Kleine pitjes of krassen in je velg kun je zelf behandelen met een autospuitbus. Bij grotere schade kun je het beste de specialist inschakelen. Na reparatie zien de velg(en) er weer als nieuw uit komen te zien.
Hieronder staan de meest voorkomende schades vermeld en op welke manier de betreffende schade wordt hersteld.
ventieldopjes auto: must have!
Auto ventieldopjes vervullen een belangrijke rol bij een goede verzorging van je autobanden. org je niet goed voor je autoventiel doppen? Dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor de veiligheid. Het is dus belangrijk om af en toe te checken of je ze nog in orde zijn en of je een autoventieldop moet kopen. In dit artikel beantwoorden we enkele veel gestelde vragen over autoventieldopjes. Op die manier krijg je een beter beeld van het nut van deze kleine auto-onderdelen. Bovendien begrijp je dan waarom degelijke ventieldopjes op je autoband van cruciaal belang zijn.
Slotbout versus slotmoer
De twee termen slotbout en slotmoer worden door elkaar gebruikt, maar de producten verschillen onderling toch enigszins. Een slotbout is wat langer en bevat aan het uiteinde een paar centimeter schroefdraad. Een slotmoer daarentegen, is een stuk korter met het schroefdraad binnen in de kop. That's it.
Voor beide types heb je een speciaal opzetstuk nodig, wat ook wel een wiel slotbout sleutel of wiel slotmoer sleutel wordt genoemd.
Onderspanning band
Een van de twee belangrijkste oorzaken op een klapband is een te zachte band. Hierdoor vervormt de band continu tijdens het rijden. De zogenaamde separaties tussen de bandlagen raken daardoor los en er ontstaan kleine uitstulpingen. Er bevindt zich te veel lucht in die kamertjes en daardoor loopt de temperatuur van de band enorm op. Gevolg is dat de band zijn stevigheid verlies (rubber wordt 'week'. Een klapband is haast onoverkomelijk als je dit niet op tijd detecteert.