De kwaliteit van polyester kun je goed beoordelen door er goed naar te kijken. Je moet goed kijken als de aanzichtzijde strak en gelijkmatig is, en dat het carstyling materiaal overal even dik is, kijk goed of de randen niet kartelig of brokkelig zijn.
Bumpers en luchthappers
Als je met je auto wilt opvallen tussen de rest van het verkeer ontkom je er niet aan om de buitenkant iets opvallends aan te brengen.
Met een voorbumper alleen kom je er niet meer. Combineer een bmw bodykits, opel velgen, impreza scoop of een renault airsplitter bij je bumper! Ga er maar vanuit dat deze voorbumper op een Porsche niet enkel voor de sier is: meer downforce = harder door de bochten!
Voorbumpers zijn het eerste wat je opvalt als je naar een brute bakken kijkt. Er is tegenwoordig een ruim assortiment aan keuzes aan bumpers, dus voor ieder wat wils en voor elk automerk is wel wat te vinden.
Natuurlijk kan je ook voor voorspoilers, sideskirts, dakspoilers, achterklep spoilers, kofferbakspoilers en airsplitters gaan. Genoeg keuze!
Polyester spoilers
De spoilers van tegenwoordig worden gemaakt van polyester, ABS of composiet. A.B.S. (Acrylnitril-Butadieen-Styreen) is een kunstof die wordt vooral ingezet omwille van zijn slagvastheid ideaal dus voor het produceren van spoilers.
Composiet is een glasvezel versterkt polyester dat kwalitatief beter is dan normaal polyester of A.B.S.
Het overgrote deel van de moderne autobumpers is absoluut niet op hun taak berekend. Erger nog, bij sommige auto's zijn ze zelfs compleet afwezig.
Het gevolg is, concludeert het Britse Motor Insurance Repair and Research Centre, dat bij lichte aanrijdingen veel te hoge schadenota's door de verzekeraars betaald moeten worden, die weer gevolgen hebben voor de premies en de no-claimsituatie van de verzekerde.
Deze bestaat in veel gevallen uit een te kleine en te dunne balk, die volgens de Britten te weinig protectie biedt. Deze voldoen wel in een laboratorium bot situatie tegen een muur, maar hebben geen effect met een soortgelijke bumper die 3 cm. lager zit.
Daarbij wordt aangetekend dat voorafgaand aan een botsing hard wordt geremd. De voorkant van de auto duikt vele centimeters naar beneden en de achterkant komt omhoog. Hier hebben bumpertjes dan van 4 centimeter helemaal geen kans.