdersstoel. Daarmee hoef je dus geen rekening te houden als je hulpspiegels koopt. Maar wat zijn nu wel zaken waar je op moet moet letten qua wetgeving? Het is allemaal best simel en logisch gemaakt.
De volgende wettelijke eisen zijn wél van belang:
• Je moet hulpspiegels kunnen verstellen (niet perse vanaf je stoel)
• Ze moeten hun ingestelde stand zo veel mogelijk behouden, tijdens het rijden
• De spiegels mogen niet verder uitsteken dan noodzakelijk om het verplichte gezichtsveld te halen. Haal ze er dus af als je zonder caravan rijdt!
Bepalen of je genoeg ziet
Je kunt op een gemakkelijke manier vaststellen of je zicht naar achteren voldoende is. Dit doe je door met je caravan op de weg te kijken naar de witte streep aan de rechterkant van de weg. Deze streep moet in de horizon opgaan en mag dus niet stoppen bij de caravan.
Tip 1
Met deze handige tip van de ANWB kun je in 90 procent van de gevallen bepalen of je hulpspiegels goed zitten:
• Hurk neer naast het achterwiel aan de rechterkant
• Zie je in de hulpspiegel de hoofdsteun van de bestuurdersstoel?
• Grote kans dat de spiegel dus goed afgesteld staat
Tip 2
Plaats de opzetspiegels bijna aan het einde van hun stangetjes. Mocht de weg te smal worden, dan kun je beter met de stangetjes tegen een muur of iets dergelijks aanrijden, dan met je caravan. De spiegelhouder kun je plaatsen op de plek waar de spiegel aan de auto vastzit. Dikwijls zit er op die plek verschil in materiaal of kleur, wat je als herkenningspunt kunt nemen. Zo weet je dat je hem op dezelfde plek plaatst en hoef je de spiegels niet keer op keer te verstellen.
Tip 3
Gordijnen open! Als je caravan een voor- en achterruit heeft kan het slim zijn om de gordijnen open laten. Op deze manier heb je ook vanaf de binnenspiegel door de ruiten van de caravan
enig zicht op het achter je rijdende (vracht)verkeer.
Onderhoud caravanspiegels
Als je zuinig omgaat met je caravanspiegels, gaan ze langer mee. Om langer mee te kunnen gaan, hebben autospiegels voor caravans regelmatig goed onderhoud nodig. Het is namelijk zo dat strooizout, vuil en vocht de spiegels afbreekt. Dit wil je dus niet te lang laten zitten. Wanneer je de spiegels goed verzorgt, verzeker je ze van een langere levensduur. Wist je dat
bumperzwart doffe spiegels weer super glimmend maakt?
Zorg ervoor dat je de vingerschroeven regelmatig smeert. Dit doe je met een drupje olie. Gebruik hiervoor smeervet of olie, maar vermijd smeermiddelen in een spuitfles. Rijd je vaak in de winter? Smeer de schroeven dan wat vaker dan anders. Vermijd daarnaast kleine krassen in de lak door de drukplaten regelmatig te reinigen met spiritus. Het bewaren in de winter doe je als volgt:
Je kunt alle schroeven smeren met een kleine druppel olie. Met alle schroeven bedoelen we:
• Vingerschroeven
• Schroeven voor de beugels
• Schroeven in de spiegelkoppen
Sla de caravanspiegels het liefst niet op in de caravan of garage, maar bewaar deze bij voorkeur op bij kamertemperatuur in een vochtvrije, droge ruimte.
Caravanspiegels wetgeving
Als je met een caravan of aanhangwagen achter de auto rijdt, is een extra hulpspiegel niet altijd verplicht. Volgens de wetgeving omtrent caravanspiegels is het noodzakelijk dat je 'een bepaald gezichtsveld' hebt. Daarom hangt het ervan af wat voor aanhanger/caravan je hebt. Is het een brede of smalle, kleine of grote?
In de praktijk komt het erop neer dat je volledig langs de caravan heen moet kunnen kijken, zonder dat je gezichtsveld wordt onderbroken door de caravan. Heb je een vrij smalle, kleine caravan achter de auto hangen, dan kan het dus zijn dat je niet eens een extra buitenspiegel nodig hebt. Wordt de caravan echter groter en breder, dan zul je je huidige spiegels moeten verlengen met hulpspiegels. Het is belangrijk dat je het 'bepaalde gezichtsveld', waarover in de wet gesproken wordt, haalt.
Hoe meet de politie?
De handigste manier te meten is als volgt: meet de breedte van de caravan, meet vervolgens de afstand -vanuit het midden- tussen de autospiegels. Deze moet dezelfde breedte hebben. Als de afstand kleiner is dan moet je een hulpspiegel opzetten. Is de afstand groter dan is het wettelijk niet verplicht, maar wel aan te raden.
Linkerbuitenspiegel noodzakelijk voor alle auto's
Een linkerbuitenspiegel is altijd wettelijk verplicht. Daarnaast zul je een hulpspiegel moeten gebruiken als de grootte van de caravan/aanhanger dat vereist. Daarbij moet de caravanspiegel zo worden geplaatst dat jij als bestuurder het vereiste gezichtsveld goed kunt overzien, op grondniveau. Dat betekent:
• De bestuurder ziet een (denkbeeldig) punt op het wegdek. Dit ligt vanaf de spiegel gezien 10 meter naar achteren en 2,5 meter naast het verst uitstekende
linker punt van de caravan
• De bestuurder kan de linkerkant van de caravan deels zien
• De bestuurder ziet de horizon en kan daarnaast ook recht naar achteren kijken
Rechterbuitenspiegel noodzakelijk voor auto's na 30 september 1988 Voor de rechterbuitenspiegel houden we de regels aan die in gebruik zijn genomen voor alle auto's na 30 september 1988. Via de rechterbuitenspiegel (eventueel aangevuld met een hulpspiegel) moet de bestuurder het volgende kunnen zien:
• Een punt dat ligt op 20 meter naar achteren, zoals gezien via de spiegel en op 4 meter naar opzij, vanaf het meest rechter puntje van de caravan
• Een gedeelte van de rechterkant van de caravan
• De horizon, maar ook recht naar achteren
Vereisten aan spiegels
Wat voor eisen worden er eigenlijk aan caravanspiegels gesteld? We beginnen met de eisen voor normale spiegels. Volgens de wet moet elke auto aan de linkerkant een buitenspiegel hebben, alsmede een binnenspiegel. Een buitenspiegel aan de rechterkant is daarnaast verplicht als het zicht achter de auto op 60 meter niet goed te overzien is. Rijd je zonder caravan/aanhanger, dan heb je links en binnen in de auto een spiegel nodig.
Vereisten caravanspiegels
In het geval van een aanhangwagen of caravan zul je, naast de aanwezige binnenspiegel, dus zowel een linkerbuitenspiegel als een rechterbuitenspiegel moeten hebben. Voor elke personenauto die na 25 januari 2010 is vervaardigd, geldt overigens sowieso dat een rechterbuitenspiegel, naast een binnen- en linkerbuitenspiegel verplicht is. De eisen voor hulpspiegels zijn feitelijk dezelfde als voor normale spiegels:
• Ze moeten verstelbaar zijn
• Bij normale omstandigheden mogen ze niet zomaar uit de juiste stand raken
• Ze mogen niet verder uitsteken dan noodzakelijk om te voldoen aan de eisen voor het gezichtsveld. Oftewel: rijd je zonder caravan, dan moeten de hulpspiegels eraf.
Boetes voor niet voldoen aan eisen caravanspiegels
Mocht je niet de juiste spiegels hebben wanneer je al dan niet met caravan rijdt, dan zijn daar consequenties aan verbonden in de vorm van boetes. Dit kunnen de volgende zijn:
• Rijd je zonder vereiste buitenspiegels wél met een aanhanger of caravan, dan kan dat je een boete van € 230 opleveren
• Ontbreken de wettelijk verplichte spiegel of spiegels, dan kun je een boete moeten betalen van € 140
In alle gevallen doe je er dus goed aan om de vereisten er goed op na te slaan en de juiste hulpspiegels aan te schaffen. Op die manier kun je tenminste niet de fout in gaan.